Karioleeloirak Skrevet 11. august 2019 #1 Skrevet 11. august 2019 Sitter på usikret gjeld pålydende 1 million norske kroner. Størsteparten av gjelden er samlet i et lån, mens restrerende er fordelt på flere handlekontoer, bil og kredittkort. All gjeld og regninger betjent og betalt til forfallsdato i 4 år. Fornuftig økonomi med evne til å betjene dette uten inkasso eller betalingsanmerkninger. Helt til smellen kom. Det vil si midlertidig fall i inntekt samt samlivsbrudd og salg av hus. Etter overforbruk grunnet at jeg syntes synd på meg selv og ikke omstilte meg ny livssituasjon tok det mindre enn 6 mnd. etter før jeg havnet i minus hver mnd. Nå er jeg kommet til et punkt hvor jeg som aleneforelder risikerer personlig konkurs. Dette fordi jeg i et dumt øyeblikk forsøkte å fjerne gjeld og regninger grunnet fravær av bufferkonto. Tok opp ny gjeld for å betjene gammel. Nå har jeg fått konvoluttskrekk. Regninger hoper seg opp. Minus hver mnd. Hadde det ikke vært for de små gjeldspostene hadde jeg klart å innfri 500.000 på mindre enn 3 år. Nå forsvinner all innsats i renter til små gjeldsposter fordi; Sjonglerer mellom husleie, forsikring, og strøm samt stort lån, forså betale minimum på små gjeldsposter, forså bruke innbetalte beløp på å dekke småregninger. Dette kveler meg sakte men sikkert. Målet er å bli kvitt 1 mill på 3 år fom neste år. Det er mulig, om jeg får gehør av involverte parter. Gjeldsordning og annet er ikke et alternativ ettersom at jeg SKAL betale tilbake alt jeg skylder. Derfor lufter jeg en plan med dere og håper på tilbakemelding. Dette, tanker, tips og forslag mottas med takknemlighet. Plan A) Ta kontakt med alle kreditorer der jeg skylder små beløp. B) Forklare manglende (midlertidig) betalingsevne C) Foreslå stenging av allle kontoer (ingen bruksmulighet) D) Spørre om 6mnd. "Frysing" av kontoer E) forhøre meg om muligheten til tilgivelse av all renter F) Foreslå nedbetalingsplan på 5-10% av utestående beløp pr. Mnd frem til full innfrielse er en realitet. G) Signere bindende avtale hvor jeg forplikter meg til ovenstående. Alle vil ha pengene sine. Jeg vil betale dem, men går jeg personlig konk så taper alle parter. Det skal sies at min inntekt kan øke som følge av arbeid med nye prosjekter hvor alt overskudd er øremerket gjeldsbetjening som deles likt mellom alle parter. Evt før, men mest sannsynlig etter avtale er på plass. Er det noen som synes ovenstående forslag høres fornuftig ut? Bør jeg nevne forventet inntektsvekst Jeg har mulighet til å betjene om jeg får mulighet til å ordne opp ila. Ett år og komme meg på beina. Det vil si betale inkassosaker og andre forfall jeg har prøvd å komme til livs med usikret gjeld. Problemet her er den onde sirkelen som ikke tar slutt... Spoiler
BudsjettLiv Skrevet 11. august 2019 #2 Skrevet 11. august 2019 (endret) "Foreslå stenging av allle kontoer (ingen bruksmulighet)" Ikke foreslå noe, steng dem. Nå. For å komme ut av gjeld må du slutte å ta opp mer gjeld. Frivillig gjeldsordning er jo fullt mulig å søke om, har ingen sælig erfaring. Men du skriver slik at det virker som om du egentlig har ganske bra inntekt og kan få gjelden til å forsvinne ganske raskt. Har bare lest at frivillig gjeldsordning er ganske strengt. Personlig konkurs får ikke gjelden til å forsvinne i Norge som i USA. Ved personlig konkurs mister du alt til fordel for kreditorer, om du fremdeles skylder noe må du over på tvungen gjeldsordning i maks 5 år (+ 2 år karantene) hvor alt du tjener over minstesats går til kreditorene. Huff.. Norge er verdens beste land å være kreditor.. Kan låne ut som en full sjømann, og staten krever det inn for deg. Jeg syntes du virker ærlig og motivert, virker jo ikke som du har særlige problemer med inntekt, bare veldig høyt forbruk. Om du kunne blitt kvitt handlekontoene og kredittkortet ville jo dette hjulpet mye vel? Foreslår å virkelig ta tak nå, jobb så mye du kan, når du kan. Se etter ekstrajobber om du har mulighet. Selg ting du eier for å bli kvitt sa mange hissige og små kreditorer som mulig. Kutt så ned på så mange utgifter som mulig, kutt ned på streaming, trening, canaldigital, senk hastigheten på fiber, etc etc. Når du har fått regningene under kontroll og senket månedlige kostnader får du fokusere på gjelden. Bruk snøballmetoden Spar opp 5-10000 kroner i nødpenger slik at du slipper å ta opp nye lån og kreditt. Betal minimumsum på alle kreditorerer bortsett fra den minste summen. Betal alt du klarer, hver måned på den minste kreditoren og jobb deg oppover. Snøballmetoden er ikke den mest matematisk "korrekte", men det er den metoden som har best suksessrate og motivasjon. Så får du unngå ny gjeld som pesten Så må du komme deg på et budsjett og en plan. Kutt kraftig ned på forbruket ditt. Bruk kontanter og legg bankkortet igjen hjemme. Personlig skal jeg også bli kvitt gjeld (budsjettliv), er alenefar og jeg følger snøballmetoden. Vi bruker omkring 1000 kroner i uken på mat/dagligvarer/hygiene etc. Målet er å bli kvitt 350.000 så fort som mulig. Kan også anbefale Dave Ramsey kanalen på YouTube. Amerikansk radioshow om å hjelpe folk ut av gjeld og overforbruk. Endret 11. august 2019 av BudsjettLiv 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå