Gå til innhold

Flere med pre tenåringer her? Store barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ett barn, på 12 som ønsker å være for seg selv. Hun elsker å sitte på rommet eller i stua og spille online spill (snille spill) med venner eller tegne hus på pc. Hun har få men gode venner irl og gjør det bra på skolen. Hun kan engelsk til fingerspissene og anses som en liten nerd. Hun Er grei og snill, men opplever at hun velger iPad og pc foran det meste.

 

Jeg er litt bekymret. Mannen som ikke er barnets far, syns hun sitter vel mye. Hun må legge vekk til et visst klokkeslett hver kveld og får ikke ha medier på senga. 

 

Hva kan jeg gjøre for å konkurrere ut iPad? Hun har badet mye i sommer, vært med venninner og sånn men syns likevel hun er opptatt med sitt. 

 

Hører med til historien at hun er på ferie hvert år, vært masse på fornøyelsesparker, badeland og bondegårder som yngre. Vi har stor familie og hun mangler ikke sosiale antenner eller er uoppdragen... Har hatt henne med på mange ting men virker som jeg ikke er så interessant lenger! 

Hmmm... Flere?

Anonymkode: 9bf0e...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min er 13 nå, fyller 14 i høst, men jeg har jo vært der du er. Hvis det er noen trøst tror jeg det er en naturlig utvikling. Det som har vært, og er, "redningen" her er at hun er såpass aktiv i idretten sin (trener fire ganger i uka pluss kamp minst en dag i helga). Da har jeg ikke samme behov for å begrense og aktivisere som jeg ville hatt dersom hun IKKE hadde drevet med idrett, kjenner jeg.... Er det en mulighet for datteren din? En hobby, fritidsaktivitet, speideren, svømming, lagidrett, dans, taekwondo, hva vet jeg.... Noe som kan fange interessen hennes og gjøre henne aktiv utenom? Jentungen her er på trening to timer hver kveld mandag til torsdag, og i tillegg til lekser, skole, venner og familieting begrenser det seg automatisk hvor lenge hun kan spille og sitte foran en skjerm. Men, det skal sies, hun gjør det i hvert ledige sekund! Tror som sagt det er en normal utvikling, men jeg tenker at det kanskje hadde vært fint om hun hadde en hobby/fritidsinteresse/idrett utenom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover at jeg synes det er greit at barn/ungdom deltar i en idrett av noe slag, ser jeg egentlig ikke helt hvorfor dere skal gjøre noe? 

Du har et barn som er flink på skolen, har gode venner og oppfører seg skikkelig, og i tillegg deltar på familieting. Da er min holdning at resten av tiden er til fri bruk. Jeg ser ikke helt at det er verre at den tiden brukes til spill enn feks lesing (som er det jeg brukte min fritid på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va sånn selv i den alder. Kommer fra stor familie og trengte rett å slett tid for meg selv. Va den alder introverten i meg kom fram 😅 utover det er jeg enig i fysikk aktivitet er viktig men tvunget sosialisering seg jeg ikke poenget med. 

Anonymkode: a68d4...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva som er problemet her. 

 

Er greia egentlig at mor er sjalu på skjermene fordi ungen heller vil være med skjerm enn foreldre? Du nevner jo bare positive ting om ungen sånn ellers. Ungen vokser. Så lenge du snakker med henne om nettvett, og at hun er sikker på at hun alltid kan komme til deg for å prate om ting, så er det det viktige. Hun holder på å løsrive seg fra dere foreldre, men det er helt naturlig. Skjønner godt at det er sårt, da jeg er forelder selv, men man må kutte navlestrengen i tide.

Anonymkode: e5651...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...