AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #1 Skrevet 11. august 2019 Lurer på om det er slik at jeg må bli igjen en stund når jeg er ferdig på grun av kontrasten eller om jeg kan gå etter at bildene er tatt? Noen med erfaringer? Anonymkode: 03541...ed1
KikiEco Skrevet 11. august 2019 #2 Skrevet 11. august 2019 Det er litt forskjellig praksis på ulike sykehus har jeg erfart, men du trenger ikke å bli igjen lenge, tror det var snakk om 15 minutter på Rikshospitalet.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #3 Skrevet 11. august 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om det er slik at jeg må bli igjen en stund når jeg er ferdig på grun av kontrasten eller om jeg kan gå etter at bildene er tatt? Noen med erfaringer? Anonymkode: 03541...ed1 Hvorfor skal du ha kontrast ved MR av hodet? Er det blodårene de skal se på? Anonymkode: b0520...fad
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #4 Skrevet 11. august 2019 Du må være på sykehuset/behandlingsstedet en stund etter at kontrast er satt. I tilfelle allergisk reaksjon. Du får lov til å skifte, ta på smykker/klokke etc. mens du venter. Det er ikke lenge å vente, kanskje 10-20 minutter, litt avhengig av hvor lang tid undersøkelsen tar. Lurt å ha på klær uten metall (glitter, glidelåser etc), så du kan ha på egne klær. Anonymkode: 992ad...dbe 2
Atania Skrevet 11. august 2019 #5 Skrevet 11. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du ha kontrast ved MR av hodet? Er det blodårene de skal se på? Anonymkode: b0520...fad Når jeg tar MR av hodet med kontrast er det nerver i hvit substans de skal se nærmere på (MS), så det benyttes ikke kun ved sykdommer eller skader i blodårene. 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #6 Skrevet 11. august 2019 Jeg måtte vente i 20 min etterpå, men fikk kle på meg umiddelbart etterpå. Jeg ble kvalm av kontrasten (blir det nesten hver gang) så jeg hadde en som satt hos meg til kvalmen slapp. Anonymkode: d23f7...bfc
abc123detvardet Skrevet 11. august 2019 #7 Skrevet 11. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om det er slik at jeg må bli igjen en stund når jeg er ferdig på grun av kontrasten eller om jeg kan gå etter at bildene er tatt? Når jeg tok CT med kontrast ved St. Olavs måtte jeg være igjen 20-30 min. Fra Aleris: "Kontrastvæske bruker vi der det er behov for ekstra godt innsyn i enkelte organer. Ved kontrastinjeksjon må pasienten vente på avdelingen i ca. 10 minutter etter MR-undersøkelsen."
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #8 Skrevet 11. august 2019 Første gang måtte jeg vente en stund etterpå fordi noen få reagerer på kontrastvæsken. Alle andre ganger har jeg ikke trengt det. Kontrastvæsken ved MR er mye mindre merkbar enn ved CT for min del. Anonymkode: 24b70...6d0
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #9 Skrevet 11. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du ha kontrast ved MR av hodet? Er det blodårene de skal se på? Anonymkode: b0520...fad Går ut ifra det, hatt hjerneblødning pga. karnøste for et par år siden så det er egentlig bare for å sjekke at hodepinen ikke skyldes noe nytt faenskap. Lite sannsynlig men vil sjekke det opp iallfall. Sist jeg tok MR av hodet så var jeg ikke helt i form, mildt sagt så jeg husker ikke så mye av det. Er det slik om man ikke har reagert på kontrast før så er det lite sannsynlig at man gjør det? Anonymkode: 03541...ed1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #10 Skrevet 11. august 2019 Jeg har kun hatt kontrast ved CT men regner med det går ut på det samme. Første gang fikk jeg beskjed om være igjen en stund. Godt var det, plutselig fikk jeg utslett over hele meg. Ble overrasket selv pga de spurte jo i forkant om jeg reagerte på forskjellige matvarer, reker etc noe jeg ikke gjør. Var litt uggen og de ville se det an om jeg skulle sendes til sykehus. Det gikk over og jeg kunne reise hjem. Sist jeg hadde CT med kontrast fikk jeg predinosol og noe annet. Det gikk kjempefint ingen allergisk reaksjon. Men jeg må alltid med MR og CT med kontrast ha medisiner i forkant for og forhindre reaksjon. Det kjennes litt rart når kontrasten går inn i årene, ble litt varm og følte jeg måtte tisse. Men de sa i høyttaler i at nå går kontrasten inn. Anonymkode: 0278f...fb1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #11 Skrevet 11. august 2019 Har tatt flere ganger. Har en cyste på hjernen. Den eneste gangen jeg har måttet bli igjen var da jeg var baby, for da fikk jeg narkose. Du blir tatt med inn i en sluse som har et skifterom. Der tar du av deg alt som har, eller kan ha, metall i/på seg. Så får du ta på deg låneklær fra sykehuset - skjorte, bukse og eventuelt underbukse hvis din har metall/kunne ha metall på/i seg. Du får ha på deg sokkene. Hvor mye låneklær du har på, varierer etter hvor mye metall du har på deg. Jeg har ligget der uten noen av mine egne klær (bortsett fra sokker), og jeg har ligget der med bare mine egne klær. Avlukket blir låst fra både utsiden og innsiden, så tingene dine forsvinner ikke. Hvis du har med deg noen inn, så må de ta av smykker. Så tar de med følget ditt inn i rommet for å se om maskinen reagerer. Gjør den det, må de av med andre ting også. Når de er klarert, får de sitte på en stol innerst i rommet, lengst unna maskinen. Noen steder setter de veneflon først, andre steder får du veneflonen satt mens du ligger på benken. Det varierer. De vil helst sette den i albuekroken, for kontrastvæsken er såppas tjukk at de kan slite med å få den inn i blodet hvis de setter den på hånda. Jeg har fått lov én gang siden blodårene på hånda mi er veldig gode og de traff ikke i albuekroken, men ellers styrer de helst unna. Det sto mellom å prøve hånda eller å gå for ankelen, halsen eller lysken, så da prøvde vi hånda først siden det er minst vondt. Så får du litt saltvann inn i åren før de tar i kontrastvæsken. Kontrastvæsken er orange og blir sprøytet inn med en tjukk plast-sprøyte. Den føles veldig kald og kiler litt når den kommer inni åren. Du kan kjenne at det kiler i hele kroppen etter hvert som den får tatt seg en runde rundt i blodbanen. Kilingen gir seg fort. Den får du etter å ha lagt deg på benken. Du legger deg på benken, og får på hodetelefoner eller ørepropper. Det er hyggeligst med hodetelefoner, for da kan du få høre på lydbok eller radio. Øreproppene er sånne i gummi som du får på festival. Barn er ekstra heldige, for da setter de opp volumet på lydboka/radioen ekstra høyt så man hører den bedre enn maskinen (9 år gamle meg digget Otto Monster etter en tur i MR-rullen). Når du legger deg på benken skal du ha hodet liggende inni et slags bur. Den er åpen når du legger deg, og når du er klar så lukker de den. Det er mer som et glassbur, egentlig. Med nakkestøtte og blanke "vegger" så du ser innsiden av maskinen like godt som om du ikke skulle hatt buret. Nakkestøtten hjelper deg med å holde hodet stille i riktig stilling, og er verken behagelig eller ubehagelig. Du får en slange med en tuter på, den tuta er litt som en gammeldags parfyme-spruter. Den lager en tute-lyd når du klemmer på den, og da ruller de deg ut. Du kan klemme på den om du trenger en pause eller om det er noe galt, eller hvis du bare føler for å spørre om noe. Underveis spør de deg flere ganger om det går bra. Hvis du har ørepropper, så hører du det i en høyttaler inni maskinen. Hvis du har på hodetelefoner, så hører du det i hodetelefonene. Da skrur de av radio/lydbok-lyden. Det er en mikrofon inni maskinen som gjør at de hører deg når du svarer på om det går bra eller ikke. I tillegg har de et kamera inni der så de kan følge med på deg. Det har hendt at de har sagt i høyttaleren at jeg kan bevege litt på beina om jeg synes de ligger ubehagelig, for da vet de at bildene forandrer seg litt der og da fordi du beveger på deg. Jo mer stille du klarer å ligge, jo fortere går hele undersøkelsen. Du kan holde øynene oppe eller igjen, men du skal unngå å hoste, kremte og snufse så godt du klarer siden du tar bilde av hodet. Hosting, kremting og snufsing skaper bevegelser som kan ødelegge bildene deres. Jeg har ligget i alt fra 15 minutter til 2 timer. Den lengste gangen var fordi den som så på bildene oppdaget cysten (jeg skulle undersøke noe annet), men hadde ikke lest så godt i journalen og visste dermed ikke at jeg ble født med den. Da ringte de etter en lege som kom løpende opp for å se, og han ville lese i journalen min etter å ha sett bildene før han lot dem fortsette. Når du er ferdig, så sier de ifra til deg og ruller deg ut. Så løfter de av "buret" og tar eventuelt av deg hodetelefonene, også får du litt mere saltvann inn i veneflonen før de tar den ut. Du blør litt lengre enn når du tar en vanlig blodprøve, for nåla er tykkere. Så får du gå og skifte og hente tingene dine, og så går du og betaler. Så er du fri til å gå. Men vær obs på at tisset ditt vil være signalgult i hvert fall ett toalettbesøk etterpå! Det er helt normalt, det er bare kroppen som kvitter seg med den. Anonymkode: 05c98...472 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #12 Skrevet 11. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Går ut ifra det, hatt hjerneblødning pga. karnøste for et par år siden så det er egentlig bare for å sjekke at hodepinen ikke skyldes noe nytt faenskap. Lite sannsynlig men vil sjekke det opp iallfall. Sist jeg tok MR av hodet så var jeg ikke helt i form, mildt sagt så jeg husker ikke så mye av det. Er det slik om man ikke har reagert på kontrast før så er det lite sannsynlig at man gjør det? Anonymkode: 03541...ed1 Nei, det er motsatt. Du kan fint få kontrast mange ganger, før du plutselig får en allergisk reaksjon. Hvilken og hvor mye kontrast du får avgjør hvor lenge du må vente. I tillegg finner de noe galt som de må konfere med lege om så må du vente lenger. Det verste med MR av hodet synes jeg er å få gitteret spent fast over hodet og å vite at du pent må ligge stille inntil den som jobber der slipper deg fri. Håper du får positive nyheter. Anonymkode: b0520...fad
Chantielle Skrevet 11. august 2019 #13 Skrevet 11. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Går ut ifra det, hatt hjerneblødning pga. karnøste for et par år siden så det er egentlig bare for å sjekke at hodepinen ikke skyldes noe nytt faenskap. Lite sannsynlig men vil sjekke det opp iallfall. Sist jeg tok MR av hodet så var jeg ikke helt i form, mildt sagt så jeg husker ikke så mye av det. Er det slik om man ikke har reagert på kontrast før så er det lite sannsynlig at man gjør det? Anonymkode: 03541...ed1 Jeg har tatt MR (av hodet) med kontrast en del ganger,har aldri fått noen allergisk reaksjon. Du må,som andre nevner her vente i ca 15-30 min etter at du er ferdig med undersøkelsen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #14 Skrevet 11. august 2019 Hvordan setter man kontrast i hodet? Nå ble jeg nysgjerrig. Vennligst forklar. Anonymkode: 60e30...620
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #15 Skrevet 11. august 2019 Jeg har tatt MR av hodet med kontrast mange ganger, og har aldri måttet vente i ettertid. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan setter man kontrast i hodet? Nå ble jeg nysgjerrig. Vennligst forklar. Anonymkode: 60e30...620 Det settes som normalt, i armen. Anonymkode: 80fdb...b71 2
Chantielle Skrevet 11. august 2019 #16 Skrevet 11. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan setter man kontrast i hodet? Nå ble jeg nysgjerrig. Vennligst forklar. Anonymkode: 60e30...620 Sprøyte i armen med kontrastvæske,væsken går deg til hodet...bokstavelig talt 😉 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #17 Skrevet 11. august 2019 3 timer siden, Chantielle skrev: Sprøyte i armen med kontrastvæske,væsken går deg til hodet...bokstavelig talt 😉 Veneflon settes i en blodåret. Drypp etableres, og kontrasten går rundt med blodomløpet. Man setter ikke kontrasten i hjernen, hos normalt og forventet friske mennesker. Når det er snakk om høygradig glioblastom, altså utbedt og i all hovedsak uhelbredelig krefttumorer som vokser inn i flere av hjernens områder, så er undersøkelsesmetodene annerledes enn når ts skal ha undersøkt blodårene for anurisme m.m. Anonymkode: b0520...fad
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #18 Skrevet 11. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er motsatt. Du kan fint få kontrast mange ganger, før du plutselig får en allergisk reaksjon. Hvilken og hvor mye kontrast du får avgjør hvor lenge du må vente. I tillegg finner de noe galt som de må konfere med lege om så må du vente lenger. Det verste med MR av hodet synes jeg er å få gitteret spent fast over hodet og å vite at du pent må ligge stille inntil den som jobber der slipper deg fri. Håper du får positive nyheter. Anonymkode: b0520...fad Alt er nok i orden det er bare for en sjekk, er ikke nevrologen som har bedt om den, er helt friskmeldt. Er vel mer for at fastlegen skal ha roen når jeg har perioder med hodepine. Finner de noe galt så for de konferere uten meg for jeg har planer den dagen etter MR. 😄 Jeg husker jeg hadde et slikt gitter forrige gang, det gruer jeg meg til, forrige gang var jeg ikke i form så da hadde jeg ikke noe valg men verre denne gangen når jeg er helt meg selv og 100% bevisst... Fikk litt Hannibal Lecter feeling av den "maska"...😳 Anonymkode: 03541...ed1
johanan Skrevet 12. august 2019 #19 Skrevet 12. august 2019 Har selv tatt MR med kontrast mange ganger. Første gang var når jeg var tolv år. Kanskje jeg satt litt igjen første gangen, men aldri siden. Tar MR av hode med kontrast to ganger årlig, og sitter aldri igjen.
Chantielle Skrevet 12. august 2019 #20 Skrevet 12. august 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Veneflon settes i en blodåret. Drypp etableres, og kontrasten går rundt med blodomløpet. Man setter ikke kontrasten i hjernen, hos normalt og forventet friske mennesker. Når det er snakk om høygradig glioblastom, altså utbedt og i all hovedsak uhelbredelig krefttumorer som vokser inn i flere av hjernens områder, så er undersøkelsesmetodene annerledes enn når ts skal ha undersøkt blodårene for anurisme m.m. Anonymkode: b0520...fad Vet ikke hvorfor du siterer meg.Forstod innlegget til TS at det er MR av hodet hun skal ta. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå