AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #1 Skrevet 11. august 2019 Du som har barn i hus, og mye skittentøy: Hvilken type skittentøykurv vil du anbefale? Og litt off the record: Hvor ofte får du vasket klær som krever håndvask? Anonymkode: c71d6...418
Nerine_ Skrevet 11. august 2019 #2 Skrevet 11. august 2019 Vi har tre skittenstøykurver fra europris i plast med hull. Sorterer lyst, mørkt og 60grader. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #3 Skrevet 11. august 2019 Jeg har tre, store skuffer til skittentøy på vaskerommet, hver med to rom til ulike sorteringer. Handvask vaskes i vanlig maskin. Programmet er mer skånsomt, og mer effektivt, enn en handvask. Anonymkode: 92c9c...a1e 1
lillesnillelilla Skrevet 11. august 2019 #4 Skrevet 11. august 2019 Jeg ville heller gått for flere dunker i stedet for en stor. Går mye raskere å sette på en vask da - bare å tømme en kurv inn i maskina og slippe og sortere da. For eksempel 1 til 60 grader, 1 til lys 40 grader, 1 til mørk 40 grader, 1 til rød 40 grader og 1 til ullvask/håndvask 6
OppNedPåAlt Skrevet 12. august 2019 #5 Skrevet 12. august 2019 Vi har slikt system som lillesnilelilla har: 1 kurv til 60 lys 1 kurv til 60 mørk 1 kurv til 40 lys 1 kurv til 40 mørk 1 kurv til ull og sportstøy 1 kurv til arbeidstøy I blant må man sortere litt i de 40 kurvene, for eksempel går jeans for seg og fine topper for seg, men det er deilig å bare ta med en kurv og ferdig med det. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #6 Skrevet 12. august 2019 Jeg vil anbefale å ha flere små skittentøyskurver som sorteres over i et slikt system som de over beskriver. Vi har en på hvert soverom (med unntak av minstemann som ikke helt forstår konseptet ennå), samt en på badet. Alle bærer ned skittentøyet sitt selv, og så får de om nødvendig hjelp til å sortere klærne. På vaskerommet har vi trådhyller fra elfa, de rommer litt over en maskin, er luftige nok til at klærne ikke surner og er veldig plasseffektive. Hver kurv er merket med bilder og tekst som beskriver hva som skal oppi, og forklaring på hvordan det skal vaskes. Dette har gjort det mye lettere å lære mann og barn å sortere og vaske klær selv. Jeg liker ikke å vaske klær for hånd, så det skjer veldig sjeldent. Vaskemaskinen vår har et veldig skånsomt håndvaskeprogram, så jeg bruker det på alt som krever håndvask. Uansett kjøper jeg ikke bluser og slikt som ikke kan vaskes i maskin. Anonymkode: d6cc6...a79 1
Orchideae Skrevet 12. august 2019 #7 Skrevet 12. august 2019 Har noe liknende den på bildet på hovedbadet. Setter på en til to maskiner daglig og holder det i sjakk på den måten. Vi er to barn og to voksne, så kjører kun fulle maskiner. Sengetøy vaskes med en gang det taes av. Har også kurver på vaskerommet til sortering, men de brukes ikke. Det som må håndvaskes kjøres på ullprogram i maskina. 1
EEØm Skrevet 14. august 2019 #8 Skrevet 14. august 2019 I min familie er ikke alle like flinke til å sortere, så det ville uansett ikke blitt bra med sånn system hos oss. Ikke gidder de å gå langt med tøyet heller, så vi har en dobbel på badet oppe, én på rommet til storesøster, én på rommet til storebror, én på rommet vårt, én på badet nede og én på vaskerommet. Jeg må da gå mange steder for å samle inn tøy til vask, men resultatet har blitt at skittentøy faktisk blir lagt til vask. Vi vasker ca hver helg, og da blir det gjerne fire vasker pluss spesialvasker innimellom. Vi har stor maskin, men ungene er så store nå at ikke alt blir skittent hver dag. Det er jo en del treningstøy, men på vanlig tøy kan en enkel flekk ofte skrapes av eller gnis bort med en fuktig klut. Sparer veldig mye jobb og slitasje på det. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #9 Skrevet 14. august 2019 4 minutter siden, EEØm skrev: I min familie er ikke alle like flinke til å sortere, så det ville uansett ikke blitt bra med sånn system hos oss. Ikke gidder de å gå langt med tøyet heller, så vi har en dobbel på badet oppe, én på rommet til storesøster, én på rommet til storebror, én på rommet vårt, én på badet nede og én på vaskerommet. Jeg må da gå mange steder for å samle inn tøy til vask, men resultatet har blitt at skittentøy faktisk blir lagt til vask. Vi vasker ca hver helg, og da blir det gjerne fire vasker pluss spesialvasker innimellom. Vi har stor maskin, men ungene er så store nå at ikke alt blir skittent hver dag. Det er jo en del treningstøy, men på vanlig tøy kan en enkel flekk ofte skrapes av eller gnis bort med en fuktig klut. Sparer veldig mye jobb og slitasje på det. Hvorfor lar du dem være late og tar all jobben selv? Anonymkode: d2173...76e 4
EEØm Skrevet 14. august 2019 #10 Skrevet 14. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor lar du dem være late og tar all jobben selv? Anonymkode: d2173...76e Jeg har ikke tenkt på at de er late pga dette. De legger skittentøy til vask, jeg eller andre som vasker slipper å gå gjennom alt i en sortert dunk for å sjekke om alt tåler vasken som skal i gang (de minste husker ikke alltid å tømme lommer eller vet ikke om tøy bør vaskes på vranga eller ikke, og de klarer ikke alltid å se om klær f.eks. inneholder ull) og vi sparer mye tid på å slippe å gå ned på vaskerommet eller opp til skittentøysdunkene på badet oppe etter en dusj (sånn sett er vi kanskje late hele familien fordi vi synes det er mer praktisk å ha en dunk på badet ved dusjen enn å måtte gå til en annen etasje). Alle bidrar til å henge opp, brette og rydde tøy, og når de nærmer seg slutten av barneskolen har de lært hvordan man skal vaske tøy slik at de kan gjøre det som en del av ukepengeoppgavene eller at de selv kan sette i gang en vask om det er noe de mangler. Nå for tiden er det ingen som gjør det som en del av ukepengeoppgavene, men jeg liker å vaske klær bedre enn å vaske bad, så det er greit for meg. (På andre områder kan de godt være late, men vi klarer stort sett å få dem til å gjøre det som trengs selv om det noen ganger er med en sur mine.) Jeg synes heller ikke det tar veldig lang tid å sortere tøyet jeg samler sammen på vaskerommet. Noe tøy kan vaskes både på mørk og på lys vask, eller det kan gå både på 40 og på 60 grader. Dersom jeg har alt i hauger på vaskerommet kan jeg se hvilken haug som blir for stor eller for liten slik at jeg kan justere slik at det passer med antall vasker.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #11 Skrevet 14. august 2019 Vi har vanlige trådkurver, av den typen man har i garderobeskap. En eller to kurver til hver type vask. Alt skittentøy legges i riktig kurv når det legges til vask, så når man skal starte en maskin er det bare å hive inni alt som er i den kurven. Det er mye mer effektivt enn å ha én stor dunk man må grave gjennom hver gang man skal vaske noe.. Vi kjøper ikke klær som skal håndvaskes, og OM vi nå skulle hende å få noe sånt, driter vi i det og vasker det på finvask... Å bruke tid på å håndvaske er uaktuelt, da blir ikke plagget vasket, og ei heller brukt, ergo er det like greit å bare vaske det i maskinen. Anonymkode: f2225...402
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #12 Skrevet 15. august 2019 Har en til 40 og 60grader og en til ull. Har fra Ikea, passer perfekt. Når den er full passer det akkurat inn i vaskemaskinen. Vi er en familie på fire, to barn og to voksne. Anonymkode: c98f3...db8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #13 Skrevet 18. august 2019 Har 5 bokser Sortera fra IKEA: -40 mørk -40 lys -60+ -ull/finvask/treningstøy/«håndvask»/diverse spesial (sorteres før vask) -Klær som absolutt ikke skal ha tøymykner, hos oss er det diverse jeans, dongeriblandinger, denim, arbeidstøy o.l Anonymkode: 4de21...89a
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #14 Skrevet 19. august 2019 Har tilsammen 8 bokser: -40 mørk -40 lys -60 mørk -60 lys -ull -dongeri -diverse spesialvask -usortert Vaskerommet er plassert rett under badet og badet har skittentøysluke; skittent tøy kastes inn i luken og havner ned i «usortert» på vaskerommet. Når en boks er full er det passelig mengde klær å putte i maskinen. Anonymkode: f4182...480
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #15 Skrevet 19. august 2019 Ikea-poser er ikke så stilige, men en pose til hver type vask funker fint praktisk. Det går jo an å sette posene inni en hylle eller et skap, for å gjøre det litt mer ryddig. Anonymkode: c0d9f...157
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #16 Skrevet 19. august 2019 Har en skittentøyskurv som kan vaskes i maskin 👍🏻 Anonymkode: 73ff9...9dc
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #17 Skrevet 19. august 2019 https://www.ikea.com/no/no/p/skubb-skittentoykurv-svart-30224046/ Klær sorteres utifra kategorier som undertøy, håndklær og sengetøy, hvitt, farget, ull, div. Anonymkode: 8cd80...8e1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #18 Skrevet 21. august 2019 IKEA Lillången skittenttøykap Anonymkode: b6e52...ac7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå