AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #1 Skrevet 10. august 2019 Jeg vil så gjerne studere videre. Men usikker på om jeg vil velde sykepleie eller vernepleie?? Jeg er utdannet Helsefagarbeider. Kan vernepleier gjøre de samme oppgavene som en sykepleier? Der jeg jobber i dag, kan ikke vernepleier ha ansvars vakt. Men usikker på hvordan det er med blodprøvetakning? Intravenøst? Etc? Noen som vet forskjellene? Anonymkode: b4fbb...d47
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #3 Skrevet 11. august 2019 http://m.fo.no/getfile.php/1360024-1536052732/06 Profesjonene/Vernepleierne/Vernepleiernes helsefagkompetanse.pdf Anonymkode: b0915...d43 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #4 Skrevet 11. august 2019 Ville helt klart valgt sykepleie, flere og mer spennende jobb- og videreutdanningsmuligheter utfra mine interesser. Anonymkode: dd5c9...366
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #5 Skrevet 11. august 2019 Du bør tenke på hva du vil jobbe med når du er ferdigutdannet, og velge utdanning ut i fra det. Jeg ønsket å jobbe på sykehus og valgt derfor sykepleier, angrer ikke på det, og har også ett hav av videreutdanningsmuligheter. Anonymkode: 7cccb...cdb 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #6 Skrevet 11. august 2019 Hei! Dersom du ønsker å jobbe på somatisk avdeling så ville jeg gått for sykepleien. Jeg er vernepleier og jobber på et psykiatrisk akuttmottak for voksne på sykehus. Der er sykepleier og vernepleiere sidestilt og vi bytter på å ha det medisinske ansvar og ansvar for avdeling. Vi setter sprøyter og legger medisiner om hverandre. Så i psykisk helsevern så kommer vernepleiere stadig sterkere inn (og det er bra med vår kompetanse på selvbestemmelse, empowerment og kunnskap om GAF/psykisk helse!) Jeg har fått opplæring i intravenøst, men dette er ikke forventet. Dersom arbeidsplassen ønsker å ha flere med den kompetansen så er det mulig å gi vernepleiere opplæring i dette. Men det forventes at du kan gi subkutan/intramuskulær injeksjon, legge og dosere medisiner, sårstell, osv. Søskenbarnet mitt er vernepleier og jobber på en sengepost for spiseforstyrrelser. Hun legger ned sonder. Vi er en kombinasjon av sosial og helsefag og må ha godkjent autorisasjon. Det er masse muligheter for videreutdanninger og du kan jobbe i alt fra psykisk helse, rus, barnevern, skoler, saksbehandling, sykehjem osv. Jeg skal begynne på videreutdanning i psykisk helse til høsten. Men jeg har interessert meg for psykologi, psykisk helse, miljøterapi, selvbestemmelse og hjelp til selvhjelp. Dersom jeg hadde ønsket en mer prosedyre og somatikkrettet utdanning så hadde jeg absolutt gått for sykepleien. Det går på interessefelt. Begge er gode, viktige og solide utdanninger med masse muligheter for videre arbeidsliv! Anonymkode: 7e8ae...02a 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #7 Skrevet 11. august 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil så gjerne studere videre. Men usikker på om jeg vil velde sykepleie eller vernepleie?? Jeg er utdannet Helsefagarbeider. Kan vernepleier gjøre de samme oppgavene som en sykepleier? Der jeg jobber i dag, kan ikke vernepleier ha ansvars vakt. Men usikker på hvordan det er med blodprøvetakning? Intravenøst? Etc? Noen som vet forskjellene? Anonymkode: b4fbb...d47 begge utd er to flott utd som trengs i samfunnet fremover i tid. De som hjalp meg i beslutningsprosessen var å gå inn på studiesteders beskrivelse av utdanningene og finlese teksten som handler om hva man skal kunne når man er ferdig utdannet + ta et blikk over pensumslitteratur. Enkelte steder fremheves eksempelvis sykdomslæren hos sykepleiere og pedagogikkbiten hos vernepleien. Anonymkode: 737b2...333
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #8 Skrevet 11. august 2019 Jeg forstår ikke at du ønsker syke eller vernepleie? Når du allerede er hjelpepleier. Ønsker du virkelig et pleieyrke frem til pensjonsalder? Men om valget er mellom de to- vernepleie. Anonymkode: 37720...28e 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #9 Skrevet 11. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: begge utd er to flott utd som trengs i samfunnet fremover i tid. De som hjalp meg i beslutningsprosessen var å gå inn på studiesteders beskrivelse av utdanningene og finlese teksten som handler om hva man skal kunne når man er ferdig utdannet + ta et blikk over pensumslitteratur. Enkelte steder fremheves eksempelvis sykdomslæren hos sykepleiere og pedagogikkbiten hos vernepleien. Anonymkode: 737b2...333 Må bare få korrigere litt her. Vernepleierutdanningen skal i utgangspunktet ikke være pedagisk rettet, den er terapeutisk rettet. Lite/ingen pedagogikk, mye miljøterapi, atferdanalyse og psykologi. Men det kan selvsagt hende at enkelte studiesteder fokuserer på pedagogikk. 😊 Anonymkode: 7e8ae...02a
sweg Skrevet 12. august 2019 #10 Skrevet 12. august 2019 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke at du ønsker syke eller vernepleie? Når du allerede er hjelpepleier. Ønsker du virkelig et pleieyrke frem til pensjonsalder? Men om valget er mellom de to- vernepleie. Anonymkode: 37720...28e Falt deg inn at TS kanskje trives med pleiejobben og vil gå mer i dybden og utdanne seg videre? Jeg skjønner f.eks ikke at folk tar 5 år lang master for å sitte på et kontor hele dagen, men vi er heldigvis forskjellige! Endret 12. august 2019 av sweg 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå