Gå til innhold

Bør jeg stå fast på det jeg har sagt til datteren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min på 11 år har sluttet å respektere meg og hører ikke på hva jeg sier. Hun har vært borte en uke på rideskole og i dag har det kun vært oss to hjemme. Vi har vært i byen og spist god mat, kjøpt inn masse godt som vi har kost oss med i kveld. Hun har sett på film på iPad og jeg har sett på TV. Hun ble så i løpet av kvelden invitert med av en venninne på en aktivitet i morgen som koster penger. Dette sa jeg ja til. På slutten av kvelden ble hun sur fordi jeg bestemte over tv-en og at hun ikke fikk se på det hun ville og startet en krangel. Jeg ba henne til slutt gå å pusse tenner og bruke gom noe hun nektet. Da var klokken 24.00. Til slutt så truet jeg med at om hun ikke gikk å pusset tenner fikk hun ikke dra på denne aktiviteten. Fremdeles så ignorerte hun meg. 

Nå er jeg litt rådløs for har jo lyst til at hun skal få dra med venninnene sine i morgen, men magefølelse min sier at hvis hun aldri får en ordentlig konsekvens vil dette bare vedvare. Kan nevne at hun sliter litt med at hun ofte er andrevalget til venninner og at det derfor var en veldig dum trussel fra min side. 

Anonymkode: 5232d...ad8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tanke på det du skriver i siste avsnitt er jeg enig i at det var en dum trussel, men du er nødt til å være konsekvent her. 

Anonymkode: 8810b...e6e

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bare må vurdere hva som vil bety mest. Om hun får være med venninne sine i morgen som hun kanskje vanligvis ikke får pga. at hun er andrevalget som du sier, eller om det er viktigst at du statuerer et eksempel og holder det du sier. Jeg tenker jo at det mest sannsynlig vil komme en rekke situasjoner i fremtiden der du kan statuere ditt eksempel og holde det du lover, både når det angår straff og belønning. Dette er nok ikke den eneste gangen du har anledning til å vise at du mener alvor.... Kanskje vil det hjelpe for henne at hun faktisk får litt mer tid med venninnene sine, kanskje er det nettopp det som mangler?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt henne dra i morgen og kost seg. Du sier jo selv at hun ofte er andrevalget og da leser jeg at det er ikke ofte hun blir invitert med på ting. Kanskje hun utagerer fordi hun føler seg oversett, kan man si, av venninnene sine og det går utover deg. Jeg ville snakket sammen med henne i morgen før hun går. Du vil helt sikkert få mange anledninger opp igjennom årene hvor du kan være konsekvent. 

 

Endret av Kittykat
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NewInTown skrev:

Jeg tror du bare må vurdere hva som vil bety mest. Om hun får være med venninne sine i morgen som hun kanskje vanligvis ikke får pga. at hun er andrevalget som du sier, eller om det er viktigst at du statuerer et eksempel og holder det du sier. Jeg tenker jo at det mest sannsynlig vil komme en rekke situasjoner i fremtiden der du kan statuere ditt eksempel og holde det du lover, både når det angår straff og belønning. Dette er nok ikke den eneste gangen du har anledning til å vise at du mener alvor.... Kanskje vil det hjelpe for henne at hun faktisk får litt mer tid med venninnene sine, kanskje er det nettopp det som mangler?

Ja det er nok ikke så lett å være andrevalget hele tiden. Hun tester mye grenser og vi vet snart ikke våre arme råd. Hun får mye kjeft og det har hun begynt å lukke ørene for. Derfor må det komme konsekvenser som betyr noe. Vurder nå om jeg kanskje skal la henne dra, mot at vi tar bort skjerm i noen dager i bytte? 

Anonymkode: 5232d...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du har kommet med konsekvensen så bør du jo gjennomføre. Hun hørte hva du sa, men valgte å ignorere deg.

Jeg skjønner at du angrer, og du ønsker at du hadde tenkt deg igjennom før du brukte det som straff for dårlig oppførsel, men nå er det gjort. Men om du føler det er feil, så kan du innrømme at det var for streng konsekvens og at du heller tar vekk mobiltelefon og iPad når hun er hjemme i uke. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min på 11 år har sluttet å respektere meg og hører ikke på hva jeg sier. Hun har vært borte en uke på rideskole og i dag har det kun vært oss to hjemme. Vi har vært i byen og spist god mat, kjøpt inn masse godt som vi har kost oss med i kveld. Hun har sett på film på iPad og jeg har sett på TV. Hun ble så i løpet av kvelden invitert med av en venninne på en aktivitet i morgen som koster penger. Dette sa jeg ja til. På slutten av kvelden ble hun sur fordi jeg bestemte over tv-en og at hun ikke fikk se på det hun ville og startet en krangel. Jeg ba henne til slutt gå å pusse tenner og bruke gom noe hun nektet. Da var klokken 24.00. Til slutt så truet jeg med at om hun ikke gikk å pusset tenner fikk hun ikke dra på denne aktiviteten. Fremdeles så ignorerte hun meg. 

Nå er jeg litt rådløs for har jo lyst til at hun skal få dra med venninnene sine i morgen, men magefølelse min sier at hvis hun aldri får en ordentlig konsekvens vil dette bare vedvare. Kan nevne at hun sliter litt med at hun ofte er andrevalget til venninner og at det derfor var en veldig dum trussel fra min side. 

Anonymkode: 5232d...ad8

 Fra starten av er det vel en merkelig trussel og en rar måte å kommunisere på?

En 11 åring bør jo oppdras og læres ting via kommunikasjon, ikke ved at man fjerner goder/kommer med trussler hvis hun ikke forstår hvorfor hun må pusse tennene. Det vel også bedre å ha i minne dårlig oppførsel for fremtidige "du kan få denne buksa, ja dra på kino" avgjørelser, kontra å holde på med sånn tilbakevirkende kraft å fjerne allerede innvilget goder - så sant hun ikke gjør noe helt drøyt.

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det er nok ikke så lett å være andrevalget hele tiden. Hun tester mye grenser og vi vet snart ikke våre arme råd. Hun får mye kjeft og det har hun begynt å lukke ørene for. Derfor må det komme konsekvenser som betyr noe. Vurder nå om jeg kanskje skal la henne dra, mot at vi tar bort skjerm i noen dager i bytte? 

Anonymkode: 5232d...ad8

Det er du som er hennes forelder, så du vet nok best. Men jeg tenker litt her i mitt stille sinn at dersom hun får mye kjeft og at hun er begynt å lukke ørene for det, så har vel all den kjeftingen ingen funksjon? Hvis poenget er å få henne til å forstå at hun må endre sin atferd, hjelper det ikke at hun lukker ørene. Kanskje har hun begynt å lukke ørene nettopp pga. all kjeften. Kanskje gjenstår det å forsøke andre metoder.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kittykat skrev:

Jeg ville latt henne dra i morgen og kost seg.. Du sier jo selv at hun ofte er andrevalget og da leser jeg at det er ikke ofte hun blir invitert med på ting. Kanskje hun utagerer fordi hun føler seg oversett, kan man si, av venninnene sine og det går utover deg. Jeg ville snakket sammen med henne i morgen før hun går. Du vil helt sikkert få mange anledninger opp igjennom årene hvor du kan være konsekvent. 

 

Ja du er nok inne på noe der.  Vi har også vært bortreist i hele sommer så hun har ikke sett venninnene sine på mange uker. Hun har dog fått flere venner i ferien, men de bor jo ikke i nærmiljøet. Så er ikke noe galt med henne sosialt, tror bare hun har litt uflaks og at vi flyttet hit i 3. Klasse. 

Anonymkode: 5232d...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet ditt begynner å miste respekten over deg er det viktig å være konsekvent. Det er viktig ellers også, men særlig i slike situasjoner. Ellers lærer hun bare at hun kan gjøre som hun vil.

Er du så konsekvent neste gang det er noe, så kan hun lage mer styr. Barn kan fort bli forvirret av sånt.

Men ut i fra det du sier, om at hun stort sett er andrevalget, kan du snakke med henne i morgen. Si at du har tenkt litt, og at hun skal få lov til å være sammen med venninne i dag, men da krever du at hun (ett eller annet, som du mener er riktig at hun gjør.) Det kan være viktig å gi en forklaring på hvorfor hun må gjøre det du sier.

Følger hun så ikke det som du har sagt at hun må gjøre, så får du gi en annen konsekvens. Som å ta mobilen for en dag eller to, eller lignende. 

Anonymkode: 61274...055

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, NewInTown skrev:

Det er du som er hennes forelder, så du vet nok best. Men jeg tenker litt her i mitt stille sinn at dersom hun får mye kjeft og at hun er begynt å lukke ørene for det, så har vel all den kjeftingen ingen funksjon? Hvis poenget er å få henne til å forstå at hun må endre sin atferd, hjelper det ikke at hun lukker ørene. Kanskje har hun begynt å lukke ørene nettopp pga. all kjeften. Kanskje gjenstår det å forsøke andre metoder.

Helt klart. Vi er i en fryktelig dårlig sirkel som er vanskelig å komme ut av. 

Anonymkode: 5232d...ad8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

 Fra starten av er det vel en merkelig trussel og en rar måte å kommunisere på?

En 11 åring bør jo oppdras og læres ting via kommunikasjon, ikke ved at man fjerner goder/kommer med trussler hvis hun ikke forstår hvorfor hun må pusse tennene. Det vel også bedre å ha i minne dårlig oppførsel for fremtidige "du kan få denne buksa, ja dra på kino" avgjørelser, kontra å holde på med sånn tilbakevirkende kraft å fjerne allerede innvilget goder - så sant hun ikke gjør noe helt drøyt.

 

Hun forstår at hun må pusse tenner og gikk på badet å gjorde det etter at jeg lagde denne tråden i frustrasjon. Mest for å ikke si mer til henne. Prøver å kjefte og si minst mulig fordi hun lukker ørene for det og fordi hun nok forventer det. 

Anonymkode: 5232d...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer til å skje igjen, og igjen, og igjen, desverre.

Man tenker at det går an å resonnere med de, når de begynner å bli så store, men så er de allikevel bare 4 år i hodet noen ganger uansett...

Min er snart 15 og vi har egentlig hatt dette limboet en stund nå, de er både store, og små, på en gang, og jeg tror egentlig det bare er å gjøre det beste man kan, og vite at, etterhvert, så vil "stor" ta større plass enn "liten", og fonuften vil komme sigende...

Fortsett å mase om tannpuss, leggetider, konsekvenser og reaksjoner, og gi begrunnelser, også hvorfor man noen ganger må si noe annet etter å ha tenkt seg om etterpå, selv om de er barn er de jo tross alt ikke hunder, som ikke forstår når man forklarer noe for dem og hvorfor man noen ganger må gå tilbake på noe man har sagt.

Barn forstår slikt, dyr gjør ikke det, og barn er ikke dyr. Barn kan man snakke med og forklare ting.

Anonymkode: 30c9c...e35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun forstår at hun må pusse tenner og gikk på badet å gjorde det etter at jeg lagde denne tråden i frustrasjon. Mest for å ikke si mer til henne. Prøver å kjefte og si minst mulig fordi hun lukker ørene for det og fordi hun nok forventer det. 

Anonymkode: 5232d...ad8

Skjønner. Men da gjorde hun det jo til slutt - så syns i alle fall ikke du skal ta vekk turen hennes. Du kan jo heller si at hun må bli flinkere til å gjøre som hun får beskjed om uten så mye "om og men, og nekting". At du hadde satt stor pris på det og det vil gjøre ting  lettere både for  henne og deg - å du ber henne jo kun om ting som er nødvendige/ viktige fordi du er glad i henne og det er visse ting alle må lære seg å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun bør legge seg tidligere?

Ikke som straff, men at hun må legge seg tidligere enn vanlig frem til hun slutter å trasse/dra ut tiden. Når hun klarer å legge seg fint og respektere deg på dagtid (i en periode) så kan leggetiden utvides 😉 

Tuller hun det til så blir det tilbake til tidligere legging. Forklar henne reglene tydelig.

(Oppførsel, konsekvens, respekt)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mens dere spiser frokost i morgen kan du kanskje si at du egentlig skulle holdt henne hjemme pgs gårsdagen...men at du Skjønberg det er viktig for henne og derfor skal la henne dra. Men det du ikke vil tolerere slik oppførsel fremover

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snakke med henne i morgen, helt klart at hun mange ganger bare er 4 år. Hun er veldig på å svare tilbake for tiden. Veldig slitsomt. 

Hun vet hun må dusje og vet hvor fint det lange tykke håret hennes blir når det er glatt og skinnende. Allikevel er det en kamp å få henne i dusjen og så kommer sånne dumme trusler i ren frustrasjon fordi man til slutt blir rådløs over at hun ikke bare går i dusjen men trekker tiden helt til hun kommer for sent til avtaler osv. Sånn holder hun på med lekser, kle på seg til treninger, gre håret før hun skal ut og gjøre seg klar til skolen. Alt er en kamp. Vi har trodd at hun skal vokse det fra seg, men hun har holdt på sånn i flere år. Nå etter puberteten har det blitt verre. 

Anonymkode: 5232d...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Skjønner. Men da gjorde hun det jo til slutt - så syns i alle fall ikke du skal ta vekk turen hennes. Du kan jo heller si at hun må bli flinkere til å gjøre som hun får beskjed om uten så mye "om og men, og nekting". At du hadde satt stor pris på det og det vil gjøre ting  lettere både for  henne og deg - å du ber henne jo kun om ting som er nødvendige/ viktige fordi du er glad i henne og det er visse ting alle må lære seg å gjøre.

Skal gjøre dette i morgen. Tror det kan være fint å snakke med henne når vi er rolige og hun er åpen for å høre. Jeg er nok for dårlig på det. Orker liksom ikke å dra opp ting igjen fordi det blir så mye, men da får vi jo ikke snakket om det utenom i kampens hete hvor hun ikke er lydhør. Jeg snakker selvfølgelig med henne i ettertid om noe, men bør nok gjøre det oftere. Vi kan bli veldig sinte på henne og så få dårlig samvittighet og gi veldig etter. Hun er nok også veldig klar over dette og bruker det og fremprovoserer det. Men vi er de voksne og må ta ansvar. 

Anonymkode: 5232d...ad8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal gjøre dette i morgen. Tror det kan være fint å snakke med henne når vi er rolige og hun er åpen for å høre. Jeg er nok for dårlig på det. Orker liksom ikke å dra opp ting igjen fordi det blir så mye, men da får vi jo ikke snakket om det utenom i kampens hete hvor hun ikke er lydhør. Jeg snakker selvfølgelig med henne i ettertid om noe, men bør nok gjøre det oftere. Vi kan bli veldig sinte på henne og så få dårlig samvittighet og gi veldig etter. Hun er nok også veldig klar over dette og bruker det og fremprovoserer det. Men vi er de voksne og må ta ansvar. 

Anonymkode: 5232d...ad8

Høres ut som en bra plan 😃. Hun er jo heldig som har foreldre som bryr seg og som prøver å være best mulig foreldre 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...