Gå til innhold

Utmattet av to uker på lavkarbo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette normalt? Gikk på lavkarbo kosthold i ca to uker før jeg kastet inn håndkleet. Mistet tre kg men mistet og all energi! Ble svimmel og utmattet! Følte meg nesten syk.

Mtp vekt skulle jeg gjerne fortsatt men jeg ble så sliten. Hatt to dager tilbake på vanlig mat med karber nå og energien kommer tilbake...

Er det vanlig dette? Er det slik det er hele tiden på et slikt kosthold? Huff...

Anonymkode: e7717...bee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel basically det som skjer når man slutter å spise karbohydrater, ja.

Anonymkode: 15eda...ecc

• Liker 4
Skrevet

Vær forsiktig med karbs nå, du legger veldig lett på deg etter lavkarbo. Hva spiste du da? Viktig å få i seg litt fett hvis du er i ketose. 

Anonymkode: d26c5...c8a

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær forsiktig med karbs nå, du legger veldig lett på deg etter lavkarbo. Hva spiste du da? Viktig å få i seg litt fett hvis du er i ketose. 

Anonymkode: d26c5...c8a

Vær forsiktig med kaloriinntaket, legger ofte lett på seg etter en diett. 

Ja, selvsagt kommer vannvekten raskt tilbake nå. 

Og til TS, høres ut som en såkalt "keto flu" ;)

• Liker 1
Skrevet

Overgangen fra sukker(karbohydrat)forbrenning til fettforbrenning kan være hard men det er verst den første, eller de første gangene, du gjør det.

Det er helt naturlig at du føler et energiskifte, og kroppen trenger også tid til å omstille seg.

Det kalles litt flåsete for "keto-flu", siden man generelt føler seg dårlig en stund før det går over.

Spiser man karbohydrater i løpet av denne perioden forlenger man bare ubehaget og kommer aldri ordentlig i den metabolske tilstanden som baserer seg på fettforbrenning som hovedkilde til energi.

Men gratulerer til deg for at du har prøvd lavkarbo, jeg håper du har gjort det fordi du har en viss peiling på ernæring og kroppens bruk av næringsstoffer, og jeg ønsker deg lykke til på veien videre.

Anonymkode: bfba1...769

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, Sandum.PT said:

Vær forsiktig med kaloriinntaket, legger ofte lett på seg etter en diett. 

Ja, selvsagt kommer vannvekten raskt tilbake nå. 

Og til TS, høres ut som en såkalt "keto flu" ;)

Nå tror jeg at du bare flørter med meg igjen, vi diskuterer Lyle, karbohydrater, vannvekt og keto flu på jevnlig basis.. :wink:

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøvde lavkarbo for noen år siden og opplevde det samme. Gikk ikke på lavkarbo pga jeg ville ned i vekt (var på grensen til undervektig), men pga jeg hadde lest at lavkarbo skulle være gunstig for migrene og bra for magen (hadde store mageplager på den tiden der som i etterkant ble diagnosert som ulcerøs kolitt). Dette var da lavkarbo var veldig opphypet og skulle hjelpe på det meste. Gikk faktisk opp i vekt de ukene jeg spiste LCHF

Uansett; jeg gikk helt i kjelleren energimessig sett etter noen uker, var på det nivået at jeg måtte legge meg ned på en benk da jeg var på tur med hunden min, og jogging og styrketrening kunne jeg bare glemme. Så jeg ga opp, måtte bare få inn mere karbohydrater i kostholdet igjen. Magen ble forsåvidt heller ikke bedre av LCHF. 

Så nå spiser jeg karbohydrater og energinivået kom på plass igjen. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror mange overdriver lavkarbo, det virker ofte slik når jeg leser her. Lavkarbo betyr ikke at en må kutte all karbo, men at man gradvis reduserer mengden i forhold til proteiner og fett. En plutselig stopp i nesten alt inntak av karbo kan bli et for stort sjokk for kroppen til at man klarer å fortsette. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Missfitness skrev:

Jeg tror mange overdriver lavkarbo, det virker ofte slik når jeg leser her. Lavkarbo betyr ikke at en må kutte all karbo, men at man gradvis reduserer mengden i forhold til proteiner og fett. En plutselig stopp i nesten alt inntak av karbo kan bli et for stort sjokk for kroppen til at man klarer å fortsette. 

Enig! Full stopp i karbo blir for stor overgang, og man kan bli svimmel og helt uten energi. 

Men, hvor mye fett kan en spise som andel i kost før en legger på seg? Er det liksom karbo i hovedsal som gjør at en legger på seg fett og blir dvask, mens mye proteinrik mat gjør at en legger på seg muskler, gitt hyppig trening?

Skrevet

I denne tråden var det mye god info:

Skrevet

Dette er helt vanlig ved overgang til lavkarbokosthold. Men synd du ga opp etter 2 uker, for etter et par uker pleier kroppen å omstille seg til dette kostholdet og utmattelsen gir seg. Hvis du vil prøve igjen,  bør du gi det litt mer tid,  og la kroppen få den tiden den trenger til å omstille seg.  Det pleier å ta et par uker.  

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg at du bare flørter med meg igjen, vi diskuterer Lyle, karbohydrater, vannvekt og keto flu på jevnlig basis.. :wink:

Klarer ikke slå av denne sjarmen ;)

Skrevet

Jeg prøvde ketose, og holdt ut i 8 uker, og jeg var veldig dårlig hele tiden. Gikk da over til Fedon lignende kosthold, da kan man jo spise mer karbohydrater, og det funket mye bedre. 

Anonymkode: d733a...9ae

Skrevet

Spørs jo hvordan du har spist. Skal du kutte karbo bør du jo øke protein mengden og fett.

Anonymkode: 58b54...8ff

Skrevet

Lavkarbo er ikke sunt, de som lever lengst i verden lever så og så på karbohydrater. Fordelene av lavkarbo som man kan få er på grunn av at man kutter ut gluten, tilsetningsstoffer og raffinert sukker, og noen går ned i vekt pga de går i ketose. Alle går ikke ned i vekt, noen kan legge på seg også, og mange legger på seg senere uansett. Mennesker som allerede har en belastet helse kan bli syke av dette kostholdet, da menneskekroppen ikke er laget for å få all energien sin fra fett og proteiner, jamfør blå soner. 

Image result for blue zones
https://www.bluezones.com

Anonymkode: df624...f31

• Liker 2
Skrevet

Takk for all info. Jeg var i ketose. Kuttet så og si alt av karber og gikk nok litt for hardt ut. Bør nok heller trappe ned. Har lyst å prøve igjen siden jeg mistet 3 kg på kort tid. Nå er 1,5 tilbake igjen, men pytt...har fortsatt mistet mer enn jeg har gått opp. Så jeg prøver igjen, men tror null karber er galskap. Kanskje legge meg på 30 til 50? Eller ramler man ut av ketose da?

Godt å høre det var en grunn til utmattelsen min hvertfall. Har lest om keto-flu nå og matcher på alle symptomer. Bør vel holde ut litt mer neste gang ;) 

TS

Anonymkode: e7717...bee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...