Gå til innhold

Hvordan finne ut hva man skal stemme på i lokalvalgene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske ny i kommunen, og vil gjerne bruke stemmeretten min. 

Men hvor finner jeg informasjon som hjelper meg til å velge hvem jeg skal stemme på? Jeg vet selvfølgelig hva de enkelte partiene står for sentralt, men ved lokalvalg er det lokalmiljøet og de lokale "problemene" som teller. Tidligere år har jeg mange ganger stemt på totalt forskjellige partier i stortingsvalg og lokalvalg. 

Anonymkode: bddef...581

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samle inn brosjyrer. Nærmere valgtider er det ofte stands med folk som deler ut for partiene sine. Du kan gjerne høre hva de vektlegger hvis du spør dem også, men hvis du ikke er veldig interessert i politikk, bare ta ei brosjyre å si du er litt travel.  

Anonymkode: 6e8d2...cc7

Skrevet

I tiden fram mot valget: skaff deg oversikt over hvilke debatter som foregår i lokalsamfunnet og stem på noen som står for noe av det samme som deg selv. Ofte kan det stå om skolestruktur, eldreomsorg/sykehjemsplasser, opprusting av lokalsamfunn, bedre veier, for/mot bompenger, for/mot kommunesammenslåinger eller for/mot flytting av fødeavdelinger og sykehus. 

Skrevet
1 time siden, Ullvott skrev:

I tiden fram mot valget: skaff deg oversikt over hvilke debatter som foregår i lokalsamfunnet og stem på noen som står for noe av det samme som deg selv. Ofte kan det stå om skolestruktur, eldreomsorg/sykehjemsplasser, opprusting av lokalsamfunn, bedre veier, for/mot bompenger, for/mot kommunesammenslåinger eller for/mot flytting av fødeavdelinger og sykehus. 

Ja, men hvor/hvordan skaffer jeg meg den oversikten? 

I 2019 burde det vel være nettsider der man finner info om hva de lokale partiene mener. Tro meg, jeg har googlet. Fant ingenting. 

TS

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hvor/hvordan skaffer jeg meg den oversikten? 

I 2019 burde det vel være nettsider der man finner info om hva de lokale partiene mener. Tro meg, jeg har googlet. Fant ingenting. 

TS

Programmene finner du trolig på de enkelte partienes nettsider. For min hjemkommune finner jeg det i alle fall hvis jeg googler f.eks Senterpartiet xx kommune program. Mulig man finner alle programmer samlet i enkelte kommuner, men akkurat det har jeg ikke funnet her heller. Kommunens nettsider viser hvilke partier som stiller med liste i kommunen. 

Lokalaviser og lokale nettsider pleier ellers å være rette forum for å følge med på hva som er de viktigste sakene lokalt. 

Skrevet

Stem på person. Om det er bra mennesker eller ikke. Kommer jo litt an på størrelsen av kommunen, men tenker å stemme på person er det beste. 

De fleste vil beholde de små skolene. Oppussing av skolene. De fleste ønsker bedre eldreomsorg, og og mer svømmeopplæring. 

De er enige om asfalt, om fortau og rassikring. 

Problemet er når korrupsjonen og annen meling av egen kake slår inn. Mye av det, mye gutteklubb, mye egen klatring. Ikke klare linjer mellom kommunalt ansatte, og de folkevalgte. 

Gå på person, ikke partibok. 

Anonymkode: fbd2a...738

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...