Gå til innhold

Låne hytte på julaften fordi vi blir alene/ ingen ønsker inkludere oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Er det ikke noe slags ordtak om at når man får sønner har man dem bare til låns i livet, frem til de finner seg en bedre halvdel, mens hvis man får en datter, så har man henne hele livet? Jeg får på følelsen av at det ligger der. Din mor har en nærere relasjon til sin datter, enn til sin sønn. Kanskje hun ønsket mest en datter, innerst inne? Hvem av de er eldst? Uansett tror jeg den relasjonen er noe som først og fremst din mann må prøve å gjøre noe med. Du og deres barn har nok dessverre ikke så mye dere skulle ha sagt, før de to får et tettere bånd. Så da spørs det nok mye på din mann, er han interessert i det?

Anonymkode: ca130...4ee

Jeg mente selvsagt ikke din mor, jeg mente din svigermor.

Anonymkode: ca130...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I og med at julefeiring i bunn og grunn er en personlig greie så hadde jeg først og fremst avstemt hva jeg og min kone ønsker å fylle jula med. Jeg kunne godt tenke meg å feire jul på hytta. Hun er ikke der. Og da biir det ikke julefeiring på hytta. Noe som er greit for meg. 

Når det er sagt så er det foreløpig snakk om en julefeiring. Så risikoen er ikke særlig stor. Det eneste du risikerer er vel at du finner ut at å feire jul hjemme er fint. Og hvorfor det er fint. Eller at du konkluderer med det samme når det gjelder hytte. 

Barna burde jo også få si sitt. 

Anonymkode: bd105...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/10/2019 at 6:59 PM, AnonymBruker said:

Hjelpes meg. Vi bor ikke ilands, og for det andre så har ikke alle vært gjennom dette. De fleste vi kjenner feirer sammen med søstre, brødre, besteforldre osv og elsker det. Det gjorde vi også før. Julen er for mange å feire sammen med de man står nær.

Anonymkode: 2865e...bf9

Hvor bor dere om ikke i-land 

Anonymkode: 9925a...5cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har feiret jul på hytta mange ganger, og jeg kan garantere at dere får en fantastisk opplevelse; mindre stress i form av at dere blir der alene i flere dager og slipper å stresse rundt fra selskap til selskap. Dere kan skape en magisk stemning med å lage lyslykter slik nissen finner frem, sette ut grøt til nissen, ha akekonkurransen med kakao etterpå, hodelyktjakt i snøen på jakt etter alver, dere kan lage islykter, gå på skitur, spille brettspill foran peisen, lese høyt fra en fin julebok, ha pakkelek ❤️

Snu tankegangen og så skal du se dere får en drømmejul❤️❤️❤️

Anonymkode: a82ab...3ab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg - jeg er vokst opp med julaften hvor vi har vært 11-14stk. Nå som besteforeldrene mine begynner å bli gamle (det er der vi har vært), og vi er litt spredt for alle vinder er det ting i endring her også. Fryktelig rart! Men- nå har vi snart to barn her hjemme- og jeg må faktisk innrømme at jeg ser litt frem til å prøve å feire jul bare oss fire etter hvert 🙈 rart blir det helt sikkert, men samtidig; tenk å få lage egne juletradisjoner med jentene våre❤ nå som vi drar mellom min familie og svigers kjenner jeg veldig på at det er vanskeligere å lage egne tradisjoner, selv om jeg selvfølgelig er veldig takknemlig for at vi har mennesker å være sammen med i jula..! 

Håper du klarer å tenke på det som en mulighet til å skape egne tradisjoner og at det blir en fin jul for dere alle❤ og jeg ville definitivt valgt hytta om du tror at dere klarer å senke skuldrene der😍

Anonymkode: fe1e2...65e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle orker store  selskaper- jul eller ikke. Er det det som gjør at dere ikke er invitert? Jeg synes ikke det er rart at dere ikke er invitert til svigerforeldrene til din svigerinne. Jeg synes nok din mann kan ta det opp for jula 2020. Det er da naturlig at bestemor feirer med alle barna og barnebarna etter tur hvis det ikke er noe som gjør at det ikke går. 

Jeg for min del, kan nesten ikke forstå at det går an å bli så såra og vonbroten av at julaften ikke blir mange personer. Det er mange dager i jula og det er mange dager i året der dere kan være sammen. 

Dere er fire i en familie som kan feire hvor trygt og godt vi lever i vårt land. Dere kan se det dere vil på Tv og dere kan sose rundt i eget tempo. Jeg skjønner at det ikke er det du ønsker nå. Men kanskje du etter jula 2019 synes det var aldeles vidunderlig?

Du har litt tid til å jobbe med egen innstilling- slik at dette "nederlaget" ikke smitter over på barna.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg sagt hva jeg mener om å kalle seg "alene" når man feirer jul med mann og barn. Vil bare knytte et par setninger til det å feire på fjellet:

Jeg synes det høres ut som noe stress å skulle dra med seg julepynt, juletre(?), julemat, gaver og alt til fjells. Og det på lånt hytte, hvor du ikke helt vet hva som finnes av utstyr. Når dere drar må dere rydde med dere alt før dere vasker hytta "ned", slik man gjør når man har lånt. Nei, jeg ville valgt en fredfull jul hjemme. Og heller reist noen dager til fjells i romjulen, om det var et ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 18.25, AnonymBruker skrev:

Jeg har etter å ha delt temaet med kjente , funnet ut at mange feirer jul sammen med kun egen husstand. Likevel er jeg ikke vant med det fra tidligere, og synes det ee nitrist, og noe som også bringer frem savn etter familien som ikke er/lever mer. 

Vi har bare en av våre fire foreldre igjen, vi er tidlig i tretti årene, med to barn. Vi har enda ikke opplevd å feire alene. Vi har alle år feiret med familien, men i år skal den gjenlevende foreldren/besteforldren til våre barn feire med sin datter, og hennes svigerfamilie hos datterens svigerfamilie. Tror ikke det er noe tema å be oss. Jeg synes det er litt trist, for jeg har nevnt at alle kan komme å feire med oss, også svigerinnes svigerforeldre (vi har feiret sammen før, da svigerfar levde). Jeg tenker jeg får respektere at andre ønsker ett mindre antall gjester. Min søster ønsker også feire med kun få, og de har hatt det slik flere år.

Nå har vi fått tilbud om å låne hytte på Gautefall , og jeg tenker at vi kanskje vil gå for det. Jeg er likevel redd for det "å rømme fra problemene og det vonde" , vil gjøre julaften enda verre? ER det stusselig å feire jul alene med to barn og mann på "fjellet"? 

Skal feire uten barna mine, jeg.. Tenk på hvordan det hadde vært, og kom deg ut av selvmedlidenheten din.

Anonymkode: 6961c...ff4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 18.39, AnonymBruker skrev:

Du misforstår bare delvis. For godt fungerende familier er jul med bare kjernefamilien et gode, et ønske og noe man drømmer om.

For dere ser det ut til at dere må rømme til fjells for å takle en slik situasjon. 

Anonymkode: 320be...d1f

Synes det er trist at "godt fungerende" familier har ønske om å feire jul kun med kjernefamilien.... Har en høyst velfungerende familie, og vil ikke feire uten foreldre og søsken, eller andre familiemedlemmer som er alene! Det er ikke kun mann og barn som betyr noe! Og hva når barna blir voksne og kun vil feire jul med sine egne barn? Skal foreldre sitte alene da? 

Anonymkode: 0e945...7af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå litt tilbake til det du faktisk spurte om... Nei, jeg syns ikke det høres stusselig ut å feire bare dere fire på fjellet, syns heller ikke det blir å rømme fra «problemet».

Det virker som om situasjonen rundt hvem som skal være hvor allerede er satt, og da ville jeg heller ha prøvd å gjøre det beste ut av situasjonen slik den faktisk blir, selv om det kan være sårt om ting ikke blir slik som man egentlig hadde håpet på. Prøv heller å tenk på hvor deilig det er å komme seg bort bare dere fire, og hvor befriende det kan være å ikke måtte ta hensyn til alle andres ønsker og behov. Tror det kan bli en fantastisk julefeiring på hytten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når dette skjedde vår familie..jeg var vel 20 år og bodde hjemme med mamma & pappa og to søsken på 15 og 17.. en rar jul men vi gjorde det beste ut av den og det ble faktisk veldig fint.

Mindre stress enn vi var vant med.. og hadde hver julaften vært sånn fra da av, hadde det vært helt Ok. 

grunnen til at vi ble alene var fordi det plutselig ikke var noen besteforeldre igjen..annen-hver jul med foreldre (mine besteforeldre) og godt organiserte julaftener kollapset når sistemann døde. Man hadde ikke tenkt over hvordan man skulle gjøre det videre sånn at ingen ble «alene». 

Pappa hadde ingen søsken men mamma hadde 4 søsken. Og plutselig skulle de alle feire med sine svigerfamilier.. 

Men i løpet av året som kom etter den julaften så ble det laget en slags slagplan. Alle søsken med ektefelle ble enige om at de feirer sammen når de ikke feier med sin svigerfamilie. Og alle skal med. Uansett hvor trangt det blir. Ingen skal feire alene hvis de ikke vil det selv. Om det Er to og to familier som feier sammen eller tre eller fire familier spiller ingen rolle. Og søsknene velger oftere å feire med hverandre enn svigerfamiliene sine. Så hos oss løste ting seg bra! Og da jeg og min søster fikk mann og barn har det blitt tradisjon og bare være oss nærmeste familie annethvert år. 

Jeg tenker at du må glede deg til jul uansett hva dere gjør; Og så kan du på en fin måte invitere til dialog med din mor og søster mtp hva dere gjør neste år.

Jeg tenker at din søster bør klare å se logikken i å feire annethvert år med sin svigerfamilie og annethvert år med deg og din familie og sin mor. Den julen din søster er med sin svigerfamilie, bør din mor feiere med deg og din familie. 

Når din mor er borte, håper jeg din søster vil fortsette å feire jul annethvert år med deg og din familie. 

Men, får du det ikke som du vil; fortvil ikke. Skap deres egne juletradisjoner. Feir jul sammen. Kanskje ber dere familie/din mor på julemiddag 1 eller 2 juledag som ny tradisjon? Og før eller senere, blir barna dine voksne og tar med seg sine kjærester / samboere/ ektefolk hjem til dere og da må nye tradisjoner organiseres..

Anonymkode: bd24e...d5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår følelsene dine jeg TS, selv om jul på fjellet høres koselig ut.

Jeg pleier å dra til mine foreldre til jul, med mine 2 barn. Der er også min bror m/ kone og min nevø. Nyttårsaften har jeg kjent på litt vanskelig fordi drar vi hjem her vi bor, så blir det mest sannsynlig meg og mine to barn. Hadde vært hyggelig å vært sammen med flere. Har jo venner, men de er ofte sammen med sin familie. Men blir det sånn, så blir det sånn. Da blir det isåfall mye god mat og sjokolade, en god film antagelig.

Anonymkode: 17f91...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 18.39, AnonymBruker skrev:

Takk for svar😊

Men i lands problem? Jeg har vonde følelser , uten å kan gjøre noe med det. Har du vært der vi er?

Godt spørsmål. Det har vedkommende neppe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er man såret har man faktisk også et ansvar for å gå videre og legge det vonde bak seg. Og så får mqn en fin jul med de nærmeste

Anonymkode: 5f5b8...b1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tatja skrev:

Godt spørsmål. Det har vedkommende neppe.

Det vet du strengt tatt ingenting om. 

Faktum er at TS skal feire jul med mann og barn, men oppfører seg som om hun er forvist alene til hytten. Det finnes faktisk folk i dette landet som faktisk ikke har noen som helst å feire jul med. Da får ikke TS mye sympati fra meg når hun sutrer over å "bare" måtte feire med mann og barn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har feiet jul på fjellet. Leide en fin hytte et år mine foreldre var i utlandet og det var DRITKOSELIG. 

Husk å planlegge godt med klær/mat. Til jul skal det jo være litt ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 10.8.2019 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Ja, du satte dem jo i en klien situasjon,

Du viker som du er vandt med å dirigere hvordan du skal ha det. Du kjøper inn stor bord og sier «ja, nå kan alle komme til oss å feire», du sutrer over at det er ekskudering at dere ikke kan komme på deres feiring når de ønsker egen feiring samtidig som dere var med de i fjor, du hevder at mannen min må feire alene selvom det er en egen kjernefamilie, du kaller egen feiring i kjernefamilien for stusselig og at dette gir deg vonde følelser. I tillegg legger du deg oppi hvem barna til svigerinnen din får feiret med besteforeldre på deres side... Er du slik du fremstår i denne tråden, hadde jeg skygget banen og forstår svigerinnen din svært godt!

Anonymkode: 0e6e5...10d

Herregud, for et svar... ts fremstår da da ikke slik.. 

Anonymkode: b55f3...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, for et svar... ts fremstår da da ikke slik.. 

Anonymkode: b55f3...599

Hvordan fremstår hun da?

Jeg oppfattet også ts slik som dette. Men det er nok farget av mine erfaringer med jul hos svigers. Der skal alle være sammen hos svigers og så skal man «kose seg» selv om svigermor slår med dørene og kjefter og hater oss for at vi bare eksisterer i hennes hus. Der er det krangling og sure miner frem til jul og alle er sammen fordi man vil gjøre henne til lags. Alle skal ta hensyn til hennes følelser. 

Jeg synes det er dumt. Man må ikke være sammen en helgjeng hver jul. Men jeg forstår at ts aldri får være med svigermor og at det er trist. Forstår det. Men da vil vel ikke avigermor være der på julaften da. Så får man respektere det og kose seg uansett. 

Anonymkode: 5f5b8...b1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, The Kitten skrev:

Det vet du strengt tatt ingenting om. 

Faktum er at TS skal feire jul med mann og barn, men oppfører seg som om hun er forvist alene til hytten. Det finnes faktisk folk i dette landet som faktisk ikke har noen som helst å feire jul med. Da får ikke TS mye sympati fra meg når hun sutrer over å "bare" måtte feire med mann og barn.

Ja. Så fins det også folk her i landet som har lite mat, dødelige sykdommer og elendig psykisk helse. Kvalifiserer det for din sympati... eller må vi dra den enda lenger?

Jul med storfamilien er tydeligvis hva TS kunne tenke seg, for seg og sin familie. Det er et relativt normalt ønske, å føle tilhørighet med annen familie i høytider. Kan ikke se noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tatja skrev:

Ja. Så fins det også folk her i landet som har lite mat, dødelige sykdommer og elendig psykisk helse. Kvalifiserer det for din sympati... eller må vi dra den enda lenger?

Jul med storfamilien er tydeligvis hva TS kunne tenke seg, for seg og sin familie. Det er et relativt normalt ønske, å føle tilhørighet med annen familie i høytider. Kan ikke se noe galt i det.

Hva har de andre eksemplene med TS sin situasjon å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...