Gå til innhold

Låne hytte på julaften fordi vi blir alene/ ingen ønsker inkludere oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne sa til meg en gang at jeg måtte passe på å feire jul hjemme med ungene også, ikke bare hos besteforeldre. Det var fordi hun alltid hadde vært borte i jula, og da besteforeldrene døde, døde jula litt for henne også. 

I år skal vi feire bare oss. Mor, far og tre barn. Jeg synes det er deilig, men alle er jo forskjellige. Prøv å ikke fokuser så mye på hvem som ikke er der, men heller på at dere som familie skal skape en jul sammen. ❤️

Anonymkode: 81391...7de

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men merkelig å ta med seg sin mamma til julefeiring hos sine svigers?? Når hun har andre barnebarn å feire med??

Anonymkode: 2865e...bf9

Selvfølgelig er det ikke det! Det kan være moren feiret med sine andre barnebarn i fjor eller at ikke kabalen går opp på den siden. Eller at hun har lyst til å feire med datteren og deres barnebarn rett og slett. Hun er alene og da er det naturlig at hun blir med. Dere er i motsetning en egen famileenhet. Det er også forskjell på en enslig foreldre og et søsken med hele sin familie.

Anonymkode: 0e6e5...10d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din mann må da ikke feire alene. Ærlig talt!! Dere er 4 stk og egen kjernefamilie. Det er veldig normalt å lage egne familietradisjoner med egen kjernefamilie.  

Skjønner godt at de ikke ønsker flere, da de skal ha feiring med foreldre og den ene siden av familien. Dere er en egen familienhet og dere er så visst ikke ekskludert eller utelatt. Når man får egen familie endres tradisjoner seg. Du sier at godt alle kan feire hos deg, men det skjønner jeg også godt de ikke vil. Nå skal de ha det ene siden på besøk og det er også ganske trolig at det faktisk er de kommer på besøk som ikke ønsker å være på besøk hos noen andre. 

Dere må finne deres måte å feire på, og dette du opplever nå er helt naturlig og veldig vanlig å oppleve.

Dette er norsk kultur i et nøtteskall, ikke ment på en positiv måte. Så lite inkluderende som man får det!

Anonymkode: b9231...c9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en fin tanke, men du forstår at det ikke er helt det samme? 

Anonymkode: b55f3...599

Det er ikke HELT det samme, men det er på tide å fire på krampaktige julefeiringsregler. Og hvorfor ikke? Dere kan bli kjent først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er norsk kultur i et nøtteskall, ikke ment på en positiv måte. Så lite inkluderende som man får det!

Har ingenting med ukultur eller lite inkludering å gjøre. Det er helt normalt å lage seg egne tradisjoner, og ikke sitte å sutre over at ikke alt er som det alltid har vært.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er datterens svigerfamilie da, som hun er med til sammen med ene barnebarnet , mens hennes andre barn, altså min mann må feire alene. Hun vet vi vil feire med henne og de.

Jeg skjønte at det var datteren sin svigerfamilie, men det er da ikke pålagt at dere skal feire med din svigermor hver jul uansett. Det er viktig at dere får deres egne tradisjoner for en dag finnes ikke svigermor lenger heller. Det er da deres egne tradisjoner er opparbeidet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er det ikke det! Det kan være moren feiret med sine andre barnebarn i fjor eller at ikke kabalen går opp på den siden. Eller at hun har lyst til å feire med datteren og deres barnebarn rett og slett. Hun er alene og da er det naturlig at hun blir med. Dere er i motsetning en egen famileenhet. Det er også forskjell på en enslig foreldre og et søsken med hele sin familie.

Ja, men hvorfor kan ikke vi og komme da? Nei blir fjerde året faktisk. Ifjord feiret vi sammen, de andre årene feiret vi med andre, men nå blir det faktisk fjerde året de er sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som en drømmejul. Tenk å våkne opp til snø.Lange frokoster i pysjen. Ut på ski så hjem å lage gode middager. Fyr i peisen med brettspill og kakao. Helt fantastisk❤️

Anonymkode: 87f27...ceb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at det er så ille å være alene på julaften.

Du er ikke alene. Du er med din mann og deres to barn. Hvis du synes at det er alene, så er det veldig rart. Du er sammen med din mann og deres barn, og det er alene? Tenk litt på det og hvorfor du føler det slik. Jeg tror at din mann og deres barn ville ha blitt meget såret hvis de visste at du beskrev en julefeiring med dem som " å feire alene". Er de ikke bra nok? 

Anonymkode: f6c3a...9ae

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting med ukultur eller lite inkludering å gjøre. Det er helt normalt å lage seg egne tradisjoner, og ikke sitte å sutre over at ikke alt er som det alltid har vært.

Oi, her var det virkelig ingen hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EvaLena skrev:

Jeg skjønte at det var datteren sin svigerfamilie, men det er da ikke pålagt at dere skal feire med din svigermor hver jul uansett. Det er viktig at dere får deres egne tradisjoner for en dag finnes ikke svigermor lenger heller. Det er da deres egne tradisjoner er opparbeidet.

Som jeg skrev i siste svar. Er svigerinne som kanskje krever at svigermor skal feire med dem, og selv om de har hennes svigerforeldre å også feire med. Svigermor har feiret med dem fire år i år, vi feiret med de ifjord, hos svigermor, det var hyggelig, men i år krever nok svigerinne at svigermor er med til hennes svigerforeldre. Jeg tror svigerinne nemlig synes det er trist å feire uten sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at det er så ille å være alene på julaften.

Du er ikke alene. Du er med din mann og deres to barn. Hvis du synes at det er alene, så er det veldig rart. Du er sammen med din mann og deres barn, og det er alene? Tenk litt på det og hvorfor du føler det slik. Jeg tror at din mann og deres barn ville ha blitt meget såret hvis de visste at du beskrev en julefeiring med dem som " å feire alene". Er de ikke bra nok? 

Anonymkode: f6c3a...9ae

Mannen er og lei seg og skuffet. Les siste svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt Ts💗 hva med å invitere vennepar/vennefamilie med dere på hytta?😃

Anonymkode: 9afdf...c26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev i siste svar. Er svigerinne som kanskje krever at svigermor skal feire med dem, og selv om de har hennes svigerforeldre å også feire med. Svigermor har feiret med dem fire år i år, vi feiret med de ifjord, hos svigermor, det var hyggelig, men i år krever nok svigerinne at svigermor er med til hennes svigerforeldre. Jeg tror svigerinne nemlig synes det er trist å feire uten sin mor.

Jeg forstår hva du mener, og jeg skjønner heller ikke problemet med å inkludere dere i feiringen. Men som du leser av svarene her, så er folk generelt ganske egoistiske og synes det er helt greit å ekskludere nær familie. Trist at det er sånn.

Jeg ville fokusert på min egen familie og laget nye tradisjoner, evt med venner. Du kommer bare til å bli såret av å tenke for mye på din manns familie. De høres heller ikke så trivelige ut at det gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, ts, når det gjelder å ønske å feire med storfamilien, og ikke bare kjernefamilien. Jeg har vokst opp med kjernefamilien, med innslag av mormor/farmor noe år, ettersom barna byttet på å ha dem på besøk. Men jeg har alltid ønsket å feire mange sammen! Jeg ser på julen som en strålende mulighet til å samle storfamilien, og tilbringe masse tid sammen, men det virker som jeg er den eneste i familien med det ønsket, for det har hvertfall aldri vært et tema. Men nå som det blir sånn hos dere, at det blir dere fire i kjernefamilien, så høres det jo helt supert ut å få mulighet til å feire på hytte på fjellet! Ser ikke på det som å flykte fra problemet, men heller gjøre noe flott ut av situasjonen! 

Ser mange/noen her mener du må tenke på hvorfor "bare" kjernefamilien ikke er bra nok, men det er vel ikke det det handler om! Man kan vel få ha et ønske om å feire mange sammen, selv om man likevel trives i eget selskap? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra :). Har feiret jul med bare meg, søster og mamma og pappa fler ganger. Det var kjempekoselig.

Anonymkode: ad879...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har feiret jul flere ganger alene med barnet mitt(barnehage/skolealder)Har ikke familie der jeg bor.

Anonymkode: 0e17c...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med mannen din og barna dine siden det ikke er bra nok å være med bare dem?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner din svigerinne veldig godt. Det blir sikkert kjempekoselig å feire jul med svigermor og sine foreldre uten din familie. 

Ærlig talt, nå får du slutte å syte. Det et snakk om noen timer 1 dag i året. Du kan vel be svigermor på middag en annen dag i jula eller kapre henne på nyttårsaften.

Endret av EvaLena
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo godt ha mye med plass å gjøre også? Ikke alle har så mange ekstra sengeplasser eller bordplasser? Av og til er det ikke mulig å få det til, - uansett hvor mye man vil.

Anonymkode: ac5de...5c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...