Gå til innhold

Låne hytte på julaften fordi vi blir alene/ ingen ønsker inkludere oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, The Kitten skrev:

Det kalles å bli voksen. Vi har alle vært der.

Hjelpes meg. Vi bor ikke ilands, og for det andre så har ikke alle vært gjennom dette. De fleste vi kjenner feirer sammen med søstre, brødre, besteforldre osv og elsker det. Det gjorde vi også før. Julen er for mange å feire sammen med de man står nær.

Anonymkode: 2865e...bf9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi fått tilbud om å låne hytte på Gautefall , og jeg tenker at vi kanskje vil gå for det. Jeg er likevel redd for det "å rømme fra problemene og det vonde" , vil gjøre julaften enda verre? ER det stusselig å feire jul alene med to barn og mann på "fjellet"? 

Kjære deg, TS, dere er jo 4 som skal feire jul sammen. En komplett kjernefamilie med en unik mulighet til å begynne å skape sine egne tradisjoner med basis i det dere begge har vært vant til :) 

Jeg vokste opp med julen i den 'ensomheten' du beskriver. To voksne og to barn. Jeg har ikke annet enn gode minner fra fine juler sammen med mine foreldre, selv om det 'bare' var oss fire fordi alle besteforeldre bodde 200 mil unna i hver sin retning og fordi min far ikke hadde anledning til å reise så langt og likevel rekke tilbake til jobben i romjulen.

Dette blir helt fint selv om det kan være uvant første gangen.

Anonymkode: ac5de...5c4

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes meg. Vi bor ikke ilands, og for det andre så har ikke alle vært gjennom dette. De fleste vi kjenner feirer sammen med søstre, brødre, besteforldre osv og elsker det. Det gjorde vi også før. Julen er for mange å feire sammen med de man står nær.

Jeg er helt enig med deg. Se mitt tidligere svar. Vi også blir utelatt så vet hvor vondt det er 💔

Anonymkode: 0ca3b...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til å være 20 stk på julaften så jeg synes også det var nitrist å være bare 4 på julaften. Da blir det liksom bare som en vanlig lørdag liksom. Liker at dwt er selskap med alle man er glad i. 

Anonymkode: 41626...29d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt Ts. Og jeg synes det er litt uomtenksomt at din manns søster ikke kan invitere dere med, spesielt siden dere har så liten familie. Har de ikke et godt forhold?

Men, dere kan jo ikke gjøre så mye med det hvis dere nå allerede har tatt det opp, og deres reaksjon er lunken. Da må dere bare innse at Ok nå blir det dere som feirer jul sammen og dere skal kose dere masse dere fire! Hva med å reise vekk et annet sted, annet land, hvis det føles litt bedre? Julen er det vi gjør den til. Her i Norge har vi et litt sært forhold til julen der alt skal gjøres veldig tradisjonelt. Mens i Nederland der mannen min kommer fra, feirer de knapt jul. Så jeg synes dere skal lage deres egne tradisjoner og bygge videre på det, ikke bry dere om hvordan andre feirer😊

Anonymkode: b9231...c9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal nullstille deg og skape en hyggelig jul for dere fire. Det var slik julaften jeg hadde da jeg vokste opp, og syntes det var kjempefint. Du kan velge mellom det, eller sitte og og føle på bare såre følelser. Det er mange som ferier bare med partner og barn. 

Nå er jeg voksen og risikerer stort sett å sitte alene alle dager bortsett fra julekvelden. Har derfor begynt å reise på ferie langt vekk og oppleve noe annet hyggelig. 

Anonymkode: 17944...107

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omtrent det omvent her. Alltid feiret jul kun meg og mine barn av og til med kjæresten også. Fikk et år et tilbud å feire med en stor familie i slekta . Phu nå innrømme det er noe av jævligst jeg har opplevd.  

Hva jeg skal fram til vi har alle våre måter å feire jul på .   Men den beste måten er å gjøre den til sin. Du kommer til å måtte feite jul alene noen ganger å i ditt liv.  Men gå inn i det med storhet. Og husk ungene sine kommer til å bli skuffet viss dere ikke feire jul med juletre eller hva de ser som jul. 

Anonymkode: 42dd7...283

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si som en kommentar at jeg tror mange kjenner på såre følelser i julen, det å ikke være inkludert. Det er den norske krampaktige julefeiringen på sitt værste. Synes nordmenn har så ufattelig mye å lære av andre land og kulturer når det gjelder å inkludere andre, være litt avslappet, og ikke sitte på hver vår tue og skjule på andre.

Klem til deg Ts ❤️

Anonymkode: b9231...c9b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul er forbundet med mange følelser og veldig mye tradisjon. Jeg forstår godt at det føles sårt og rart å feire jul uten foreldre som fremdeles lever, eller på andre måter ufrivillig feire annerledes enn man tenkte. Før du tenker at dere er «de eneste» som feirer med bare kjernefamilien vil jeg bare si at det er ganske mange som kun feirer jul med seg og sine. Selv er jeg vokst opp med det. Dvs da jeg var liten feiret vi sammen med én besteforelder, men etter at denne besteforelderen døde var det bare foreldrene mine og meg.

Fordelen er at det er fredelig og rolig. Vi kunne alltid se på hverandre som pakket opp en og en gave, og kunne bruke tid på gavene uten at det ble mas og travelt. Vi hadde også god tid til å kose oss sammen i fred og ro på julaften. Det er ikke nitrist (som en over her påsto at det måtte være) med mindre man har bestemt seg for at det er trist.  

Å feire julaften på en hytte høres kjempekos ut i mine ører. Men samtidig: det ER enklere å være hjemme. Alle pakker som skal frem og tilbake og all mat som må kjøpes inn og bringes med til hytta sammen med alle gavene: det blir trangt! Dessuten er man bedre kjent på sitt eget kjøkken og med sitt eget kjøkkenutstyr enn på en lånt hytte når julemiddagen skal lages. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk mann og 2 barn å feire jul sammen med. Send en tanke til de enslige ufrivillige barnløse som har ingen å feire jul  med.  Vet hvordan det føles å være ekskludert men dere er faktisk 4 personer. 

Anonymkode: 2f0f3...2f0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen er spesiell fordi vi har tradisjoner, mennesker inngår i disse tradisjonene og forventningene vil være deretter. Derfor har du all grunn til å få følelsen av tomhet selv om dette utenfra sees som et ikke-problem. Vi har gjerne et ønske om at hver jul skal være lik den forrige. Men jeg vil utfordre seg og alle som opplever endringer å ta dem imot med glede. Det finnes mange gode måter å feire jul. Vi som er skilt eller har mistet noen må brutalt gjennom denne prosessen. Du har god tid til å forberede deg og skape nye minner og tradisjoner for din familie. Hvis dere blir hjemme, kan dere kanskje få besøk av bestemor første juledag, eller en annen dag i romjul? Hvis dere velger å reise på fjellet kan dere få en fantastisk opplevelse, men bare hvis du har akseptert situasjonen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg har flere ganger feiret jul kun med barna og han jeg var gift med. Det var koselig det også og ikke noe stress av noe slag.

Jeg hadde dratt på hytta og kost meg glugg ihjel. Pakk med masse god mat, uteklær, ski, spill og kose dere sammen.

Jeg synes det er sært å anse dette som ett problem. Svigermor ønsket en jul med datteren og svigerfamilien og det må dere faktisk takle. 

Er datterens svigerfamilie da, som hun er med til sammen med ene barnebarnet , mens hennes andre barn, altså min mann må feire alene. Hun vet vi vil feire med henne og de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du mener. Er selv i tidlig 30-årene og har ingen foreldre. Mannen har én gjenlevende, men personen liker å holde seg for seg selv. Jeg føler alltid savn etter en stor/større familie rundt høytider. Når det er sagt - gjør det beste ut av det, og kos dere med en rolig og fin jul, på deres og egne barns premisser! 😊😊

Anonymkode: b55f3...599

Du kan feire med ts. Problem løst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, theTitanic skrev:

Du kan feire med ts. Problem løst. 

Det er en fin tanke, men du forstår at det ikke er helt det samme? 

Anonymkode: b55f3...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er datterens svigerfamilie da, som hun er med til sammen med ene barnebarnet , mens hennes andre barn, altså min mann må feire alene. Hun vet vi vil feire med henne og de.

Din mann må da ikke feire alene. Ærlig talt!! Dere er 4 stk og egen kjernefamilie. Det er veldig normalt å lage egne familietradisjoner med egen kjernefamilie.  

Skjønner godt at de ikke ønsker flere, da de skal ha feiring med foreldre og den ene siden av familien. Dere er en egen familienhet og dere er så visst ikke ekskludert eller utelatt. Når man får egen familie endres tradisjoner seg. Du sier at godt alle kan feire hos deg, men det skjønner jeg også godt de ikke vil. Nå skal de ha det ene siden på besøk og det er også ganske trolig at det faktisk er de kommer på besøk som ikke ønsker å være på besøk hos noen andre. 

Dere må finne deres måte å feire på, og dette du opplever nå er helt naturlig og veldig vanlig å oppleve.

Anonymkode: 0e6e5...10d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror mange  har fått et forvrengt bilde der alle er lykkelig, og vi er kun to som skal feire. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være helt alene på julaften er trist. Å være med mann og barn på julaften er derimot ikke trist. Tror du må jobbe litt med forventningene dine. Uansett hvilken situasjon vi er i, tror jeg faktisk de aller fleste av oss savner noen på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å endre fokuset over på barna og tenk at du skal gi dem en fantastisk jul. 

Du og typen kan slappe av i sofaen når du har lagt seg og bare kose/slappe av! Tenk hvor deilig det blir på morgenen når barna våkner, julestemning, ute å ake og lage snømann. Julefilmer osv... masse god mat! 

Dette klarer dere helt fint. 

Lag drømmejulen for barna så skal du se at det går helt fint. Lag dine egne tradisjoner!  

😘

Anonymkode: f48ac...3ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din mann må da ikke feire alene. Ærlig talt!! Dere er 4 stk og egen kjernefamilie. Det er veldig normalt å lage egne familietradisjoner med egen kjernefamilie.  

Skjønner godt at de ikke ønsker flere, da de skal ha feiring med foreldre og den ene siden av familien. Dere er en egen familienhet og dere er så visst ikke ekskludert eller utelatt. Når man får egen familie endres tradisjoner seg. Du sier at godt alle kan feire hos deg, men det skjønner jeg også godt de ikke vil. Nå skal de ha det ene siden på besøk og det er også ganske trolig at det faktisk er de kommer på besøk som ikke ønsker å være på besøk hos noen andre. 

Dere må finne deres måte å feire på, og dette du opplever nå er helt naturlig og veldig vanlig å oppleve.

Anonymkode: 0e6e5...10d

Men merkelig å ta med seg sin mamma til julefeiring hos sine svigers?? Når hun har andre barnebarn å feire med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, The Kitten skrev:

For et I-landsproblem. Du skal feire jul på fjellet med mann og barn. Ser virkelig ikke hvorfor det skal være så synd på deg.

Men halloen, fikk dere med dere at begge i paret har mistet alle/den ene av forelderen?

Selvsagt bringer det frem mange triste situasjoner i høytid.

Når det gjelder å feire «alene» TS så feirer dere jo ikke alene - dere er en familie. Jeg hadde abslutt vurdert å teste feiring på hytta :)

Det må være innafor å feire uten alle på samme plass, selv om dere har en spesiell situasjon. Jeg tror du legger mye inn i dette med høytid og føler det ekstra sårt, men akkurat det må du jobbe litt med. Senk kravene og forventningene, og prøv å akseptere at høytider alltid vil være litt sårt for dere. Mange er i samme båt på ulike måter. 

Anonymkode: 1f847...9a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...