Gå til innhold

Ekteskaps vanskeligheter


Lille havfrue

Anbefalte innlegg

Er det flere her inne som kan kjenne seg igjen her og hvis dere kan hvordan løste dere problemet?

Jeg har en mann med veldig sterke meninger og han hjelper svært lite til i hjemmet. Vi har to barn sammen, en på 9 og en på 2,5 år. Når vi er hjemme ligger mann min på sofaen og sover, ser på serier med øreklokker og eller spiller på TV. Jeg ordner mat, barn, klær, legging, vasking, bading etc. Han kjører i butikker og datteren vår på trening og han har ansvaret for økonomien. Som igjen slår tilbake på meg siden jeg ikke kan kjøpe noe uten at han ser det. Han har matkortet (har spurt om jeg å kan ha et, men det var visst unødvendig) og jeg overfører penger hvis jeg trenger. Jeg kan ikke dra i butikken å kjøpe iskaffe en gang. Jeg jobber 100%. Jeg har bestilt time til par terapi, men må prøve å få med han. Det er vanskelig for han ser ikke at vi har et problem, det er kun jeg som har problemer i følge han. Vi krangler ofte om hvor dårlig jeg er til å kommunisere og sa at vi kunne dra dit pga det, men var bare jeg som hadde problemer..

noen som har vært i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det du selv som har løsningen. Rett og slett sett ned foten, hardt og grundig. 

Anonymkode: d5b66...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal barna måtte ha en slik far? Vokse opp med at «pappa ligger på sofaen»? Det går jo ikke an. Det er dårlig omsorg. Han skal være en god rollemodell. 

Økonomien høres vanvittig ut. Du har vel egen lønnskonto? 

Jeg støtter deg i å involvere fvk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ta kontroll over både ditt eget liv og økonomien din. Dette er ikke sunt. At han ligger og dasser på sofaen virker egentlig som det minste problemet, enda det er ille nok.

Anonymkode: 8be14...40a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, LukaFrost skrev:

Hvorfor lar du deg kontrollere på denne måten?

Jeg synes det er så vanskelig å si i fra. Vi har vært sammen i 12 år nå og når jeg sier i fra så får jeg følelsen av at jeg blir liten og det jeg mener er ikke riktig/fornuftig for han kommer med andre ting som gjør at jeg føler meg dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ta kontroll over både ditt eget liv og økonomien din. Dette er ikke sunt. At han ligger og dasser på sofaen virker egentlig som det minste problemet, enda det er ille nok.

Anonymkode: 8be14...40a

Jeg vet, men vet ikke hvordan. Jeg har som sagt bestilt time til par terapi på familievernkontoret og det er 20 dager til. Må få han med på det. Er så redd for at det ikke endrer seg å ender i skilsmisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lille havfrue skrev:

Jeg synes det er så vanskelig å si i fra. Vi har vært sammen i 12 år nå og når jeg sier i fra så får jeg følelsen av at jeg blir liten og det jeg mener er ikke riktig/fornuftig for han kommer med andre ting som gjør at jeg føler meg dum.

Klart du får den følelsen hvis du har vært så underkuet i 12 år. Helt normalt det.

Slit deg løs fra dette. 

Anonymkode: d5b66...781

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lille havfrue skrev:

Jeg vet, men vet ikke hvordan. Jeg har som sagt bestilt time til par terapi på familievernkontoret og det er 20 dager til. Må få han med på det. Er så redd for at det ikke endrer seg å ender i skilsmisse.

Om han ikke vil være med så går du alene og får snakket med dem. Kanskje det er det beste første gangen.

Han bedriver økonomisk vold mot deg. Det å påstå at det bare er du som har problemer, at det er du som ikke kan kommunisere - er en form for kontroll som sammen med den økonomiske kontrollen/volden går inn under begrepet psykisk vold/mishandling.

Hva skjer om noen av dere blir akutt syk og må til legen? Skal du ikke kunne dra uten å avtale hvordan du skal få betalt? Om barna trenger medisiner? Hva om han blir syk og lagt inn på sykehus - så syk at han ikke kan logge seg inn på banken f.eks.? Har du diposisjonsrett på konto? Står konto bare på han?

Det er ikke vanlig at bare en har tilgang til kort!

Anonymkode: 8b5be...59f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lille havfrue skrev:

Til dere som er i forhold, hvordan har dere fordelt oppgaver og økonomi?

Begynn ihvertfall med å opprette en egen lønnskonto og si i fra til arbeidsgiveren din at lønna skal inn på den kontoen.

Anonymkode: c4431...73e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Lille havfrue skrev:

Til dere som er i forhold, hvordan har dere fordelt oppgaver og økonomi?

Vi har delt det likt, vi er to likestilte partnere. Når huset må vaskes så vasker vi sammen. Avgjørelser om økonomi tar vi sammen, eks blir enig om hva vi skal bruke penger på og hvor mye vi skal spare. Vi har selvfølgelig kort begge kort til matkonto. Med andre ord så samarbeider vi om det som har med familieliv å gjøre. Blir utrolig lei meg av å lese tråden her om hvordan du har det. Dette er ikke vanlig, det er vanlig å respektere partneren sin.

Anonymkode: c477c...100

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lille havfrue skrev:

Til dere som er i forhold, hvordan har dere fordelt oppgaver og økonomi?

Vi har felles økonomi, der begge er disponent på alle kontoene, og har full innsikt og begge kan bruke kort som vi vil.

Når det gjelder oppgaver i hjemmet gjør jeg mest, siden jeg er ufør, og han jobber 7 dager i uka. Men jeg har blitt bedre på å dirigere, og da hjelper både han og barna til.

Anonymkode: 232e9...b2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjon på økonomisk vold - fra JURK (https://foreninger.uio.no/jurk/brosjyrer/okonomisk-vold.pdf😞

Sitat

Med økonomisk vold menes vold som kommer til uttrykk ved at en person forhindres fra å råde over egen økonomi. Vedkommende kan for eksempel nektes adgang til sin egen eller en felles bankkonto, eller forhindres i å ha en inntekt og dermed presses til å måtte be om penger. Økonomisk vold omfatter også at en person tvinges til å skrive under på lån som gjør at vedkommende risikerer å få stor gjeld, eller at en person tar opp lån i en annen persons navn. Konsekvensen er ofte økonomisk underdanighet og avhengighet. Regjeringen har anerkjent økonomisk vold som en type vold.

 

Anonymkode: 8b5be...59f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Lille havfrue skrev:

Jeg vet, men vet ikke hvordan. Jeg har som sagt bestilt time til par terapi på familievernkontoret og det er 20 dager til. Må få han med på det. Er så redd for at det ikke endrer seg å ender i skilsmisse.

Skilsmisse er bedre enn dette.

Anonymkode: 94ef3...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis du slutter å gjøre alle de tinga for ham, så må han faktisk gjøre dem selv. Det er slik man oppdrar slike folk. Så enkelt er det faktisk. Lukke ørene for klaginga.

Anonymkode: ca7a5...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager går ikke lønna di inn på din egen konto?? :klo: 

Det normale er jo at man oppretter felles regningskonto og felles matkonto som man begge disponerer/har kort til, også beholder man resten på egen konto. 

Anonymkode: 738e0...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er psykisk vold, og han manipulerer deg! Bra at du har bestilt time. Like greit at han ikke møter opp. Da kan du fortelle alt uten at han avbryter deg og overbeviser både deg og terapeuten at du overdriver og tar feil!

Anonymkode: e7d4b...3cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...