Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Lager en tråd med noen spørsmål jeg har, men også en tråd der vi kan diskutere og dele erfaringer.

Jeg starter på UiB nå til høsten, og det er første gangen jeg flytter for meg selv, mange titalls mil hjemmefra. Jeg skal innrømme at jeg er rimelig stresset og har mange spørsmål.

Må jeg ha sekk eller skolesaker første dagen? Det står bare at jeg skal ha velkomst og orienteringsmøte, inndeling i faddergrupper og deretter innmarsj for alle studentene.

Jeg har enda ikke kjøpt inn noen bøker, er det noe jeg bør gjøre nå? Jeg er usikker på om jeg kommer til å trenge alle, eller om det går ann å kjøpe med skolen? Evt fadderene?

Jeg er også rimelig stresset ang fadderuken, da jeg er ganske usikker og drikker ikke så mye. Jeg vet ikke hvor komfortabel og trygg jeg kommer til å føle meg dersom jeg drikker i en ny storby. Må man være med på alt? Er det nødvendig for å få seg venner? Det frister ikke så mye å vise seg halvnaken i et rebusløp for å si det sann...  Gjerne kom med tips og erfaringer.

Anonymkode: 808fa...6b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger egentlig ingenting første dagene, men kan være fordel at du har med noe å bære alt av dokumenter o.l. du får utlevert. Bag/veske til dataen holder i massevis. 

Som regel prøver universitetene å prakke på deg bøker og kompendier du egentlig ikke trenger. Noe jeg pleide å gjøre var å benytte databasene til å finne de aktuelle artiklene evt hele fagbøker i pdf.

Er selvfølgelig visse fag man ha bøkene, og føler du deg usikker så er det tryggest slik. 

Angående det sosiale så er du med på akkurat så mye du selv ønsker. Som en introvert jævel med generell misnøye ovenfor mennesker, har jeg aldri hatt problem med å få venner til tross for at jeg sjeldent deltar på mye utenom.

Vil anbefale å finne deg en kollokviegruppe når det settes opp. 

Lykke til, og senk skuldrene! Det første året er mest innføring i studielivet, og du har noen morsomme år foran deg! 

• Liker 1
Skrevet

Første dagen bør du ha med seg noe å skrive på/med, regnjakke (Bergen❤️) og gyldig ID i tilfelle du vil fikse deg studentkort. Du får masse info første dagen. Du må ikke kjøpe bøker allerede nå, kan lønne seg å kjøpe brukt :) 

Skrevet
34 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Du trenger egentlig ingenting første dagene, men kan være fordel at du har med noe å bære alt av dokumenter o.l. du får utlevert. Bag/veske til dataen holder i massevis. 

Som regel prøver universitetene å prakke på deg bøker og kompendier du egentlig ikke trenger. Noe jeg pleide å gjøre var å benytte databasene til å finne de aktuelle artiklene evt hele fagbøker i pdf.

Er selvfølgelig visse fag man ha bøkene, og føler du deg usikker så er det tryggest slik. 

Angående det sosiale så er du med på akkurat så mye du selv ønsker. Som en introvert jævel med generell misnøye ovenfor mennesker, har jeg aldri hatt problem med å få venner til tross for at jeg sjeldent deltar på mye utenom.

Vil anbefale å finne deg en kollokviegruppe når det settes opp. 

Lykke til, og senk skuldrene! Det første året er mest innføring i studielivet, og du har noen morsomme år foran deg! 

Tror du det går bra med en liten veske og evt mobilen å skrive på? 😅 

Det var betryggende å høre! Tror jeg er med på alt første dagen, og så ser jeg utover uken hva som frister. Skal forsøke å finne en kollokviegruppe ja, er det noe man bare blir enig om med medstudentene?

Tusen takk! Satser på det!

Skrevet
31 minutter siden, moreno skrev:

Første dagen bør du ha med seg noe å skrive på/med, regnjakke (Bergen❤️) og gyldig ID i tilfelle du vil fikse deg studentkort. Du får masse info første dagen. Du må ikke kjøpe bøker allerede nå, kan lønne seg å kjøpe brukt :) 

Er studentkort det samme som studentID? Skal man kjøpe bøker brukt på nettet, eller har skolen egne plasser man kan gjøre det?

Nå ble det mange spørsmål og mye masinger her, huff. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du det går bra med en liten veske og evt mobilen å skrive på? 😅 

Det var betryggende å høre! Tror jeg er med på alt første dagen, og så ser jeg utover uken hva som frister. Skal forsøke å finne en kollokviegruppe ja, er det noe man bare blir enig om med medstudentene?

Tusen takk! Satser på det!

Holder evig. Vil dog anbefale en laptop med grei batteritid til selve studiene. 

Ved noen studier arrangeres gruppene av forelesere, i noen kan man melde seg opp via hvilket enn internsystem dere bruker, og i verste fall finner du noen på samme bølgelengde i forelesningene.

Jeg skyr slike grupper som pesten, men det kan være til stor hjelp når man først lærer seg akademia.

Anbefaler å legge inn litt tid på å lære deg og skrive akademisk. Er du usikker kan du sende meg en pm ila semesteret. 

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg er en garva student (har to bachelorer og en master, haha), og vil råde deg til å IKKE kjøpe bøker enda. Gå på nettsiden til skolen og se hva du kan låne på biblioteket der. De har vanligvis alle bøkene. Du kan ikke låne de hele semesteret så klart, men mange av de skal man bare ha et kapittel eller to fra. Da lønner det seg heller å kopiere. Det er også mange av bøkene man ikke trenger i det hele tatt, så vent med å kjøpe til du vet hva du faktisk trenger. Og da kan du kjøpe brukt, for eksempel på ibok.no Dette kan du spare mange tusen på. 

Planen din om å bli med på fadderuke og bare se hvor mye du orker syns jeg høres bra ut. Du trenger ikke masse greier den første dagen, eller på den første forelesningen i hvert fag. Da er det i hovedsak intro og de regner med at ikke alle har skaffa seg bøker enda. Bli med på gruppearbeid/kollokvier som er satt opp, man lærer mye kjappere av å løse ting sammen med andre og diskutere pensum. Hvis studiet ditt har mange gruppe-oppgaver som skal leveres inn, prøv å finne deg noen som har ca samme ambisjoner som deg som du kan være på gruppe med i flere fag. 

Husk også på at alle andre der er nye også, de lurer sikkert på like mye som deg så ingen grunn til å føle deg dum. 

Masse lykke til, det er kjempegøy å studere!

Anonymkode: f00f8...167

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...