Gå til innhold

Guttungen lager slitsomme lyder gjennom hele dagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 10 år som lager plagsomme/slitsomme lyder X antall ganger ila dagen, hver dag.. slik har det vært nå LENGE å jeg går snart på veggen. Blir rett og slett tappet for energi og mister fokus, har 0 sjangs for å konsentrere meg om hva jeg leser eller samtaler rundt.

Føler selv at jeg har forsøkt ALT, iallfall alt jeg selv kan komme på, men det her blir rett og slett ikke bedre. Det værste med det hele er at jeg får avsmak på mitt eget barn..

Noen som har noen tips eller råd eller har vært bort lignende?

Hilsen en VELDIG slitsom mamma!

Anonymkode: 6aad2...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er han klar over det selv? Altså, er det noe han gjør bevisst eller er det mer tics / "diagnose"? 

 

Anonymkode: 44194...970

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 99% sikker på at dette ikke er tics. Varierer hva han lager av lyder, er vell ikke direkte lyder heller, men fraser fra sanger og mer sammensatte lyder, plystring osv. Ikke lett å forklare skrivende akkurat. Men pr nå har han en som går igjen «ras, dang, ding, ding, ding, ding, dong». En periode gikk det mye i «what does the fox say» og lydene fra den sangen. Kan også gå rundt og si «meh, meh, meh, meh». 

Spesielt slitsomt toneleie og veldig høyt gjerne. Syntes det er forferdelig synd, for nå blir det veldig mye negativt fokus og tilsnakk pga det. I tillegg merker jeg at jeg er lite på tilbudssiden når han spør om ting som egentlig er hyggelig å bli med på.

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier han når du kommenterer det, da? 

Anonymkode: 44194...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn er i perioder ganske fiksert på ting. Det vil si, det er hakk i platen når det gjelder lek ,de er opphengt i sanger eller tisse strofer,de liker å repetere lyder osv.Dette er en fase som går over.

Anonymkode: d3a60...0eb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barn er i perioder ganske fiksert på ting. Det vil si, det er hakk i platen når det gjelder lek ,de er opphengt i sanger eller tisse strofer,de liker å repetere lyder osv.Dette er en fase som går over.

Anonymkode: d3a60...0eb

visse strofer

Anonymkode: d3a60...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn er i perioder ganske fiksert på ting. Det vil si, det er hakk i platen når det gjelder lek ,de er opphengt i sanger eller tisse strofer,de liker å repetere lyder osv.Dette er en fase som går over.

Anonymkode: d3a60...0eb

Hvis «fasen» har vart i ca 6 år.. hvor lenge kan jeg regne med at den henger i da? Har lenge tenkt nettopp det samme.. at dette kun er en fase, men det virker ikke slik lenger

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, virker som vokale tics?

Anonymkode: 01205...968

Har hatt flere samtaler med lærer som har fulgt han siden han startet på barneskolen, han har aldri reagert på lyder eller fått tilbakemeldinger fra andre lærere på dette. Når han feks ligger helt for seg selv å lese eller ser på ipad, altså gjør noe han må konsentrere seg om eller er interessert i gjør han det heller ikke.

Tenkte i starten at det var en oppmerksomhetsgreie. Problemet er bare at det å gi mer og positiv oppmerksomhet aldri hjalp. Det å ignorere lydene hjalp heller aldri. Så jeg er ganske rådvill nå.

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier han når du kommenterer det, da? 

Anonymkode: 44194...970

Han kan først bare ignorere det, før han gjerne blir irritert etterhvert som vi blir mer strenge eller krever at han hører på og har fokus mens vi prater til han. 

Har «truet» gjentatte ganger med å ta det til legen, men da blir han nærmest sint. Han påstår hardnakket selv at han kan kontrollere det, noe jeg også egentlig har inntrykk av.

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anne 69 skrev:

Lager han disse lydene når han er med venner?

Nei, generelt ikke disse lydene. Er mye lyder på han da også, men da er det lyder som faller naturlig i forhold til leken. Hvis de sitter med rolige ring så er han stort sett helt stille.

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du snakket med helsesøster/helsestasjonen?

Anonymkode: d3a60...0eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også og lagde masse sånne lyder da jeg var ca 10 år, slutta med det etter motta min ble så lei på en ferie en gang at hun stengte meg ute av huset vi lånte og trua med å ikke slippe meg inn igjen føre vi skulle hjem. Jeg bare klarte ikke å slutte, gorde det ubevisst.

Anonymkode: eced3...29b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis «fasen» har vart i ca 6 år.. hvor lenge kan jeg regne med at den henger i da? Har lenge tenkt nettopp det samme.. at dette kun er en fase, men det virker ikke slik lenger

TS

Anonymkode: 6aad2...3cd

Kontakt fastlegen. Sånn holder nevøen min på å og han fikk akkurat diagnosen Tourettes 

Anonymkode: acb1b...a1f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å true et barn med å «ta det med til legen om det ikke slutter med xxx..» har ingenting for seg. Dette bare skremmer barnet, særlig om det barnet gjør, ikke er noe det kan kontrollere. 

Jeg tenker at dette kan være alt fra en helt kjedelig uvane, til at barnet faktisk har OCD, vokale tics (herunder «echolalia») eller Tourettes. Ingen kan vite hva dette er før barnet faktisk utredes. 

Jeg mener et legebesøk er det som skal til. Ikke som et skremselsmiddel for at barnet da plutselig skal slutte med lydene helt spontant, men for at legen faktisk kan hjelpe dere. 

(Når du sier at han har holdt på slik i seks år, så tror jeg det er mer enn en uvane)

Anonymkode: 8ba01...946

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn på 10 år som lager plagsomme/slitsomme lyder X antall ganger ila dagen, hver dag.. slik har det vært nå LENGE å jeg går snart på veggen. Blir rett og slett tappet for energi og mister fokus, har 0 sjangs for å konsentrere meg om hva jeg leser eller samtaler rundt.

Føler selv at jeg har forsøkt ALT, iallfall alt jeg selv kan komme på, men det her blir rett og slett ikke bedre. Det værste med det hele er at jeg får avsmak på mitt eget barn..

Noen som har noen tips eller råd eller har vært bort lignende?

Hilsen en VELDIG slitsom mamma!

Anonymkode: 6aad2...3cd

Ørepropper. Helt seriøst. Jeg bruker det i litt stressa perioder med mine barn. (3 stk under 6 år) du hører hva som skjer, men det tar vekk dem mest irriterende støyen. Min eldste lager også en del lyder, og det hjelper med propper. Så slipper jeg å kjefte hele tiden. Han har også fått pusteøvelser av meg, da lydene ofte kommer når han er gira eller kjeder seg. (Som virker til at er alltid om dagen. Takk Gud for at skolen starter snart!)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min sluttet da han ble bevisst og flau selv. Hadde kun ADD. Min har autisme og ADHD og lager lyder.

Blir gal i hodet. 

Anonymkode: 6b673...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...