Gå til innhold

Ukepenger til 8-åring


Yrsa

Anbefalte innlegg

Vi har i lengre tid hatt et system der eldste får noen kroner for å hjelpe til hjemme. Nå når hun begynner å bli eldre så føler jeg at "satsene" burde økes noe, siden hun nå kan gjøre mer enn tidligere.

Hva tenker dere er fornuftig "lønn" for småjobber sånn som å rydde av/på bordet, tømme/fylle oppvaskmaskin, rydde rom og støvsuge. Eventuelt andre ting deres barn bidrar med hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men seriøst?  Hva synes dere? Hva har dere råd til? Hvorfor skal ungen absolutt få penger for å gjøre helt vanlige hverdagslige ting som ungen burde gjøre uansett? 

Alle tingene du nevnte er noe man bidrar med etter evne fra man er liten av. Det skal ikke premieres med penger. 

Ekstra ting som vaske bil, rake i hage, plukke opp potet,  etc etc kan belønnes med penger. 

Anonymkode: eee45...e4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men seriøst?  Hva synes dere? Hva har dere råd til? Hvorfor skal ungen absolutt få penger for å gjøre helt vanlige hverdagslige ting som ungen burde gjøre uansett? 

Alle tingene du nevnte er noe man bidrar med etter evne fra man er liten av. Det skal ikke premieres med penger. 

Ekstra ting som vaske bil, rake i hage, plukke opp potet,  etc etc kan belønnes med penger. 

Anonymkode: eee45...e4e

Fordi vår konklusjon er at å få betalt for sånne ting innenfor husets fire vegger er en fin måte å lære seg verdien av penger på. Vi har hverken hage, bil eller poteter - så nevnte jobber blir vanskelig.

Hvorfor skal ikke denne type "jobb" premieres med penger? Vi kjøper lite til ingen leker utenom jul/bursdag, så det meste av ting hun ønsker seg må hun spare og tjene penger til selv. 

Jeg vokste opp med å få betalt for å hjelpe til hjemme, i stedet for å fast få 50/100,- i uka. Da kunne jeg gjøre mer/mindre alt ettersom motivasjonen min for å ha egne penger varierte. Erfaringen ble forøvrig at det var LURT å spare og tjene litt jevnt i tilfelle noe plutselig dukket opp.

Tenker forøvrig at hun burde ha muligheten til å tjene mellom 50 og 100 i uka, men ville bare høre hvor mye andre gir til sine 8/9 åringer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår jente på 7 år får 25 kroner i ukepenger. Ukepenger er for å gjøre "ekstra" jobber som å gå med boss, rydde ut av oppvaskmaskinen og være med å vaske klær eller gjøre andre jobber uten om det vanlige som trengs. Hun får stjerne for jobbene som er gjort og dette gir ukepenger. Ingen jobb=ingen penger. Etter hvert som hun blir eldre vil jobbene og pengene øke, jeg tenker støvsuging og vasking av bad er naturlige jobber. 

Ellers rydder hun rommer hver fredag, rydder opp etter hvert måltid og rydder etter seg i gangen. Dette inngår ikke i det som gir ukepenger og vi er tydelige på det. Det meste vi drar man med hjemme uten at det gir betaling. 

Anonymkode: f8923...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde ukesskjema med småoppgaver 7 åringen kunne gjøre, så kunne hun krysse av på de oppgavene på de ulike dagene hvor hun hadde utført oppgaven. Ett kryss var lik en krone. Det var i vinter, men det skled ut fordi jeg ikke fikk fulgt opp. Men jeg merkte hun ble mer bevissti  å rydde opp. Oppgavene her var feks dekke bordet, ta av bordet, tok hun alle felles ting fikk hun sette ett ekstra kryss, rydde rommet sammen med meg så fikk hun fire kryss, ryddet hun helt alene fikk hun åtte kryss, legge alle brukte klær av dagen inn på vaskerommet på kvelden etc. Ja man kan sikkert si at dette er oppgaver som er forventet at skal gjøres, men planen min var først å få struktur på ting med enkle ting og så skulle de lette selvfølgelige oppgavene tas ut fra skjema (må selvfølgelig gjøres), og erstattes med andre. Vel så langt kom jeg ikke, men har planer om å starte opp til høsten igjen.

Anonymkode: 6ed54...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat 3 barn på 6, 8 og 10 år. De får 100 kroner hver lørdag. Kjøper da lørdagsgodt selv og sparer resten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...