Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal starte på en bachelor ved Universitetet i Stavanger og har bestemt meg for å delta på fadderuken. Den starter på mandag, men jeg føler meg virkelig ikke klar. Årsaken til det er at jeg føler jeg har veldig lite oversikt. Det første jeg lurer på er om man burde ha med seg skolesekken, eller om det bare blir upraktisk å gå rundt og bære på? Vi skal først møte klassen vår og faddere, men deretter går det slag i slag i følge programmet. Fra og med 12 til og med 23 er det semesteråpning, konserter og diverse som skjer. Jeg bor et stykke unna UIS og lurer på om det betyr at jeg da blir værende på universitetsområdet fra tidlig morgen til sent på kvelden? Deretter skal det være after party i Stavanger - fra 23 og utover. Jeg får sikkert en del informasjon på mandag fra morgenen av, men det er greit å ha litt oversikt på forhånd. På tirsdagen er det hele 3 ulike fester jeg kan velge mellom med ulike tema, i og med at jeg er over 20. Men - er det sånn at man må ha på seg kostymet utover kvelden? Jeg vet jeg har mange teite bekymringer, men jeg blir liksom helt lammet når det blir så mye info og så mye som skal skje. Skal jeg liksom kle meg ut og stå på bussholdeplassen hjemme og sitte på bussen til Stavanger i toga-kostyme for eks? Hahah. For meg er tanken på det egentlig litt ubehagelig. Om det er vors eller noe før så er det en annen sak, men som sagt - jeg er helt blank når det gjelder fadderuken. De fleste vennnene mine studerer i veldig små byer der det skjer mye mindre under fadderuken, og der det ikke er flere fester å velge i. Ææææææ, er det noen som kan fortelle meg litt om deres fadderuke og hvordan ting fungerer? Gjerne også noen tips om dere har noen av noe slag, for jeg føler meg ikke veldig klar kjenner jeg. Hadde satt kjempepris på det!

Hilsen en hodeløs og fersk student

Anonymkode: 775ed...fc2

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært med på fadderuke to ganger selv, riktignok i Bergen og ikke Stavanger, men kan likevel prøve å komme med noen tips. :) 

Jeg tviler på at du trenger å ha med sekk første dagen, men hvis du vil ha med et nett eller ei veske å ha en matpakke oppi, så kan du jo det. Eventuell informasjon dere får kan du jo bare notere med mobilen, så du trenger ikke skrivesaker eller noe sånt. Når det kommer til det med pauser mellom slagene, så varierer nok det veldig fra gruppe til gruppe. På den første fadderuka mi hadde vi først velkomstseremoni og inndeling i faddergrupper, og så fikk vi et par timer til å dra hjem, spise litt og slappe av før det brakte løs med vors på kvelden. Den andre gangen var det ikke lagt inn slike pauser, men ingen vil så klart nekte deg å dra hjemom en tur først hvis du vil det :P Angående kostymefester/temafester, så får du garantert mer info om dette når fadderuka er igang. Hvor "alvorlig" folk tar det med utkledning er en annen sak, noen tar den fullt ut mens andre bare slenger på seg Hawaii-krans og er fornøyd med det, liksom. Da vi hadde pysjamas-tema gikk jeg i morgenkåpe og pysj på bybanen til vorset, haha. Det er liksom ikke noe uvanlig syn i fadderuka, så jeg hadde ikke stresset med det. Og ute på byen blir du jo ikke den eneste i kostyme, du er jo sammen med resten av gruppa :) 

Ellers forstår jeg at det føles veldig overveldende nå i begynnelsen - jeg var også superforvirret og syntes vi fikk altfor lite informasjon om fadderuka før den faktisk startet, hehe. Men du kan trøste deg med at du garantert ikke er den eneste som føler det slik, de andre er nok også nervøse! Bare ta ting litt som det kommer, og gjerne prøv å alliere deg med noen andre i gruppa som du kan gå sammen med til vors osv. Ofte har man en egen chat på Facebook der alle i gruppa er med også. Lykke til og kos deg - det er kjempekjekt å være student! :) 

Anonymkode: 3a532...f78

• Liker 4
Skrevet

Annet studie/studiested.

Møtte opp med en fin topp under genseren, litt ekstra sminke i veska, en notatblokk, og et bærenett i tilfelle man trengte mer plass. Så klarte jeg meg fra 8am - 2am om det var der vi endte. 

Rakk som regel å dra hjemom 1-2 timer mellom skole og aktiviteter, men jeg bodde rett i nærheten. Hadde også skap på skolen fra dag en, så kunne stue bort bøker og annet her. 

Dette er likt for alle. Det er bare å senke skuldrene, og ta det som det kommer. 

Anonymkode: 4c080...ffc

• Liker 2
Skrevet

Jeg deltok på fadderuka på UIS (sykepleie i fjor), min søster deltok året før. Begge årene rakk vi hjemom noen timer før vors på kvelden hos en av fadderne, deretter fest.

Etter åpningen blir du fortalt hvor du skal gå for å finne dine medstudenter. Deretter blir dere guidet inn i en sal hvor det kommer tonnevis av info, frister, presentasjoner av emner/forelesere og alt mulig annet. Ingenting av dette er et must å få med seg akkurat den dagen, ALT blir sagt igjen og lagt ut på nettet. Alle frister (som for eksempel innlevering av politiattest, oppmelding til emner/eksamen og betaling av semesteravgift), har du forholdsvis god tid på deg til å gjennomføre, og du kommer til å få 10+ påminnelser om dette både skriftlig og muntlig. Det er ingen grunn til å være stresset, men jeg skjønner at du er det :) Faddergruppene ble i fjor ropt opp, alá gruppe en består av ....., dere skal gå til disse fadderne, gruppe to består av ......., og dere skal gå hit osvosv. Fadderne dine kan hjelpe deg med alt du lurer på

Møt opp første dagen med en liten sekk eller bærenett med vann og matpakke og vanlig pene klær. Alle drar hjem før kvelden og vors, for å hente alkohol og ordne seg :) 

Angående det du skrev om at det er flere fester å velge mellom, så er det noe hele faddergruppen blir enig om. Det er også sånn at fadderguppene vorser sammen hos en av fadderne. På dagtid er du på skolen, etter skolen har du noen timer til å dra hjem, spise og skifte, så er det arrangement igjen på kvelden. Du blir nok sittende i feks toga-kostyme på bussen på vei til vors, men tro meg, du er langt ifra den eneste! byen er full av togakostymer, raske-briller, 90-talls outfit og chartefeber-kostyme. Alle skjønner at du er en del av fadderuka og at det er derfor du har kledd deg ut :)

Bare spør om du lurer på noe

Anonymkode: 876d1...d8e

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal starte på en bachelor ved Universitetet i Stavanger og har bestemt meg for å delta på fadderuken. Den starter på mandag, men jeg føler meg virkelig ikke klar. Årsaken til det er at jeg føler jeg har veldig lite oversikt. Det første jeg lurer på er om man burde ha med seg skolesekken, eller om det bare blir upraktisk å gå rundt og bære på? Vi skal først møte klassen vår og faddere, men deretter går det slag i slag i følge programmet. Fra og med 12 til og med 23 er det semesteråpning, konserter og diverse som skjer. Jeg bor et stykke unna UIS og lurer på om det betyr at jeg da blir værende på universitetsområdet fra tidlig morgen til sent på kvelden? Deretter skal det være after party i Stavanger - fra 23 og utover. Jeg får sikkert en del informasjon på mandag fra morgenen av, men det er greit å ha litt oversikt på forhånd. På tirsdagen er det hele 3 ulike fester jeg kan velge mellom med ulike tema, i og med at jeg er over 20. Men - er det sånn at man må ha på seg kostymet utover kvelden? Jeg vet jeg har mange teite bekymringer, men jeg blir liksom helt lammet når det blir så mye info og så mye som skal skje. Skal jeg liksom kle meg ut og stå på bussholdeplassen hjemme og sitte på bussen til Stavanger i toga-kostyme for eks? Hahah. For meg er tanken på det egentlig litt ubehagelig. Om det er vors eller noe før så er det en annen sak, men som sagt - jeg er helt blank når det gjelder fadderuken. De fleste vennnene mine studerer i veldig små byer der det skjer mye mindre under fadderuken, og der det ikke er flere fester å velge i. Ææææææ, er det noen som kan fortelle meg litt om deres fadderuke og hvordan ting fungerer? Gjerne også noen tips om dere har noen av noe slag, for jeg føler meg ikke veldig klar kjenner jeg. Hadde satt kjempepris på det!

Hilsen en hodeløs og fersk student

Bææææææææææææææææææææ 🤣

Anonymkode: 55d07...ddb

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg er fadder på UiS for andre året på rad nå :)

Du behøver ikke sekk med mindre du har forelesninger i tillegg i fadderuka, men det er det ikke mange som har. Det kan du sjekke i timeplanen din :) Det er fadderne som bestemmer hva dere skal gjøre, selvfølgelig med innspill fra fadderbarna, men hvis du er usikker på hva du trenger å ta med kan du spørre en fadder. Dere har vel opprettet en facebook-chat eller noe sånt med faddergruppa di? Bare hør der om det er noe du behøver å ta med. Det samme gjelder hva dere skal gjøre. Noen faddergrupper er stort sett på universitetet og i festivalområdet hele dagen til vorset starter, mens andre har tour rundt i byen med gruppen sin, eller lar gruppen dele seg opp for å f.eks. handle alkohol eller ting til kostymefest for så å møtes på vors. Og i de tidligere årene jeg har vært fadder og fadderbarn har vorsene startet i 3-tida på dagen, så det er helt ærlig ikke så mye tid til noe annet mange dager 😄 

På kvelden er det forskjellige fester med forskjellige tema, men her kan dere fadderbarna som regel være med å bestemme litt selv også, spesielt hvis dere har OK fadder som lytter til dere. På togafestene tidligere år har vi vanligvis hatt på vanlige klær på vei til vors og fikset togaen på vorset, og bare lagt igjen klærne der eller ta de med i en veske. Ofte fikser fadderne laken osv. til togaene hvis det er mange som mangler, og da får du jo hjelp av dem på vorset til å fikse. Og der er som regel alltid vors, så du behøver ikke komme rett til sentrum i utkledning alene 😄

Jeg vil anbefale deg å snakke med fadderne dine hvis det er noe du lurer på, da alle faddergrupper gjør ting litt forskjellig. Det avhenger også litt hvilken linje du skal gå, for de forskjellige linjene har jo mye forskjellig opplegg. Det eneste som alle drar på er vel åpninga av festivalen på mandag :)

Hvis det er noe mer du lurer på spesifikt om fadderuka på UiS i år, bare send meg en melding så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan :) 

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, Shai skrev:

Hei!

Jeg er fadder på UiS for andre året på rad nå :)

Du behøver ikke sekk med mindre du har forelesninger i tillegg i fadderuka, men det er det ikke mange som har. Det kan du sjekke i timeplanen din :) Det er fadderne som bestemmer hva dere skal gjøre, selvfølgelig med innspill fra fadderbarna, men hvis du er usikker på hva du trenger å ta med kan du spørre en fadder. Dere har vel opprettet en facebook-chat eller noe sånt med faddergruppa di? Bare hør der om det er noe du behøver å ta med. Det samme gjelder hva dere skal gjøre. Noen faddergrupper er stort sett på universitetet og i festivalområdet hele dagen til vorset starter, mens andre har tour rundt i byen med gruppen sin, eller lar gruppen dele seg opp for å f.eks. handle alkohol eller ting til kostymefest for så å møtes på vors. Og i de tidligere årene jeg har vært fadder og fadderbarn har vorsene startet i 3-tida på dagen, så det er helt ærlig ikke så mye tid til noe annet mange dager 😄 

På kvelden er det forskjellige fester med forskjellige tema, men her kan dere fadderbarna som regel være med å bestemme litt selv også, spesielt hvis dere har OK fadder som lytter til dere. På togafestene tidligere år har vi vanligvis hatt på vanlige klær på vei til vors og fikset togaen på vorset, og bare lagt igjen klærne der eller ta de med i en veske. Ofte fikser fadderne laken osv. til togaene hvis det er mange som mangler, og da får du jo hjelp av dem på vorset til å fikse. Og der er som regel alltid vors, så du behøver ikke komme rett til sentrum i utkledning alene 😄

Jeg vil anbefale deg å snakke med fadderne dine hvis det er noe du lurer på, da alle faddergrupper gjør ting litt forskjellig. Det avhenger også litt hvilken linje du skal gå, for de forskjellige linjene har jo mye forskjellig opplegg. Det eneste som alle drar på er vel åpninga av festivalen på mandag :)

Hvis det er noe mer du lurer på spesifikt om fadderuka på UiS i år, bare send meg en melding så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan :) 

Det du skrev der hjalp veldig! Tusen takk! Jeg har bare et siste litt teit spørsmål, haha.. Når det ikke er temafest - slik som første dagen, er det da vanlig å dra ut i fadder t-skjortene eller har man bare på seg vanlige klær?

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det du skrev der hjalp veldig! Tusen takk! Jeg har bare et siste litt teit spørsmål, haha.. Når det ikke er temafest - slik som første dagen, er det da vanlig å dra ut i fadder t-skjortene eller har man bare på seg vanlige klær?

Du har gjerne på deg vanlige klær, men hvis du skal inn på steder hvor det er fadderarrangement, slik at et utested er reservert for fadderbarn og faddere, må du ha med t-skjorte. Det er inngangsbilletten din til det meste :)  Bare ha den i veska slik at du kan vise den i døra på utestedet.

• Liker 1
Skrevet

Men du behøver vel ikke være med på absolutt 100 % av ALT som foregår altså.        

Kan være en del som velger å droppe enkelte ting, og så dukker opp igjen ved en seinere anledning. 

Anonymkode: 8127a...8df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...