Gå til innhold

Gå fra 60/40 til 50/50


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, har en bror som ønsker 50/50 etter å ha hatt 40/60 i 2 år.

Han har en høy profilert jobb, og figurerer i media. Men han er fortiden sykemeldt grunnet mye arbeid. Han ønsker nå å gjerne fokusere mer på familie og mindre på jobb. Dette vil da bety å ha barna mer enn det han har nå, og vi lurer på hvordan prosessen er for å gå frem? 

Han betaler forresten 10.000 for 2 barn i skolealder, og dette synes både jeg og han er mye. Barnemor har nettopp fått en ny unge med en ny mann. Kan dette vær en form for argumentasjon? At hun nå har mye på sitt fat og det er til barnas beste å være like mye hos far og mor?

Anonymkode: d97c3...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mor klarer like fint som før å ta vare på barnet sitt 60% selv om hun får ett til. I hele menneskehetens levetid har mødre (og fedre) hatt ungene sine 100% med både 2 og 6 unger. Så, nei, han kan ikke bruke det som argument.

Prosessen er å snakke med moren og komme til en enighet. Regner med at det ikke er noen nåværende grunner til at far ikke bør ha mer enn 40% (jobb, veldig små barn, etc).

 

Anonymkode: 6fba9...bbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor klarer like fint som før å ta vare på barnet sitt 60% selv om hun får ett til. I hele menneskehetens levetid har mødre (og fedre) hatt ungene sine 100% med både 2 og 6 unger. Så, nei, han kan ikke bruke det som argument.

Prosessen er å snakke med moren og komme til en enighet. Regner med at det ikke er noen nåværende grunner til at far ikke bør ha mer enn 40% (jobb, veldig små barn, etc).

 

Anonymkode: 6fba9...bbc

Takk for svar.

mor vil selvfølgelig ikke gi de 10% mer (fra 40 til 50) for da vil mor miste 10.000 skattefrie inntekter hver måned.

og ja, far betaler alt selvom som sykler, ski og skolesekk. Og alt som skulle mangle/trengs ellers.

Anonymkode: d97c3...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du eller far eller mor som sier at hun vil ha 40/60 for å få masse penger fra far?

Hvis han har høy inntekt i forhold til henne, kan det godt hende hun har rett på barnebidrag uansett (dog litt mindre).

Regner med at hun vil ha barna mest mulig fordi hun elsker dem, og at det samme gjelder for far.

Mistenker at dere dikter opp drama med å fremstille henne som pengegrisk. Har han overhodet tatt opp samværespørsmålet med henne og størrelse på barnebidrag før du tok det opp her?

Jeg har en eks som ikke tar opp ting som plager han. Istedet for at han og meg blir enige om noe, baksnakker han meg til andre og fremstiller meg som om at jeg ikke vil. Og så blir det gjerne ikke gjort noe med problemet før jeg får høre det fra en tredjeperson, og deretter snakker med eksen.

Anonymkode: 6fba9...bbc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det du eller far eller mor som sier at hun vil ha 40/60 for å få masse penger fra far?

Hvis han har høy inntekt i forhold til henne, kan det godt hende hun har rett på barnebidrag uansett (dog litt mindre).

Regner med at hun vil ha barna mest mulig fordi hun elsker dem, og at det samme gjelder for far.

Mistenker at dere dikter opp drama med å fremstille henne som pengegrisk. Har han overhodet tatt opp samværespørsmålet med henne og størrelse på barnebidrag før du tok det opp her?

Jeg har en eks som ikke tar opp ting som plager han. Istedet for at han og meg blir enige om noe, baksnakker han meg til andre og fremstiller meg som om at jeg ikke vil. Og så blir det gjerne ikke gjort noe med problemet før jeg får høre det fra en tredjeperson, og deretter snakker med eksen.

Anonymkode: 6fba9...bbc

Beklager, men ikke alle er som din eks.

Selvfølgelig elsker mor sine barn. Men det betyr ikke at alle mødre kan holde ungene borte fra sine fedre? Hvis det er tankegangen din, må jeg nesten si at jeg skjønner hvorfor eksen din holder på som han gjør.

Men til spørsmålet ditt, vi (søster og barnefar) som sier at barnemor ønsker mer enn 50 for å få barnebidrag. Dette fordi mor står oppfører som alenemor og at hun bor alene, selv om mor og ny barnefar bor sammen. Det er også andre faktorer jeg ikke ønsket å skrive om for å prøve å anonymisere, men siden du er så ekkel som du er så kan jeg nevne at økonomi var grunnen til at de skiltes, mor ønsker felles økonomi far ville styre sin lønn som han ville etter at alt var betalt.  Og i tillegg fordi mor ved 2 anledninger har meldt far til barnevernet, tilfeldig nok etter 1 uke etter at far har tatt opp samtalen angående samværsavtalen.. som sagt har dette skjedd hele 2 ganger. Tilfeldig? Neppe. 

Anonymkode: d97c3...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far ber om ny mekling og legger fram sine argumenter. Hvis han ikke greier plomme fram til det på egenhånd så tenker jeg makan til tafatt pappa. 

Anonymkode: e0dc7...34c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har du med dette å gjøre? 

Far må snakke med mor og høre hva hun mener. Hvis hun ikke er enig, må de få en samtale med en tredjepart på familievernkontoret. Siden barna er i skolealder, må de også selvfølgelig bli hørt på sine ønsker. De blir invitert med til familievernkontoret, og får snakke med tredjepart uten foreldrene. 

Siden han betaler 10000 for 2 barn nå med 40/60 er det såpass stor lønnsforskjell at han fortsatt kommer til å ha bidrag ved 50/50.

Anonymkode: db73b...b93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en 50/50 ordning må far fortsatt betale bidrag dersom det er store inntektsforskjeller.

Dersom far har spurt mor og hun sier nei til ny samværsavtale så må far bestille time til mekling, også går det videre derfra om dem ikke blir enige. 

Når mor får barn med en ny mann så ser nav dette, og hun vil ikke lenger regnes som enslig forsørger.

Anonymkode: 1511b...45d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er også andre faktorer jeg ikke ønsket å skrive om for å prøve å anonymisere, men siden du er så ekkel som du er så kan jeg nevne at økonomi var grunnen til at de skiltes, mor ønsker felles økonomi far ville styre sin lønn som han ville etter at alt var betalt.  

Hun du svarer er ikke ekkel, hun svarer ganske saklig. 

Jeg synes du lager drama. Du bør trekke deg ut av hele situasjonen, dette er ikke din sak. 

Skilsmissegrunnen hørtes også fair ut, en mann som tjener tre ganger (?) så mye og ønsker å disponere pengene helt alene etter at regninger er betalt.... ikke spesielt sympatisk. 

Anonymkode: bb91e...b87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være bort emot umulig å nekte far 50% nå når det i utgangspunktet skal være første valg for alle samværsavtaler. 

Det bidraget høres veldig høyt ut. 

Han gjør best i å be om møte på fvk, få fastsatt bidrag via NAV og ev kontakte advokat etterpå hvis mor nekter 50/50. 

Er det veldig stor forskjell i inntekt kan det være han må betale bidrag allikevel men det burde bli kraftig redusert ved 50/50 og hvis mor faktisk ikke er alene så har det også noe å si.

Anonymkode: 7a8fb...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det privat bidragsavtale? Synest du legger opp til krig, han burde ta det først opp med moren og deretter megling. Du kan forutsi at han må argumenter eller overbevise. Bidrag kan nav beregne, da tar de høgde for nytt barn og samboer. 

Anonymkode: 756b2...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...