Gå til innhold

Borettslagstyre i en fei?

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg har nettopp flyttet. Boettslaget er helt nytt, så det er ikke satt opp noe styre enda.

Jeg tenkte at det hadde vært fint med internett i leiligheten, så jeg ringte rundt til div bredbåndsleverandører. Men det viser seg at det ikke er langt opp noen mulighet for internett enda.

Saken er at borettslaget må godkjenne dette, en kan ikke bare ringe og bestille ingernett, fikk jeg beskjed om. (pokkers komunist-boform, tenker jeg nå :ler: )

Og siden borettslaget er helt nytt, bare noen uker gammelt, er det som sagt ikke noe styre enda.

Såh, ildsjel som jeg er, tenkte jeg at hey, jeg kan jo få i stand valg av borettslagstyre, siden ingen andre har fått ut fingeren enda. (hva gjør en vel ikke når internett-abstinensene melder seg? :ler: )

Jepp, jeg skal kontakte Obos i morgen. Men jeg er utålmodig; Noen som har noen konkrete tips jeg bør vite? Om å hoste opp et styre, altså? Hvordan går jeg fram? Bare noe så enkelt som å henge opp en lapp i gangen og invitere naboene?

Gjest gjesten
Skrevet

Jeg mener bestemt at styre må velges på en generalforsamling og at innkallelse til dette må foreligge en stund før. I tillegg må kanditatene til styremedlemmer foreligge noe før generalforsamlingen. Skikkelig demokratisk hele pakka :hoho: .

Men siden borettslaget ditt er helt nytt er det vel bare å gjøre som du sier å henge en lapp i gangen i første omgang. Uansett så må dere jo ha et styre før eller siden :wink: .

Her er det blitt lagt inn bredbånd og det måtte vedtas på generalforsamling. Men har i de 6 foregående årene hatt modem og oppringning og det har da ikke noe styre med uansett hva de påstår.

Sitter dessverre ikke med noen andre gode råd enn det du selv klarte å komme opp med nettopp å ringe til OBOS. De kan ihvertfall hjelpe dere på vei. Bare vær oppmerksom på at de hjelper "gjerne" mot at dere betaler. Det erfarte ihvertfall borettslaget mitt nylig selv om det i kontrakten mellom partene stod at OBOS- hjelp var inkludert i allerede betalte utgifter. At hjelpen både var uproff og dårlig er bare noe vi nå må leve med :evil: :evil: . Beklager det var en total avsporing.

Skrevet
Jeg tenkte at det hadde vært fint med internett i leiligheten, så jeg ringte rundt til div bredbåndsleverandører. Men det viser seg at det ikke er langt opp noen mulighet for internett enda.

Saken er at borettslaget må godkjenne dette, en kan ikke bare ringe og bestille ingernett, fikk jeg beskjed om. (pokkers komunist-boform, tenker jeg nå :ler: )

Ble bare nysgjerrig. Hva mener du med at det ikke er klart for internett ? vis du skal ha internett via kabelanlegg så er det mulig at det må gjøres noe med fellesanlegget og at et evnt. borettslagsstyre må godkjenne - men har du telefonlinje så er det vel bare å bestille ? Så lenge leverandøren har kabler i området der du bor?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det bør finnes en forretningsfører for borettslaget og h*n bør ha mulighet til å hjelpe deg.

Skrevet

Jeg bor i borettslag.

Via kabelnettet har vi ikke internetttilgang (enda.....), men alle som vil kan jo ha internett via andre kanaler.

Og det med å velge styre og slike formelle ting - JA det finnes lover og regler for dette! Og det tror jeg egentlig er bra jeg...........

Lykke til "GreenSky" :tunge1::wink:

Skrevet

Det er vanlig at man i et helt nytt borettslag har et interimsstyre, et foreløpig styre, med fx ildsjeler som bare "gjør det" først. Første oppgave blir å få en generalforsamling på bena, og på denne velger man demokratisk et styre. Det kan være alt fra et halvt år til et år etter innflytting. Vanlig tid for generalforsamling er jo på vårparten pga årsoppgjør etc. Alternativt kan en ekstraordinær generalforsamling innkalles. Husk det finnes regler for innkallinger også.

Dette vil OBOS fortelle deg mer om, kanskje det allerede finnes et interimsstyre, kanskje OBOS allerede har opprettet et med forretningsfører og noen fra OBOS fx?

Lykke til!

Og nei, det er ikke bare å legge en kabel... her kommer tv-kvaliteten til å bli dårligere g dårligere fordi UPC ikke vil legge kabel fordi noen av borettslagene i området vil sitte og vente på digital-tv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...