Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega har sendt melding til meg om vi kan bytte en vakt neste uke. Egentlig så skulle det ikke være noen problem å hjelpe vedkommende. Vet at vedkommende sikkert skal begynne å studere igjen og trenger mulig fri i den forbindelse. 

Men problemet er at jeg sliter med en avdelingssjef på jobb. Hun er ikke på jobb samtidig med meg på mine vakter. Og det er jeg glad for. Men hun er på jobb på denne vakten som han vil bytte med meg. 

Hun er skikkelig etter meg hele tiden. Går etter meg mens jeg jobber og følger med på meg konstant i alt jeg gjør. Hun er hele tiden ute å vil kritisere meg. Hun kritiserer meg for alt jeg gjør uansett hva jeg gjør. Og hun er sur bare hun ser meg. 

Er det forståelig at jeg vurderer å si nei til å bytte vakt med kollega pga dette? Jeg orker ikke tanken om å jobbe med den sure vanskelige damen. 

Hva mener dere? 

Anonymkode: c9618...2b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du klarer denne avdelingslederen EN dag. Er du grei og bytter vakt så kan du få det igjen en dag du har stort behov for fri. 

• Liker 29
Skrevet
6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Du klarer denne avdelingslederen EN dag. Er du grei og bytter vakt så kan du få det igjen en dag du har stort behov for fri. 

Jeg burde det. Men hun er ganske så intens plagsom. Jeg har forsøkt å ta det opp med både leder og henne før. Det har forbedret seg en stund, men så begynner hun på igjen. Det er ganske psykisk utmattende. Men mulig jeg får bite tennene sammen for å hjelpe min kollega. 

Jeg får også tre senvakter etter hveandre med å si ja til dette. Og det er også tøfft i seg selv. Men jeg føler selvsagt for å hjelpe kollega for da vil vedkommende mulig hjelpe meg hvis jeg trenger fri.

Skrevet

Bare husk: "No good deed goes unpunished!"

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, jabx skrev:

Bare husk: "No good deed goes unpunished!"

Det er slik det er i dette tilfelle. 

Jeg kommer da til å jobbe tre lange senvakter på rad. Og samtidig møte en sur dame som er etter meg for å hakke med en gang hun ser ansiktet mitt. Men det beste jeg kan gjøre er nok å ta vakten og bite tennene sammen. Men det er skikkelig kjipt å jobbe sammen med den damen. Hun er skikkelig vanskelig og sur  

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slik det er i dette tilfelle. 

Jeg kommer da til å jobbe tre lange senvakter på rad. Og samtidig møte en sur dame som er etter meg for å hakke med en gang hun ser ansiktet mitt. Men det beste jeg kan gjøre er nok å ta vakten og bite tennene sammen. Men det er skikkelig kjipt å jobbe sammen med den damen. Hun er skikkelig vanskelig og sur  

Altså dette er jo to separate ting. Dette med avdelingslederen som ikke er på jobb når du er, bør du ta opp med ledelsen. Ta opp hva hun sier i en samtale mellom dere, og gå videre med saken til ledelsen der du spiller av hva hun sier til deg. Eller heng vedkommende ut foran andre. Noen mennesker stopper ikke før de møter mer brutalitet tilbake, så noen ganger må man bekjempe ild med ild. 

Når det gjelder tre senvakter er vel dette bedre enn å plutselig bytte til dagvakt? 

Så ligger det også noe i at man kan være litt fleksibel og hjelpe kollegaer, dette kan man få tilbake senere. Hvis man alltid sier nei, så er det ikke sikkert man får byttet den dagen man trenger det selv heller. 

Anonymkode: b377c...268

• Liker 6
Skrevet

Helt innafor å si nei. Jeg er NK og har gitt klar beskjed at det er frivillig å bytte vakter, en skal ikke føle seg presset til å ta andres vakter, men hvis en kan bytte så håper vi at dette ordner seg. 

Fordel med å si hvorfor en ønsker å bytte er at det gjør det vanskeligere å si nei når det er noe seriøst og hvis det ikke er noe viktig så er det enklere og si nei. 

Jeg har ikke oppfordret de ansatte å si hvorfor de ønsker å bytte, det blir opp til dem. Men min erfaring er at de som trenger å bytte sier hvorfor, men de som ønsker for noe annet for egen interesse sier sjeldent hvorfor. 

Anonymkode: 8356e...da9

• Liker 4
Gjest Stjernetåka
Skrevet

Strekk ut en hånd så kan de bistå deg en annen gang.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får også tre senvakter etter hveandre med å si ja til dette. Og det er også tøfft i seg selv. Men jeg føler selvsagt for å hjelpe kollega for da vil vedkom

Jeg lurer på hvordan turnusen er rundt omkring hvis tre kveldsvakter på rad er tøft😂

Anonymkode: 72f70...19e

• Liker 10
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kollega har sendt melding til meg om vi kan bytte en vakt neste uke. Egentlig så skulle det ikke være noen problem å hjelpe vedkommende. Vet at vedkommende sikkert skal begynne å studere igjen og trenger mulig fri i den forbindelse. 

Men problemet er at jeg sliter med en avdelingssjef på jobb. Hun er ikke på jobb samtidig med meg på mine vakter. Og det er jeg glad for. Men hun er på jobb på denne vakten som han vil bytte med meg. 

Hun er skikkelig etter meg hele tiden. Går etter meg mens jeg jobber og følger med på meg konstant i alt jeg gjør. Hun er hele tiden ute å vil kritisere meg. Hun kritiserer meg for alt jeg gjør uansett hva jeg gjør. Og hun er sur bare hun ser meg. 

Er det forståelig at jeg vurderer å si nei til å bytte vakt med kollega pga dette? Jeg orker ikke tanken om å jobbe med den sure vanskelige damen. 

Hva mener dere? 

Du må skaffe deg baller. Du stiller såklart opp for kollegaen din, deretter begynner du å nøste opp i konflikten med avdelingssjefen.

Anonymkode: ca64d...4c6

• Liker 2
Skrevet

Hadde kun gjort det om dette var en kollega jeg likte godt. Hvis ikke, la være. Du får ingenting igjen for det.

Anonymkode: 1869d...972

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere? 

Om dette er en kollega som vanligvis stiller opp for kollegaene sine ville jeg byttet for hans skyld.

• Liker 2
Skrevet

Det folk angrer mest på når de blir eldre er at de ikke turte å si nei oftere...

Anonymkode: 00b0a...281

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere? 

Jeg bytter aldri vakter med kollegaer. Har man først begynt å svare ja til sånt så bare fortsetter de å spørre om å bytte vakter ved en annen anledning. Jeg svarer konsekvent nei hvis noen spør meg om å bytte vakter. 

Skrevet
2 minutter siden, Serafin skrev:

Jeg bytter aldri vakter med kollegaer. Har man først begynt å svare ja til sånt så bare fortsetter de å spørre om å bytte vakter ved en annen anledning. Jeg svarer konsekvent nei hvis noen spør meg om å bytte vakter. 

Fint for deg når det plutselig er du som trenger å bytte på grunn av noe viktig da. 

Anonymkode: 159f5...f5f

• Liker 6
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså dette er jo to separate ting. Dette med avdelingslederen som ikke er på jobb når du er, bør du ta opp med ledelsen. Ta opp hva hun sier i en samtale mellom dere, og gå videre med saken til ledelsen der du spiller av hva hun sier til deg. Eller heng vedkommende ut foran andre. Noen mennesker stopper ikke før de møter mer brutalitet tilbake, så noen ganger må man bekjempe ild med ild. 

Når det gjelder tre senvakter er vel dette bedre enn å plutselig bytte til dagvakt? 

Så ligger det også noe i at man kan være litt fleksibel og hjelpe kollegaer, dette kan man få tilbake senere. Hvis man alltid sier nei, så er det ikke sikkert man får byttet den dagen man trenger det selv heller. 

Anonymkode: b377c...268

Ta opp og spille av hva hun sier? Det er vel ikke helt lov, vel. 

Anonymkode: 00481...707

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta opp og spille av hva hun sier? Det er vel ikke helt lov, vel. 

Det er lov til å ta opp samtaler man selv deltar i.

Anonymkode: 633d9...906

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov til å ta opp samtaler man selv deltar i.

I skjul?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

I skjul?

Ja, hvordan skal man ellers avsløre noen når de passer på å være stygge med deg kun når det ikke er andre tilstede?

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I skjul?

Så lenge en selv deltar i samtalen, 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...