Boodelooap Skrevet 10. august 2019 #1 Del Skrevet 10. august 2019 Hei. Ble plutselig eier av to orkideer og nå tenkte jeg å gjøre et forsøk på å få dem til å trives, men er ganske grønn på plantestell, så her kommer noen dumme spørsmål Jeg kjøpte meg orkidenæring av merke substral. Man skal visst bruke 1/4 av korken per liter vann, men jeg skjønner liksom ikke hvordan man gjør det i praksis. Hvor mye næring skal planten ha og hvor ofte? Og hvordan gir man planten det? Jeg antar at man skal blande det ut med vann, men jeg vanner planten ved å la den stå under springen. Lurer rett og slett på hvordan man konkret gjør dette og finner ingen hjelp når jeg googler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #2 Del Skrevet 10. august 2019 Når du skal gjødsle kan du bare blande en skvett orkidenæring i vann i en potteskjuler e.l. som er stor nok til at potta på orkideen kommer skikkelig nedi, og la den stå der noen minutter før du lar den renne godt av seg. Jeg har orkideene i potteskjulere som har akkurat plass til orkidepotta, og pleier fylle vann i potteskjuleren med orkideen oppi og deretter ta den ut så jeg kommer til å blande litt næring i vannet. Så setter jeg orkideen oppi igjen og lar den trekke til seg noen minutter/opptil en halvtime. Da blir det minst mulig orkidenæring å helle ut etterpå. Anonymkode: 3a4cc...f49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 10. august 2019 #3 Del Skrevet 10. august 2019 Når det er sagt er det også fint mulig å ikke gi dem gjødsel i det hele tatt. Det praktiserer jeg nå og har gjort det en del år (ja, jeg brukte gjødsel de første årene) men det er ingen forskjell. De blomstrer og gror som de skal allikevel. De må aldri stå i vann. Trenger ikke direkte steikende solstråler, men de må ha godt lys. Har kjøpt gjennomsiktige potter så røttene får lys de også. Mine planter trives. Jeg snakker med dem når jeg vanner og tørker forsiktig støv av bladene. Ikke bruk mikrofiberklut om du tørker dine blader, for det er for hard kost for planten og kan skrape opp bladoverflaten. Ta din tid og kos deg med orkidèene. Du finner din måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palma Skrevet 10. august 2019 #4 Del Skrevet 10. august 2019 Orkideer trives i vinduer mot Nord, Nord/vest. Hatt mine i mange år nå og de spruter med blomster igjen og igjen. Klipp av det som er dødt. Jeg gir en skvett med vann nå og da🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #5 Del Skrevet 10. august 2019 De lever på bark, luft og vann, omtrent. Tilfører du mer næring er det større sannsynlighet for at du svir dem og at de dør. Dropp det. Anonymkode: ce947...5ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #6 Del Skrevet 14. august 2019 Orkideer er den eneste blomsten jeg får til å overleve over lengre tid. De kommer stadig med nye skudd og blomster. Jeg husker riktignok ikke å vanne blomster hver uke. De fleste ukene gir jeg en skvett med vann til dem ved ujevne mellomrom, men stort sett ikke flere ganger i uka. En gang eller to i året får de kanskje en større gjennomskylling. De fleste står i vindu mot sør, men de kan bo hvor som helst etter min erfaring. Hvis det går mange uker før de får vann, tørker blomstene, men de kommer tilbake på en annen kvist om de får vann igjen. Anonymkode: 09e07...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå