Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, fått 60k inn på konto, er fra stipend + lån. Skal studere nå til høsten :) Hva er de pengene ment til å brukes på? Fyll og mat?

Anonymkode: db889...0e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husleie, mat, bøker (som er svindyrt, flere av mine koster 1500kr pr stk), skrivebøker og div. Om man skulle trenge en ny student pc. Generelt skal pengene gå til alt man trenger for å overleve og student-stesj. Kanskje litt klær en gang i halvåret. 

Fyll står ikke på listen over hva pengene skal gå til. 

Anonymkode: 91195...c41

Skrevet

Bruk det på hva du vil. Jeg anbefaler pensum, husleie og mat.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Fireflies skrev:

Bruk det på hva du vil. Jeg anbefaler pensum, husleie og mat.

Husleie er jo 5k, og mat er vel maks 5k i mnd ;) Får jo nye 8k neste mnd og.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husleie, mat, bøker (som er svindyrt, flere av mine koster 1500kr pr stk), skrivebøker og div. Om man skulle trenge en ny student pc. Generelt skal pengene gå til alt man trenger for å overleve og student-stesj. Kanskje litt klær en gang i halvåret. 

Fyll står ikke på listen over hva pengene skal gå til. 

Anonymkode: 91195...c41

Skal gå på BI btw. Og ser at det må betales et studieavgift der på rundt 60k, mer forståelig hvorfor man får så mye i stipend.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal gå på BI btw. Og ser at det må betales et studieavgift der på rundt 60k, mer forståelig hvorfor man får så mye i stipend.

Troller du? Viste du for det første virkelig ikke at det kostet penger å gå på BI, ei heller hvorfor du fikk så høyt lån som du gjorde?

Skrevet

Neste måned så har du kun 3000,- igjen etter husleie. Som skal dekke mat, telefon og transport. Hvis du bruker 5k på mat i måneden så ville jeg gått over det budsjettet.

Pensum skal kjøpes og hvert emne har ofte 2 - 5 bøker. For å ikke snakke om studieavgiften du skal betale for å gå på BI.

Men for guds skyld, bruk det på fyll. Husk at deler skal betales tilbake senere. Alt hvis du stryker.

• Liker 1
Skrevet

Du kan fort gå på en smell, ser jeg🤭 Be en voksen hjelpe deg med budsjett.

Anonymkode: 647f9...1ca

• Liker 2
Skrevet (endret)

Skolepenger, bøker, skoleutstyr. Storstipendet du fikk nå, mesteparten er øremerket skolen.

Jeg fikk selv 45.000 inn, nå har jeg betalt skolepenger, bøker, satt av penger til fagene jeg skal ta privatist eksamen i og sitter igjen med 7000kr. Som da skal dekke leie og mat :)

Sett opp ett budsjett med hva som skal betaler hver måned og hva du har av penger/Sitter igjen med :)  

Endret av Chizue
Skrevet
18 minutter siden, Fireflies skrev:

Neste måned så har du kun 3000,- igjen etter husleie. Som skal dekke mat, telefon og transport. Hvis du bruker 5k på mat i måneden så ville jeg gått over det budsjettet.

Pensum skal kjøpes og hvert emne har ofte 2 - 5 bøker. For å ikke snakke om studieavgiften du skal betale for å gå på BI.

Men for guds skyld, bruk det på fyll. Husk at deler skal betales tilbake senere. Alt hvis du stryker.

Jeg har jo fått 60k nå, og husleia koster 5k. Skal ikke bruke opp 55k på en mnd :)

Selvsagt skal det tilbakebetales, det er jo over 20 år.

Skrevet
19 minutter siden, Fjeud skrev:

Troller du? Viste du for det første virkelig ikke at det kostet penger å gå på BI, ei heller hvorfor du fikk så høyt lån som du gjorde?

For studieåret 2019-2020 er studieavgiften for første året kr 67.000.

Og jeg får 50k i både august og januar, samt 8k hver mnd. Tror nok det skal gå bra. 

Skrevet
2 minutter siden, Chizue skrev:

Skolepenger, bøker, skoleutstyr. Storstipendet du fikk nå, mesteparten er øremerket skolen.

Jeg fikk selv 45.000 inn, nå har jeg betalt skolepenger, bøker, satt av penger til fagene jeg skal ta privatist eksamen i og sitter igjen med 9000kr. Som da skal dekke leie og mat :)

Sett opp ett budsjett med hva som skal betaler hver måned og hva du har av penger/Sitter igjen med :)  

Ja :)

Hvor mye skolepenger har du betalt? Endel? Skolebøker for alle pensumene vil jeg ikke tro koster mer enn 5k tilsammen.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og der avslørte du matteskillsa dine: 5+5 er 10, altså 2 mer enn 8 (som du får neste måned). Dessuten har du vel utgifter til telefon, spotify, netflix, klær, hygiene, busskort osv?

Men for all del: mye morsommere å blåse alt på øl i august! Fest!

Anonymkode: eb17d...03d

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo fått 60k nå, og husleia koster 5k. Skal ikke bruke opp 55k på en mnd :)

Selvsagt skal det tilbakebetales, det er jo over 20 år.

Hvorfor tror du at du har 55k igjen etter husleie? Du har jo 5k i matutgifter som du selv sa. Deretter kommer pensum som suger ut av stipendet ditt. For ikke snakke om alt annet man vil ha ved siden av.

Skrevet
Akkurat nå, Fireflies skrev:

Hvorfor tror du at du har 55k igjen etter husleie? Du har jo 5k i matutgifter som du selv sa. Deretter kommer pensum som suger ut av stipendet ditt. For ikke snakke om alt annet man vil ha ved siden av.

Pensum er 3-4k, husleie er 5k, det blir 45k igjen. Til andre resterende ting behøver jeg ikke mer enn 10k, da har jeg igjen 35k. Og i september vil jeg få 8k til, da er vi oppe på 42k.

Skrevet

Pensum er 3-4k, husleie er 5k, det blir 45k igjen. Til andre resterende ting behøver jeg ikke mer enn 10k, da har jeg igjen 35k. Og i september vil jeg få 8k til, da er vi oppe på 42k.

Du har jo 10k i egne utgifter i leie og mat. Dette er før alt annet er kommet inn som forsikring, telefon, produkter man trenger underveis.

Hvis du sitter igjen med 35k og neste måned skal ut med 10k før alt annet så har du egentlig 33k.

For ikke å glemme pengene BI skal ha for at du skal gå der.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mat er 2-2500 i måneden for et voksen menneske. Slutt å sløs. Lag deg niste, og fiks din egen middag i stedet for å kjøpe den ferdig i papp eller på gatekjøkken. Hjemmelagd middag koster 15-40 kroner dagen, er mye sunnere både for kropp og hode de neste årene du skal studere.

Anonymkode: 70f11...a1c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du skal gå på BI, ja. I hver post har du glemt å ta med studieavgift. Halvparten av de 60k du får nå og i januar skal betale skolegangen din. 

Da har du 30k - 5k husleie - 10k "andre ting". Da har du 15k igjen å fordele ut over månedene med 8k så du har en relativt levelig "inntekt". SIFO opererer med satser på ca 6k etter husleie til månedlig livsopphold for enslig voksen. 

Lag deg et budsjett. For Guds skyld. Og ta i mot gode råd med en litt ydmyk holdning fra de som har gått på blemmene så du kan lære av de.

Anonymkode: 70f11...a1c

• Liker 4
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja :)

Hvor mye skolepenger har du betalt? Endel? Skolebøker for alle pensumene vil jeg ikke tro koster mer enn 5k tilsammen.

Jeg fikk 45.000 nå og 45.000 igjen i januar. Skolepenger: 25.000 pr semester :)  (5000kr bøker, trengte ny laptop også, ettersom min streiket i sommerferien, gikk 5000 der også. Privatist: ca 8000kr tilsammen, men delt opp, 4000kr pr semester)
Jeg prøver å spare 1000-2000kr i mnd, slik at jeg og samboer har noe å leve av i sommerferien til neste år, før jeg går videre på Uni. :) 

Når alt er betalt har jeg 7000/9000kr(storstipendet) igjen, som skal dekke leie på 3500, mat og husholdningsartikler, medisiner, legebesøk... (samboer tar strøm/internett)
Ifjor fikk jeg 5800 i stipend pr måned og jeg og sambo klarte oss bra på det også, nå får jeg 8000kr og tror vi har mulighet til å spare en liten slant pr måned. Vi hverken røyker eller drikker, så sparer en god del der også :)  

Endret av Chizue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...