AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #1 Skrevet 9. august 2019 Hei. Grunnen til at jeg tar oppå dette nå er fordi sommerferien snart er over, og snart er det tilbake på skolen. Jeg har ei nydelig datter på snart 7 år som skal starte i 2. klasse. I klassen hennes går det en gutt som er frekk, ufin og direkte stygg mot alle jentene i klassen inkludert min datter. Det kan være alt fra å snakke stygt til dem til å bruke fysisk vold mot dem (slåing, sparking, lugging osv.). Jeg har gjentatte ganger tatt det opp med læreren og fortalt at datteren min blir veldig lei seg når den gutten herser med henne, men det er rett og slett ingenting som biter på den gutten! Han tar verken beskjeder eller konsekvenser seriøst! Uansett hvilken straff han får er han fortsatt like slem! Denne bøllen mobber rett og slett alle jentene i klassen. En av de siste dagene før sommerferien kom datteren min hjem og sa at den gutten gjentatte ganger den dagen hadde slått henne i ansiktet, dratt henne i begge flettene, spyttet oppi matboksen hennes og bitt henne hardt i armen. Hun dro opp høyreermet på genseren sin og viste meg et stort, blått bitemerke på overarmen. Den gutten har også kalt henne stygge ting som "drittunge", "snørrtryne" og "bæsj". Det har også vært en episode tidligere hvor datteren min fortalte meg at den gutten hadde dratt en øredobb rett av det ene øret til bestevenninna hennes slik at hun begynte å blø. Alt dette gjør denne gutten bare for moroskyld! Han synes det er stas og festlig å mobbe jenter! Kjenner jeg gruer meg til jenta mi skal tilbake på skolen etter ferien slik at hun må møte på denne bøllen igjen. Noen her som har erfaring med slike mobbere? Hva bør jeg gjøre for å få en slutt på dette? Anonymkode: d20da...997
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #2 Skrevet 9. august 2019 Hvilke tiltak er gjort? Meld ifra til neste ledd over rektor igjen når skolen ikke gjør ordentlige tiltak som hjelper. Ville også tatt en prat med foreldrene til gutten og sagt klart ifra om hvordan oppførselen hans preger hverdagen til jenta di. Ikke bare at hun blir lei seg, men hvor vanvittig uakseptabelt det er at han oppfører seg på det viset. Mye av jobben må nok gjøres hjemme. Anonymkode: c6964...9df 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #3 Skrevet 9. august 2019 Du må få til et møte med læreren og rektoren. Såpass alvorlig høres det ut. Anonymkode: ccddf...b2f 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #4 Skrevet 9. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvilke tiltak er gjort? Meld ifra til neste ledd over rektor igjen når skolen ikke gjør ordentlige tiltak som hjelper. Ville også tatt en prat med foreldrene til gutten og sagt klart ifra om hvordan oppførselen hans preger hverdagen til jenta di. Ikke bare at hun blir lei seg, men hvor vanvittig uakseptabelt det er at han oppfører seg på det viset. Mye av jobben må nok gjøres hjemme. Anonymkode: c6964...9df Bedre svar enn mitt, helt enig. Anonymkode: ccddf...b2f
Arkana Skrevet 9. august 2019 #5 Skrevet 9. august 2019 Du må ta det opp med læreren igjen og be om at det blir fattet et enkeltvedtak etter § 9a-3. Om læreren er motvillig tar du det videre til sosiallæreren. Dette må det gjøres noe med så tidlig som mulig. Min erfaring er at slike vedtak, forutsatt at de blir fulgt opp slik de skal, fungerer veldig bra. Skolen må rett og slett mer på banen her. 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #6 Skrevet 9. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilke tiltak er gjort? Meld ifra til neste ledd over rektor igjen når skolen ikke gjør ordentlige tiltak som hjelper. Ville også tatt en prat med foreldrene til gutten og sagt klart ifra om hvordan oppførselen hans preger hverdagen til jenta di. Ikke bare at hun blir lei seg, men hvor vanvittig uakseptabelt det er at han oppfører seg på det viset. Mye av jobben må nok gjøres hjemme. Anonymkode: c6964...9df Jeg tenker st hans atferd er symptom på noe underliggende og kan ha med å gjøre hvordan han har det hjemme,,og at foreldrene kanskje ikke har «kompetansen» som skal til. Jeg mener skolen/bup bør inn i saken og vurdere om de skal gi veiledning til foreldrene. Anonymkode: 1fe08...db7 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #7 Skrevet 9. august 2019 12 minutter siden, Arkana said: Du må ta det opp med læreren igjen og be om at det blir fattet et enkeltvedtak etter § 9a-3. Om læreren er motvillig tar du det videre til sosiallæreren. Dette må det gjøres noe med så tidlig som mulig. Min erfaring er at slike vedtak, forutsatt at de blir fulgt opp slik de skal, fungerer veldig bra. Skolen må rett og slett mer på banen her. Skolen skal ikke lenger fatte enkeltvedtak, det var etter ordningen som gjaldt før 1. august 2017. Det skolen nå skal gjøre er å undersøke saken, og sette inn egnede tiltak så langt som mulig. Dersom det er aktuelt å sette inn tiltak, skal skolen skrive disse tiltakene i en såkalt aktivitetsplan. Dersom TS f.eks. mener at skolen ikke gjør nok, kan saken meldes videre til Fylkesmannen. Det må da ha gått minst en uke siden eleven/foresatte sa ifra til rektor. Fylkesmannen kontrollerer om skolen har oppfylt aktivitetsplikten sin, og kan bestemme hva skolen skal gjøre. Det varierer mye hva skolen blir pålagt å gjøre. Det kan være alt fra å undersøke mer, til å sette inn konkrete tiltak. Fylkesmannen fatter et enkeltvedtak, og så kan det enketlvedtaket eventuett påklages til Utdanningsdirektoratet. Anonymkode: ac9e6...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #8 Skrevet 9. august 2019 Ta kontakt med helsesøster og vis henne bitemerker, snakk med skole, meld inn avvik til skolestyret fordi dette skjer gjentatte ganger, snakk med mobbeombudet i fylket. Anonymkode: 65be1...fec 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #9 Skrevet 9. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Grunnen til at jeg tar oppå dette nå er fordi sommerferien snart er over, og snart er det tilbake på skolen. Jeg har ei nydelig datter på snart 7 år som skal starte i 2. klasse. I klassen hennes går det en gutt som er frekk, ufin og direkte stygg mot alle jentene i klassen inkludert min datter. Det kan være alt fra å snakke stygt til dem til å bruke fysisk vold mot dem (slåing, sparking, lugging osv.). Jeg har gjentatte ganger tatt det opp med læreren og fortalt at datteren min blir veldig lei seg når den gutten herser med henne, men det er rett og slett ingenting som biter på den gutten! Han tar verken beskjeder eller konsekvenser seriøst! Uansett hvilken straff han får er han fortsatt like slem! Denne bøllen mobber rett og slett alle jentene i klassen. En av de siste dagene før sommerferien kom datteren min hjem og sa at den gutten gjentatte ganger den dagen hadde slått henne i ansiktet, dratt henne i begge flettene, spyttet oppi matboksen hennes og bitt henne hardt i armen. Hun dro opp høyreermet på genseren sin og viste meg et stort, blått bitemerke på overarmen. Den gutten har også kalt henne stygge ting som "drittunge", "snørrtryne" og "bæsj". Det har også vært en episode tidligere hvor datteren min fortalte meg at den gutten hadde dratt en øredobb rett av det ene øret til bestevenninna hennes slik at hun begynte å blø. Alt dette gjør denne gutten bare for moroskyld! Han synes det er stas og festlig å mobbe jenter! Kjenner jeg gruer meg til jenta mi skal tilbake på skolen etter ferien slik at hun må møte på denne bøllen igjen. Noen her som har erfaring med slike mobbere? Hva bør jeg gjøre for å få en slutt på dette? Anonymkode: d20da...997 Når han angriper de andre ungene så må du klage. Det funker ikke å si at "nå ble den skjønne jenta mi lei seg når.." du må si; Det MÅ bli slutt på at han angriper andre. Det går ikke at unger kommer hjem med blødende sår og merker. Da må læreren komme i friminuttet og passe på gutten slik at han ikke plager noen. Anonymkode: 1c821...d04 6
Tatja Skrevet 10. august 2019 #10 Skrevet 10. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Grunnen til at jeg tar oppå dette nå er fordi sommerferien snart er over, og snart er det tilbake på skolen. Jeg har ei nydelig datter på snart 7 år som skal starte i 2. klasse. I klassen hennes går det en gutt som er frekk, ufin og direkte stygg mot alle jentene i klassen inkludert min datter. Det kan være alt fra å snakke stygt til dem til å bruke fysisk vold mot dem (slåing, sparking, lugging osv.). Jeg har gjentatte ganger tatt det opp med læreren og fortalt at datteren min blir veldig lei seg når den gutten herser med henne, men det er rett og slett ingenting som biter på den gutten! Han tar verken beskjeder eller konsekvenser seriøst! Uansett hvilken straff han får er han fortsatt like slem! Denne bøllen mobber rett og slett alle jentene i klassen. En av de siste dagene før sommerferien kom datteren min hjem og sa at den gutten gjentatte ganger den dagen hadde slått henne i ansiktet, dratt henne i begge flettene, spyttet oppi matboksen hennes og bitt henne hardt i armen. Hun dro opp høyreermet på genseren sin og viste meg et stort, blått bitemerke på overarmen. Den gutten har også kalt henne stygge ting som "drittunge", "snørrtryne" og "bæsj". Det har også vært en episode tidligere hvor datteren min fortalte meg at den gutten hadde dratt en øredobb rett av det ene øret til bestevenninna hennes slik at hun begynte å blø. Alt dette gjør denne gutten bare for moroskyld! Han synes det er stas og festlig å mobbe jenter! Kjenner jeg gruer meg til jenta mi skal tilbake på skolen etter ferien slik at hun må møte på denne bøllen igjen. Noen her som har erfaring med slike mobbere? Hva bør jeg gjøre for å få en slutt på dette? Anonymkode: d20da...997 Nei. Ungen gjør ikke dette for moro skyld. Han er frustrert, og det ligger noe bak. Kan også være en diagnose, og at han bør ha assistent på seg. 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #11 Skrevet 10. august 2019 Hans foreldre må gåes etter sømmene. Vil ikke skolen ta affære kontakter du barnevernet. Anonymkode: 7cc3e...cd6 9
atropos Skrevet 10. august 2019 #12 Skrevet 10. august 2019 Du spør etter tiltaksplan. §9a er ikke ivaretatt i denne situasjonen, og det må skolen gjøre noe med. Hvis skolen er motvillig/ tiltaksløs her, går du videre til fylkesmann med en klage over manglende tiltak. Barnet som slår får ikke du gjort så mye med, men skolen skal sette inn tiltak for å trygge skoledagen til de andre elevene i klassa. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #13 Skrevet 10. august 2019 44 minutter siden, Tatja skrev: Nei. Ungen gjør ikke dette for moro skyld. Han er frustrert, og det ligger noe bak. Kan også være en diagnose, og at han bør ha assistent på seg. Så igjen, vi skal unnskylde eller "forstå" mobberen. " Han har det sikkert ikke greit selv". Jeg er så innmari lei av å høre det! Jeg ble selv mobbet på skolen (barne-og ungdomsskolen), til det punktet at jeg forsøkte selvmord i en alder av 12. Og hva fikk jeg fortalt? Stakkars mobberene mine hadde det nok ikke bra hjemme.... Anonymkode: 61c76...a38 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #14 Skrevet 10. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så igjen, vi skal unnskylde eller "forstå" mobberen. " Han har det sikkert ikke greit selv". Jeg er så innmari lei av å høre det! Jeg ble selv mobbet på skolen (barne-og ungdomsskolen), til det punktet at jeg forsøkte selvmord i en alder av 12. Og hva fikk jeg fortalt? Stakkars mobberene mine hadde det nok ikke bra hjemme.... Anonymkode: 61c76...a38 Tatja har nok rett, skjønner du. De fleste som mobber andre har det ikke noe bra selv. Gutten som TS snakker om her er kanskje deprimert eller har det ikke noe greit. Jeg har hørt at mange folk som ikke har det noe bra er misunnelige på alle andre fordi de har det mye bedre enn dem, så de må derfor gjøre livet surt for dem for å føle seg bedre selv. Anonymkode: d52e9...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #15 Skrevet 10. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tatja har nok rett, skjønner du. De fleste som mobber andre har det ikke noe bra selv. Gutten som TS snakker om her er kanskje deprimert eller har det ikke noe greit. Jeg har hørt at mange folk som ikke har det noe bra er misunnelige på alle andre fordi de har det mye bedre enn dem, så de må derfor gjøre livet surt for dem for å føle seg bedre selv. Anonymkode: d52e9...cdc Så igjen skal vi unnskyldte og "forstå" mobberen... Mobberen skal få all forståelse og all støtte og hjelp. Stakkars han/hun. Mobbeofferet er det ikke så farlig med. Anonymkode: 61c76...a38 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #16 Skrevet 10. august 2019 Har du kontaktet foreldrene direkte? Om dette fortsetter spør om tiltaksplan etter opplæringsloven 9a. Dersom ikke skolen handler vil jeg råde deg til å melde dette til fylket. Anonymkode: 9cd83...9d9
Gjest moreno Skrevet 10. august 2019 #17 Skrevet 10. august 2019 Ring Fylkesmannen. Ofte har ikke skolene kompetanse på hva de skal gjøre i slike situasjoner, og da trengs det litt hardere skyts. Skolen må sørge for å ivareta både han som mobber og de som utsettes, alt ut fra hvilke undersøkelser de gjør og hva disse undersøkelsene forteller.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #18 Skrevet 10. august 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tatja har nok rett, skjønner du. De fleste som mobber andre har det ikke noe bra selv. Gutten som TS snakker om her er kanskje deprimert eller har det ikke noe greit. Jeg har hørt at mange folk som ikke har det noe bra er misunnelige på alle andre fordi de har det mye bedre enn dem, så de må derfor gjøre livet surt for dem for å føle seg bedre selv. Anonymkode: d52e9...cdc Veeeeldig synd i drittungen som ikke klarer å oppføre seg. 🙄 Anonymkode: b115b...7c7 3
jabx Skrevet 15. august 2019 #19 Skrevet 15. august 2019 På 9.8.2019 den 23.49, AnonymBruker skrev: Hei. Grunnen til at jeg tar oppå dette nå er fordi sommerferien snart er over, og snart er det tilbake på skolen. Jeg har ei nydelig datter på snart 7 år som skal starte i 2. klasse. I klassen hennes går det en gutt som er frekk, ufin og direkte stygg mot alle jentene i klassen inkludert min datter. Det kan være alt fra å snakke stygt til dem til å bruke fysisk vold mot dem (slåing, sparking, lugging osv.). Jeg har gjentatte ganger tatt det opp med læreren og fortalt at datteren min blir veldig lei seg når den gutten herser med henne, men det er rett og slett ingenting som biter på den gutten! Han tar verken beskjeder eller konsekvenser seriøst! Uansett hvilken straff han får er han fortsatt like slem! Denne bøllen mobber rett og slett alle jentene i klassen. En av de siste dagene før sommerferien kom datteren min hjem og sa at den gutten gjentatte ganger den dagen hadde slått henne i ansiktet, dratt henne i begge flettene, spyttet oppi matboksen hennes og bitt henne hardt i armen. Hun dro opp høyreermet på genseren sin og viste meg et stort, blått bitemerke på overarmen. Den gutten har også kalt henne stygge ting som "drittunge", "snørrtryne" og "bæsj". Det har også vært en episode tidligere hvor datteren min fortalte meg at den gutten hadde dratt en øredobb rett av det ene øret til bestevenninna hennes slik at hun begynte å blø. Alt dette gjør denne gutten bare for moroskyld! Han synes det er stas og festlig å mobbe jenter! Kjenner jeg gruer meg til jenta mi skal tilbake på skolen etter ferien slik at hun må møte på denne bøllen igjen. Noen her som har erfaring med slike mobbere? Hva bør jeg gjøre for å få en slutt på dette? Anonymkode: d20da...997 Dette høres ut som en gutt som har det vondt hjemme. Det bør tas videre til barnevernet.
Eplejuice123 Skrevet 15. august 2019 #20 Skrevet 15. august 2019 Kontakt barnevernet. De kan hjelpe både foreldre og gutt, veilede. Ulike kurs for foreldre. Finne ut årsaken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå