AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #1 Skrevet 9. august 2019 Vi har en åtteåring som holder på å drive oss til vanvidd hver eneste kveld etter leggetid. Han står opp og kommer ned i stua for den minste lille ting, skulle tro han lå i sengen og bare tenkte ut ting han kan klage over. Vi driver ingen som helst catering etter at det er sagt natta, da sier vi bare at han må legge seg igjen og at vi kan snakke om hva det enn er dagen etter. Selv om vi alltid har gjort dette gir han seg ikke. Han kommer ned minst 3-4 ganger hver kveld. Det verste er imidlertid at han ikke takler å ikke få det som han vil (om dagen er det ikke noe problem, men om kvelden er det krise). Hvis vi ikke gjør det han ønsker ligger han i sengen og hylskriker og vekker søsknene, og han holder på, høyere og høyere, helt til vi gir oss eller truer med at han må sove alene i kjellerstua (og ja, han har blitt båret ned dit noen ganger...). Hva i all verden gjør vi med dette? Dette kan rett og slett ikke pågå hver eneste kveld. Noen som har opplevd noe lignende? Anonymkode: 60152...093
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #2 Skrevet 9. august 2019 er han mørkredd? jeg har veldig redd mørket i den alderen og usikkerheten gjorde at jeg ofte kom ned til foreldrene mine. I tillegg var jeg veldig b-menneske og sovnet alltid etter alle andre. Det gjorde natteskrekken verre. Men her virker det som det kanskje er noe annet? Er gutten veldig b-menneske, har han vanskeligheter med å sove? Kutter dere ned på tv, pc og eventuell mobil flere timer før leggetid? En varm dusj hjelper ofte på for å gjøre kroppen klar for å sove. Du skriver ikke noe om hva han spør om når han kommer ned, eller hva han skriker om. Kunne det hjelpe å sitte ved sengen å lese før han legger seg, kanskje synge noen nattasanger. Gi han litt trygghet. Hylskriking hadde jeg ikke godtatt, jeg ville ikke truet med at han må sove alene i kjellerstuen , det tror jeg bare gjør vondt verre. men heller ta bort goder. Si ifra ved leggetid, skriking er det bare små barn som gjør og holder du på slik blir det ikke nettbrett, playstation e.l dagen etter. Og vær konsekvent. Anonymkode: 791c5...12f 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #3 Skrevet 9. august 2019 Han sier han ikke er mørkeredd. Han foretrekker å sove med lyset på, og det er selvsagt helt greit. Han deler dessuten rom med lillebroren sin (som er fortvilet over å ikke få sove når storebror holder på slik), så han er ikke alene heller. Jeg tror ikke han er Bmenneske, tvert i mot har han alltid vært den med størst søvnbehov som har sovnet først og våknet sist. Skjerm skal av en god stund før sengetid. Dusj har vi ikke prøvd, tror ikke han ville like det akkurat, men får se. Han blir både lest og sunget for før leggetid hver kveld og vi tar oss tid til å prate litt så han kan fortelle hva han har på hjertet før det er natta. Jeg tror seriøst ikke han mangler noe som helst av oppmerksomhet eller trygghet. At han trues med kjellerstua er ikke som straff, det er for at våre to andre barn skal få sove i fred, og det forklarer vi også, at han ikke kan ligge der og hylskrike og vekke hele huset. Anonymkode: 60152...093
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #4 Skrevet 9. august 2019 Hadde satt meg utenfor rommet med en stol en periode til han sluttet å tulle. Han har ingenting nede i stua å gjøre etter leggetid. Anonymkode: 5426b...6ed 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #5 Skrevet 9. august 2019 Har dere spurt ham hvorfor han ikke sovner? Anonymkode: 6f2ad...54c 2
antonie Skrevet 9. august 2019 #6 Skrevet 9. august 2019 (endret) Jeg går ut i fra at dere har forsøkt å prate med han om det på dagtid. Hva sier han på det da? Om dere har forsøkt å ta bort goder som en konsekvens, så kan det jo være det motsatte fungerer. Nemlig et belønningssystem der han samler opp klistremerker til noe han ønsker seg. Kan jo være det er det som skal til for å bryte det dårlige mønsteret han er inne i? Endret 9. august 2019 av antonie 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #7 Skrevet 9. august 2019 Takk for svar dere. Vi snakker om det på dagtid, men han har ikke noe godt svar på hvorfor. Vi straffer ham ikke som sagt, men vi har to andre barn som trenger søvn. Han blir alltid forklart dette først, at de andre må få sove, dette kan vi snakke om i morgen og hvis han ikke roer seg må han sove et sted hvor de andre ikke blir forstyrret. Klistremerkeskjema var en god ide, det tror jeg vi skal forsøke allerede fra i morgen. Jeg vet ikke om det vil funke, for jeg oppfatter ham ikke som særlig rasjonell om natten, men det er vel verdt et forsøk. Anonymkode: 60152...093
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #8 Skrevet 9. august 2019 Hvordan er søvnen hans når han sover? Sover han rolig? Anonymkode: 6f2ad...54c
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #9 Skrevet 9. august 2019 Legg dere inne på rommet en periode, til han sovner. Klistremerke hver gang han sovner uten å stå opp. Hver lørdag en større overraskelse om han klarer klistremerkene den uka. Etterhvert flytter dere ut på en stol i gangen. Samme skjema. Anonymkode: 9dc3f...bff
Hactar Skrevet 9. august 2019 #10 Skrevet 9. august 2019 (endret) 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han sier han ikke er mørkeredd. Han foretrekker å sove med lyset på, og det er selvsagt helt greit. Han deler dessuten rom med lillebroren sin (som er fortvilet over å ikke få sove når storebror holder på slik), så han er ikke alene heller. Jeg tror ikke han er Bmenneske, tvert i mot har han alltid vært den med størst søvnbehov som har sovnet først og våknet sist. Anonymkode: 60152...093 Han er jo gammel nok til å kunne forstå at han må ta hensyn til andre, så hva med å forklare ham at dere ikke kan la ham skrike og holde lillebror våken? Og at dersom han ikke klarer å være stille når han legger seg i kveld, må han rett og slett legge seg før lillebror i morgen, så han er sovnet og stille før lillebror skal legge seg? Eventuelt at lillebror må få legge seg i foreldresengen og sovne i fred. Kombiner gjerne med klistremerker og belønning. Poenget er ikke at det skal være straff, men at dere ivaretar begge barn nå når det er så vanskelig for ham å være stille når de skal sove. Jeg tenker også at det er fornuftig at åtteåringen ikke skal bytte rom eller på annen måte få noe "action" ut av å skape seg. Jeg har i alle fall en kandidat hjemme som åpent innrømmer at en hvilken som helst slags oppmerksomhet er god oppmerksomhet når han er i det rette lunet. Edit; Må han sove i kjellerstua av hensyn til de andre, ville jeg lagt ham der med en gang, ikke båret ham ned etter masse spetakkel. Forklar på forhånd at inntil han viser at han kan legge seg rolig, må han sove på kjellerstua. Så får han ny sjanse på gutterommet straks han har hatt en rolig legging. Endret 9. august 2019 av Hactar 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #11 Skrevet 9. august 2019 Kanskje sette på en lydbok slik at han kan sovne mens han hører på? Funker for meg :). Anonymkode: d981b...29c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #12 Skrevet 10. august 2019 Du skriver at han hylskriker til dere enten gir dere eller truer/bærer han ned i kjelleren. Hvor ofte gir dere etter? Hvis dere gir etter, så vel, han har funnet måten å gjøre ting på. Hylskrik, vekk søsken, foreldre gir seg! Det ser jo ut til å virke. Hvorfor skal han da endre adferd? Han, etter alt, får det som han vil. Anonymkode: 77475...c59 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #13 Skrevet 10. august 2019 Tuller de når de legger seg sier jeg de må legge seg tidligere neste kveld og så følger jeg det. Argumentet er at de må få bok søvn så sover de lite en kveld må de legge seg tidligere neste. Etter hvert blir det kjedelig å måtte legge seg før småbrødrene. Jeg er stor tilhenger av trygghetsbsert omsorg, men har ingen problemer med å lage klare konsekvenser for slikt tull. Å kutte skjermene dagen etter er ofte en konsekvens som virker. Ellers er det jo Viktig å vite at leggetiden er rett, om han ikke er trett er det jo ikke rart at det blir mye tøys. På vår 7 åring bruker vi roe ned tid i senga med å se litt i blander før leggetid, det funker godt Anonymkode: d4cb9...361 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå