Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg har mislykket videregående skolegang med mange fag som mangler, hva gjør jeg?

Min motivasjon til å ta opp fagene og melde opp til eksamen er ikke der. Jeg har noe angst rundt det tror jeg... alt er kaos.

Noe i meg er der at jeg vil helst finne en annen alternativ vei til mitt levebrød. Mange som har klart seg bra uten å ha videregående og vært såkalte suksessfulle dropouts. Til høgskole/universitet vet jeg ikke hva jeg skal søke på, hvis jeg skulle søke på det.

Anonymkode: 109a0...c2d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tar deg selv etter nakkeskinnet og tar fagene som privatist. Det er ikke verre enn å lese. Du dør ikke av angst. 

Anonymkode: 512bc...0af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg ett år eller to fri fra skolen. Jobb i kassa på rema, på bensinstasjon, klesbutikk, etc.(ikke alltid ledige jobber når man trenger dem, men kan fort finne ekstrahjelp stillinger på flere plasser for så å øke i stilling etterhvert). Reis, lev litt og Finn ut hva du vil her i livet. Gå tilbake og ta opp fag når du vet hva du vil og har motivasjon for å gå veien! Noen finner også en jobb de trives i og er god på og får fagbrev fra bedriften. Mange muligheter. Bare vit at det kan ta litt tid før man finner mulighetene, og at det kan være vanskelig å tilbake på skolen etter å ha hvert borte en stund. Men jeg tror (og har erfart) at litt pause og en god dose motivasjon kan gjøre underverker på skolegangen! 

Anonymkode: cde31...f1a

• Liker 2
Skrevet

Mangler du fag til studiekompetanse kan du ta det som privatist eller gjennom voksenopplæringen i fylket ditt. Voksenopplæring er gratis, men krever jevnlig oppmøte/innleveringer/prøver (inntak er på våren). I tillegg må du være over 25 år for å ha rett til å komme inn (du kan søke før, men da er det ikke garantert at du får plass).

Som AB over meg anbefaler, vil jeg også anbefale å ta ett eller flere friår hvor du jobber og tenker ut hva du vil med livet ditt. Det å ha et konkret  drømmeyrke å jobbe mot vil være motiverende. Det vil også være motiverende å fsktisk jobbe i et lavtlønnsyrke og vite at uten utdannelse vil dette være de neste 40 årene.

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe i meg er der at jeg vil helst finne en annen alternativ vei til mitt levebrød.

Spørs Seff hva ditt ¨ønske¨ -levebrød er... -Ikke farlig å si. Blir lettere for folk å gi vettuge råd, om de vet målet ditt.

a.

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med studieveileder på nærmeste vgs og se om du kan få tips og rår derfra. 

Anonymkode: c9b57...348

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...