Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 35% stilling på Oslo universitetssykehus som assistent. Jeg ser at det er mulig å studere sykepleie i Hordaland gjennom jobben, men da må arbeidsplass betale 12 000kr. Er det frekt av meg å spørre arbeidsgiver om dette? 

Anonymkode: b01a2...7fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 35% stilling på Oslo universitetssykehus som assistent. Jeg ser at det er mulig å studere sykepleie i Hordaland gjennom jobben, men da må arbeidsplass betale 12 000kr. Er det frekt av meg å spørre arbeidsgiver om dette? 

Hvordan gjøres det? må du ha studiespesialisering for å kunne bli det gjennom jobben? aldri hørt om før.

Anonymkode: 4595a...0c5

• Liker 1
Skrevet

Regner med det er desentralisert sykepleie vi HVL du sikter til, der vil du ikke bli tatt opp som ansatt i OUS. Hvis du leser på studiets hjemmeside ser du følgende  Det er avsatt 74 studieplasser for Hordaland, 12 plasser for Nordfjoreid og 12 plasser for Haugalandet og omegn. Desentralisert utdanning er i samarbeids med kommuner og helsefortak i disktriktet, som sliter med å rekruttere kvalifisert personell, ofte pga reisevei til studiestedet. Formålet er å få kvalifisert personell i alle deler av landet. OUS ligger ikke i distriktet, og har heller ikke problemer med å få tak i kvalifisert personell.  

Anonymkode: 9ee0b...cc7

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med det er desentralisert sykepleie vi HVL du sikter til, der vil du ikke bli tatt opp som ansatt i OUS. Hvis du leser på studiets hjemmeside ser du følgende  Det er avsatt 74 studieplasser for Hordaland, 12 plasser for Nordfjoreid og 12 plasser for Haugalandet og omegn. Desentralisert utdanning er i samarbeids med kommuner og helsefortak i disktriktet, som sliter med å rekruttere kvalifisert personell, ofte pga reisevei til studiestedet. Formålet er å få kvalifisert personell i alle deler av landet. OUS ligger ikke i distriktet, og har heller ikke problemer med å få tak i kvalifisert personell.  

Takk for svar. Hvis man bor i Bergen(Hordaland) kan man søke, eller er det kun for folk på avsidesliggende steder?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hvis man bor i Bergen(Hordaland) kan man søke, eller er det kun for folk på avsidesliggende steder?

Du kan søke hvis du bor i Bergen ja.

Anonymkode: c732a...c7f

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan søke hvis du bor i Bergen, men du må søke vi arbeidsplassen. Så da må du første ha en stilling i en relevant kommune i Hordaland og så må de være villig til å betale utdanningen for deg.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor studere i Hordaland når du bor i Oslo? Også sett bort fra at du ikke vil komme inn. Hvorfor ikke søke på et vanlig (og gratis!) studiested i nærheten av der du bor?

Anonymkode: f40d9...eef

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke hvordan dette fungerer på sykehus, men hvis du jobber som assisstent på sykehjem, hjemmetjeneste, HVPU, barnebolig, omsorgsbolig osv. kan du ta fagbrev som helsefagarbeider gjennom erfaring (arbeidstimer på jobb).

Sånn jeg har forstått det, sender arbeidsplassen(e) din(e) timelister til opplæringskontoret i fylkeskommunen (samme avdelingen som har ansvar for lærlinger), og når du har nådd et visst antall timer går du opp til skriftlig tverrfaglig eksamen (mer eller mindre den samme som vg2 Helsefagarbeider har som muntlig-praktisk, bare at du svarer på spørsmål skriftlig i stedet for å ha et rollespill og så muntlig del etterpå) og så opp til fagprøve når eksamen er bestått.

De jeg kjenner som har gjort dette, anbefaler at arbeidsplassen legger til rette for at du skal få gått gjennom alle prosedyrer som du må kunne, altså de som blir lært på vg2 Helsefagarbeider og i lærlingtiden. Noen assistenter fortsetter med assistent-oppgaver mens de jobber opp nok timer til fagprøve, og de sliter ofte både på fagprøven og i jobb senere når de får mer ansvar siden de er faglærte på papiret.

Jeg vet at noen kommuner samarbeider med opplæringskontoret i fylkeskommunen om prosjekter hvor assistenter som skal "jobbe seg" til fagbrev kan søke om et opplegg hvor de har en mentor (noe liknende praksisveileder/lærlingveileder) som samarbeider med arbeidsplassen og legger en plan for diverse ting som de må kunne, for å være sikker på at de kan det de skal. Sier planen at du denne uka skal lære deg å blæreskylle, så lærer sykepleier og/eller helsefagarbeider på avdelingen deg det.

Kunne dette vært en idé å undersøke? :) 

Anonymkode: 24456...7e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...