AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #1 Skrevet 9. august 2019 Hei, dette er kanskje en bagatell for noen men for oss så er det ikke det. Vi kjøpte hus i et nabolag som ikke har vanlig Internett, i salgsoppgaven sto det at det var det og megler nevnte ikke dette. Det var ikke før etter kjøpet at vi ble informert om det, men fikk beskjed at det skal komme fiber innen kort tid (4 uker). Leverandørene for fiber er helt elendig, har ringt de 100 gang de siste månedene men de vet ingenting. For oss som jobber hjemmefra er det problematisk å bruke bare 4G, vi har ikke TV kanaler eller Internett til Netflix O.l. Mobilt bredbånd er svindyrt så vi håper det er noe vi kan få eit på grunn av manglende opplysning inntil fiber kommer. Noen som vet hvor man egentlig skal sende inn slik klage? Anonymkode: eafe9...b97 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #2 Skrevet 9. august 2019 Du kontakter megler og klager til dem først, men du har lite å komme med for å være ærlig. Dette er en bagatell og megler kan ikke ha oversikt over infrastruktur når det gjelder kobbekabler eller hva som er planlagt med tanke på fiber o.l da det er så mange aktører som tilbyr dette. Internett er ikke en folkerett selv om mange tror at det er det. En kan også klage til ei eller annen nemd hvis du ikke føler megler ikke gir deg noe godt svar, men hvis du tror at du kan få noe økonomisk kompensasjon for dette så blir du nok skuffet. Anonymkode: 33185...600 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #3 Skrevet 9. august 2019 Når du eier et hus er det da helt normalt at du må fikse eget abonnement på internett, det er ikke noe magisk som ligger felles for hele boligområdet. Kontakt canal digital e.l. så fikser de, null stress. Tviler på du kommer noen som helst vei med den klagen. Anonymkode: dbe63...0a0 2
Sunnysun Skrevet 9. august 2019 #4 Skrevet 9. august 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Når du eier et hus er det da helt normalt at du må fikse eget abonnement på internett, det er ikke noe magisk som ligger felles for hele boligområdet. Kontakt canal digital e.l. så fikser de, null stress. Tviler på du kommer noen som helst vei med den klagen. Anonymkode: dbe63...0a0 Selvfølgelig må man fikse eget abonnement, men som du ser så skriver jeg at det ikke eksisterer Internett i gaten. Det er heller ikke noe magisk som bare kan trylles frem i gata vi bor i. Poenget er at når det står i salgsoppgaven at det er bredbånd så er det ikke det i det hele tatt, da er det ikke vår feil at vi får feil opplysninger før kjøpet. Skjønner ikke hva poenget med kommentaren din er. TS 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #5 Skrevet 10. august 2019 Hadde dere eierskifteforsikring da dere gjennomførte kjøpet? Hvis dere har det, så er forsikringsselskapet noe dere må kontakte. Har dere ikke det, vet jeg ikke om dere kommer noen vei. Men du kan forsøke å klage til megler, og så kan megler i sin tur prøve å få til en slags økonomisk kompensasjon fra selgerne. Men det tviler jeg egentlig på at går, med mindre det kobles inn advokat og anmeldelse for falske opplysninger. Anonymkode: 32ddb...1a3 1
Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2019 #6 Skrevet 10. august 2019 Står det i salgsoppgaven at det er mulig å koble opp mot internett? I såfall er dette en feil. Hva den feilen er verdt i kroner og øre vet jeg ikke. Ikke hør på de som snakker om menneskerettigheter. Er det opplyst noe som ikke stemmer med virkeligheten så er det grunn til klage. Til dere som ikke forstår hva TS mener: litt utenfor de mest sentrale strøk er det ingen selvfølge at det er internett. Det er derfor en soleklar feil i salgsoppgaven hvis det er opplyst at det er mulig å koble seg til nett når det ikke er det.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #7 Skrevet 10. august 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: For oss som jobber hjemmefra er det problematisk å bruke bare 4G Anonymkode: eafe9...b97 Da letter dere på ræva og drar til et sted med åpen WiFi. De fleste må faktisk ut av huset for å jobbe, tro det eller ei. Anonymkode: 5929c...352 1
Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2019 #8 Skrevet 10. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da letter dere på ræva og drar til et sted med åpen WiFi. De fleste må faktisk ut av huset for å jobbe, tro det eller ei. Anonymkode: 5929c...352 Er det det tråden handler om, hvordan de kan få WiFi andre steder enn hjemme? Nei! Den handler om feil på salgsoppgaven. Har du noe å bidra med til det spørsmålet?
Nerine_ Skrevet 10. august 2019 #9 Skrevet 10. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da letter dere på ræva og drar til et sted med åpen WiFi. De fleste må faktisk ut av huset for å jobbe, tro det eller ei. Anonymkode: 5929c...352 Denne tråden handler ikke om at flertallet i Norge har en arbeidsplass de må reise til. TS og samboeren jobber hjemmefra, det er ikke bare å dra med seg hele hjemmekontoret på cafe eller biblioteket med åpen WiFi. Var det så vanskelig å forstå....? 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #10 Skrevet 10. august 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, dette er kanskje en bagatell for noen men for oss så er det ikke det. Vi kjøpte hus i et nabolag som ikke har vanlig Internett, i salgsoppgaven sto det at det var det og megler nevnte ikke dette. Det var ikke før etter kjøpet at vi ble informert om det, men fikk beskjed at det skal komme fiber innen kort tid (4 uker). Leverandørene for fiber er helt elendig, har ringt de 100 gang de siste månedene men de vet ingenting. For oss som jobber hjemmefra er det problematisk å bruke bare 4G, vi har ikke TV kanaler eller Internett til Netflix O.l. Mobilt bredbånd er svindyrt så vi håper det er noe vi kan få eit på grunn av manglende opplysning inntil fiber kommer. Noen som vet hvor man egentlig skal sende inn slik klage? Anonymkode: eafe9...b97 Du har undersøkelsesplikt selv på denne typen forhold. Flere tilsvarende saker har vært omtalt i media, og du kan klage herfra til himmelen, når du selv ikke har undersøkt forholdene når du skal kjøpe ett hus i gokk og vet at du jobber hjemmefra. Anonymkode: a0fda...52c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #11 Skrevet 10. august 2019 13 timer siden, Sunnysun skrev: Selvfølgelig må man fikse eget abonnement, men som du ser så skriver jeg at det ikke eksisterer Internett i gaten. Det er heller ikke noe magisk som bare kan trylles frem i gata vi bor i. Poenget er at når det står i salgsoppgaven at det er bredbånd så er det ikke det i det hele tatt, da er det ikke vår feil at vi får feil opplysninger før kjøpet. Skjønner ikke hva poenget med kommentaren din er. TS For at en feil eller mangel skal ha en verdi så må den utgjøre tror det p.t. er 30 % av boligens verdi, i tillegg kommer som over skrevet, du har undersøkelsesplikt, og en særlig undersøkelsesplikt når du vet at du trenger nett for arbeid hjemmefra. Anonymkode: a0fda...52c 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #12 Skrevet 10. august 2019 Har man faktisk plikt til å undersøke om informasjonen man får i salgsoppgaven stemmer? Er det ikke knyttet plikter til at salgsoppgaven ikke skal inneholde løgn? Anonymkode: 2252a...dba 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #13 Skrevet 10. august 2019 Dere har ikke mulighet til å bruke breiband.no så lenge da? De brukte vi når vi bodde rett utenfor fibernettet. Anonymkode: 6d423...1ea
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #14 Skrevet 10. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: For at en feil eller mangel skal ha en verdi så må den utgjøre tror det p.t. er 30 % av boligens verdi, i tillegg kommer som over skrevet, du har undersøkelsesplikt, og en særlig undersøkelsesplikt når du vet at du trenger nett for arbeid hjemmefra. Anonymkode: a0fda...52c Kanskje lurt å vite hva man snakker om? Det er 5% og gjelder hvis det er en skjult mangel, ikke feilopplysninger. Anonymkode: 0ec1a...f96 2
Whistler Skrevet 10. august 2019 #15 Skrevet 10. august 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, dette er kanskje en bagatell for noen men for oss så er det ikke det. Vi kjøpte hus i et nabolag som ikke har vanlig Internett, i salgsoppgaven sto det at det var det og megler nevnte ikke dette..... Anonymkode: eafe9...b97 Hva er "vanlig internett"? Dette kommer til å bli en flisespikkers drøm om du tar det til en advokat.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #16 Skrevet 11. august 2019 Her må man først få klarhet i hva som faktisk stod i salgsoppgaven, ordrett. Du snakker om fiber, men det er vel telefonlinje (fasttelefon) inn til huset? Da kan man få ADSL. Selv om det kanskje bare er snakk om 2 Mbps linje så har du tilgang til Internett og har dermed ingen sak å gå videre med. Anonymkode: 640b9...f18 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #17 Skrevet 12. august 2019 On 8/10/2019 at 12:30 PM, AnonymBruker said: Da letter dere på ræva og drar til et sted med åpen WiFi. De fleste må faktisk ut av huset for å jobbe, tro det eller ei. Anonymkode: 5929c...352 Hehe, stakkar så misunnelig du høres ut 😊 vi jobber både ut av huset og hjemme, men mest hjemme. Tro det eller ei, men alle må ikke ut av huset for å jobbe. Det er det som er så fint med dagens teknologi. TS Anonymkode: eafe9...b97
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #18 Skrevet 12. august 2019 On 8/10/2019 at 12:42 PM, AnonymBruker said: Du har undersøkelsesplikt selv på denne typen forhold. Flere tilsvarende saker har vært omtalt i media, og du kan klage herfra til himmelen, når du selv ikke har undersøkt forholdene når du skal kjøpe ett hus i gokk og vet at du jobber hjemmefra. Anonymkode: a0fda...52c Hvem sier vi bor i gokk? Vi bor overraskende nok i en av Norges største byer. takk for nyttig og saklig innspill til saken 😉 TS Anonymkode: eafe9...b97
Gjest Skrevet 12. august 2019 #19 Skrevet 12. august 2019 (endret) På 9.8.2019 den 23.21, AnonymBruker skrev: Når du eier et hus er det da helt normalt at du må fikse eget abonnement på internett, det er ikke noe magisk som ligger felles for hele boligområdet. Kontakt canal digital e.l. så fikser de, null stress. Tviler på du kommer noen som helst vei med den klagen. Anonymkode: dbe63...0a0 Nei, her i gata finnes det ikke fiber i det heletatt, så vi kan ikke få det. Jeg bor nå 2 minutter unna sentrum og har ikke fiber, mens når jeg bodde 30 min kjøretur fra sentrum hadde jeg fiber... Til TS, har dere hørt med GET? Her vi bor får vi ikke altibox pga det ikke er fiber i gata (også i en av Norges største byter, og så sentralt at jeg kan se kontoret dems). Men GET kunne koble opp ved hjelp av telefonlinjer, så vi har nå 300 mbps linje samt tv. Endret 12. august 2019 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #20 Skrevet 12. august 2019 På 09.08.2019 den 21.59, AnonymBruker skrev: Det var ikke før etter kjøpet at vi ble informert om det, men fikk beskjed at det skal komme fiber innen kort tid (4 uker). 4 uker høres ut som rimelig tid. Det jeg ikke forstår er dette; dere jobber hjemmefra, og dere er da sikkert påkoblet jobb via nettet? Når dette er så sentralt i livet deres (jobben), så er det også veldig rart som kjøper å ikke spørre selger/megler spesifikt om dette. Anonymkode: a6fba...17a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå