Gå til innhold

Hekk - vedtekter

Armonia

Anbefalte innlegg

Har fått et skriv fra naboen med vedtekter om nabolaget. Her står det blandt annet at hekken ikke skal være høyere enn 50 cm. Felte ble bygget på 60 tallet, og naboen har bodd der siden da. Lurer på om det finnes noe sted på nettet hvor disse vedtektete ligger. Kan det være at de er forandret i løpet av denne perioden(40 år....) Står også at hus ikke skal ha mer enn to etasjer, men det er flere hus som har tre etasjer.. Synes dette er litt merkelig, og særlig hvis 50 cm regelen fremdeles gjelder. Stemmer dette kan man jo risikere å måtte klippe nyinnkjøpte hekkplanter fordi de er for høye allerede fra butikk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, vi har enebolig...selveier. Vedtektene er for byggefeltet vi bor i... Synes dette var litt snodig, iallefall siden det er bygget i flere etasjer på husene rundt her de siste årene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er regulert i "granneloven" heter den.

Se også på hushjemhage.no også. Der er det tatt med som et tema. Søk på nabo og hekk eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøk med velforeningen om det er kommet nye vedtekter som regulerer dette for dere i etterkant. 50 cm hørtes lite ut og om det med høyde på hus er endret så er sikkert det andre det også. Men jeg ville ikke tro at de vedtektene uansett kan overkjøre norsk lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen :P

Har vært inne på lovene å sjekket, der står det jo ikke over 2 m.

Tenkte jeg skulle ringe komunen i morgen å høre.

Vil jo ikke være vrang heller, skal klippe hekken, men synes 50 cm er i drøyeste laget. Lite poeng med en hekk fom rekker meg til kneet.. Dessuten er hekken kanskje 1 m nå :roll: Naboen er en gammel dame, som skal holde øyet med postmannen. Vurderer nesten å flytte postkassestativet isteden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Nei' date=' vi har enebolig...selveier. Vedtektene er for byggefeltet vi bor i... Synes dette var litt snodig, iallefall siden det er bygget i flere etasjer på husene rundt her de siste årene![/quote']

Da er jo saken grei ved at de vedtektene dere så "hyggelig" har blitt forelagt ikke gjelder. Det kan godt hende de har tjent som en anmodning en gang i tiden.

Ser andre har gitt deg link til granneloven....så da ønsker jeg deg bare lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...