Gå til innhold

Kjøpe hus med forskjellig egenkapital, what to do?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg kjøpte egen leilighet i 2015 med 150 000 i egenkapital. Dama flytta inn i 2016 og vi har hatt felles økonomi siden da. Hun har pusset opp smått og malt osv her og bidratt 50%. 

Nå skal vi kjøpe hus. For 3 500 000. Egenkapitalen fra leiligheten min er nå ca 500 000. Hun har ingenting å gå inn med. Åssen gjør vi det? Vil ikke bli fucked om det blir slutt. Hun mener at hun kan gå inn med 50% av det vi har betalt på lånet siden hun flytta inn, som sin egenkapital. Altså at ca. 150/200 000 kr er hennes nå siden hun har bidrat 50% med oppussing og lån. Er det rett?

Anonymkode: 79d43...68c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med fare for at jeg ikke har alle opplysninger her, så fremstår det som urimelig at hun har opparbeidet seg egenkapital i størrelsesorden 150 - 200.000.  Hun flyttet inn til deg, og da må hun betale en husleie for å bo der.  Fellesutgifter, strøm, kommunale avg. etc.  Hvis hun har betalt urimelig høy husleie, så kan det hende at du bør gi henne noen kroner som egenkapital, men ikke ellers.

• Liker 2
Skrevet

Litt usikker på hva som er rett ift opparbeiding av egenkapital. Men da jeg og samboer kjøpte hus og jeg hadde 800.000 i egenkapital og han ikke hadde noe, skrev vi samboeravtale hvor vi definerte hvor stor eierandel vi hver hadde. Jeg eier huset ca 66 % og han 34 % eller noe i den duren. Blir det slutt tar vi utgangspunkt i dette.

Anonymkode: fa8e1...c45

Skrevet
12 timer siden, Pillarguri skrev:

Med fare for at jeg ikke har alle opplysninger her, så fremstår det som urimelig at hun har opparbeidet seg egenkapital i størrelsesorden 150 - 200.000.  Hun flyttet inn til deg, og da må hun betale en husleie for å bo der.  Fellesutgifter, strøm, kommunale avg. etc.  Hvis hun har betalt urimelig høy husleie, så kan det hende at du bør gi henne noen kroner som egenkapital, men ikke ellers.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt usikker på hva som er rett ift opparbeiding av egenkapital. Men da jeg og samboer kjøpte hus og jeg hadde 800.000 i egenkapital og han ikke hadde noe, skrev vi samboeravtale hvor vi definerte hvor stor eierandel vi hver hadde. Jeg eier huset ca 66 % og han 34 % eller noe i den duren. Blir det slutt tar vi utgangspunkt i dette.

Anonymkode: fa8e1...c45

Hun mener vel siden hun har pusset opp, ikke for betalt husleie?

Anonymkode: 898f0...7c7

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Mitt forslag er at dere går gjennom kostnadene for oppussing - materialer og arbeidstid - og ser hva det blir. Det blir jo veldig fort penger av slikt. Hvorfor har hun gjort de utleggene i en bolig hun ikke eier, og hvorfor har du latt henne gjøre det? Uansett: hvis hun har pusset opp for 150-200.000 så bør hun jo få det godskrevet. Det er jo tross alt med på å gi verdistigning? 

Hva mener du med fellesøkonomi ellers? Mener du at du er glad for at hun betaler maten og shampoen din samt pusser opp, men hun kan drite i å få noen verdier ut av det?

Skrevet

Hvor mye har hun vært med å pusse opp, og har hun brukt penger på oppussingen? Og på den tiden hun har bodd der, så har det vel ikke blitt nedbetalt så mye på avdraget på boligen, og halvparten av det, er det jo uansett du som har betalt. Jeg hadde nok latt henne få litt, for hun har jo faktisk bidratt. Men synes 200 000 er alt for mye. Da får jo hun større utbytte enn deg, du hadde tross alt 150 000 til å starte med. Jeg vil vel heller tro at rundt 100 000 er mer rett. Med mindre hun har brukt mye penger på oppussing. 

Anonymkode: 4f1f9...d4a

Skrevet

Så du har latt henne gå i kvinnefella. Moralsk er det helt klart riktig å rette opp i det ved å inkludere det hun har betalt til nå som egenkapital. I hvor stor grad du er juridisk forpliktet til det avhenger av hva hun kan dokumentere.

Anonymkode: 91f08...7d8

• Liker 5
Skrevet

Hun burde få tilbake tilsvarende det hun har brukt på oppussingen pluss arbeidstimene. 

Hvis det hadde vært SÅ lett å opparbeide seg egenkapital ved å flytte inn sammen med noen som eier bolig og betale for å få bo der og dermed kunne kreve halvparten av verdistigningen i perioden så er det nok mange som egentlig burde vært millionærer uten å være det 🙈

Anonymkode: 1175d...4cd

Skrevet

Dette burde være en sak for podcasten til Silje Sandmæl.. 

Personlig ville jeg aldri bidratt økonomisk på et hus jeg ikke var deleier på, nettopp av denne grunn. Men siden hun nå har bidratt 50% og stått for litt av oppussingen (som jo bidrar til verdiøkning) så burde hun absolutt ha litt igjen for det. Hvis ikke ville jeg følt meg rundlurt hvis jeg var henne.

Anonymkode: fb530...34b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...