Gå til innhold

Havrekjeks

Anbefalte innlegg

Gjest hjalmarlover
Skrevet

Er de man får kjøpt i butikken nokså sunne? Noen inneholder nok kanskje for mye sukker,men...

Noen som har en god oppskrift på havrekjeks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle typer ferdigkjøpt havrekjeks inneholder en god del sukker, i tillegg til herdet fett, som det har vært en del debatt om de siste årene, og som ikke er noe bra. :roll:

Hvis man vil ha sunnere havrekjeks, er det nok bedre å lage dem selv (men også hjemmebakte kjeks vil måtte inneholde en del fett, vil jeg tro). Jeg har dessverre ingen oppskrift, bare på gode og usunne havremakroner med brunt sukker, smør og kanel. :ler: Sånne som jeg bare baker til jul. :wink:

Skrevet

Havrekjeks

• 375 gr TineSmør

• 150 gr sukker

• 5 dl TineMelk

• 500 gr havregryn

• 5 ts bakepulver

• 400 gr hvetemel

I stekeovnen ved 185 grader i ca. 12-15 minutter

Smelt smøret, ha i sukker og melk. Hell dette over grynene og la det stå til neste dag.

Bland bakepulveret i litt av melet og bland dette inn i grynmassen. Kna inn så mye mel slik at den kan kjevles ut til en passe tynn leiv.

Stikk ut runde kjeks med glass eller skjær frikanter. Prikk kjeksene med gaffel og stek dem gylne. Avkjøles på rist.

Oppbevares kjeksene i en tett boks. De smaker kjempegodt med smør og geitost eller en annen god ost!

Havrekjeks med smak av brunost

Ingredienser

• 250 gr TineSmør

• 125 gr TINE Gudbrandsdalsost revet

• 150 gr havregryn eller frokostblanding med havregryn

• 100 gr solsikkekjerner , lett ristet i tørr stekepanne

• 1 ts natron

• 1 ts hornsalt

• 1 dl TineMelk kultur

• 250 gr hvetemel

I stekeovnen ved 185 grader i ca. 10 minutter

Rør smør og brunost sammen. Bland i havregryn, solsikkekjerner, natron, hornsalt og melk. Rør inn mel til deigen er passe tykk til å kjevles. Hold av litt mel til utkjevlingen. Legg gjerne deigenen stund i kjøleskapet slik at den blir lettere å kjevle.

Kjevle deigen ut så tynt som mulig, til ca. 1 1/2-2 mm tykk leiv. Prikk leiven og stikk ut runde eller firkantede kjeks. Stek kjeksene pent brune. Avkjøl på rist.

Oppbevar kjeksene i tett boks og server til te eller kaffe med ost eller syltetøy på.

Havrekjeks, 25 stk

6 dl havregryn

2½ dl melk

50 g smør

1 ss hornsalt

2 dl hvetemel

La havregryn og melk svelle i 2 timer. Tilsett smør, hornsalt og hvetemel. Arbeid deigen smidig. Kjevl deigen ut til en tynn leiv. Stikk ut runde kaker med et glass. Stekes på 225 grader i 8 minutter.

Havre-rosin-cookies (oatmeal-raisin-cookies)

1 liter havregryn

3 dl hvetemel

4 dl sukker

½ eske rosiner

350 g smør, smeltet

2 egg

Bland det tørre først, så blander du inn det øvrige. Rull litt store kuler med hendene, legg dem på papirkledd stekeplate og trykk dem litt flate. Stek dem på 175 grader i 15 minutter. De skal helst ikke være brune, så følg godt med.

HAVREKAKER

1 kopp smeltet margarin

1 Kopp Sukker

1 Kopp Hvetemel

2 Kopper Havregryn

Fremgangsmåte:

Bland alle ingredienser, bruk bakepapir i lang- panne.Fordel deigen jevnt utover.Stekes på 200 grader til de er karamell farget.Skjær opp i firkanter mens de og avkjøle i pannen. De blir best når de er godt stekte.(Smakssak.)

Havre crunchies (20 stk.)

4 dl havregryn

2 dl kokosflak

2 dl hvetemel

2 dl sukker

2 ts vaniljesukker

1 pose (50g) appelsinskall, hakket

200 g smør, smeltet

1 ss lys sirup

1 ts natron

Sett ovnen på 175 grader. Bland sammen havregryn, kokos, hvetemel, sukker, vaniljesukker og appelsin skall i en bolle. Smelt smøret og rør inn lys sirup og bikarbonat/natron. Hell smørblandingen over den tørre blandingen og rør sammen. Kle en rektangulær form (30x40 cm) med bakepapir, hell i røren og jevn den ut. Bak i ovnen i ca 10-15 minutter til kaken har fått en gyllen farge. Skjær i biter før kaken har kjølnet,

Tips! Smør gjerne et tynt lag med appelsinmarmelade på kaken, så blir disse sydafrikanske godbitene enda bedre..

Som du ser, kjeks kan ikke bli fettfattig/sukkerfattig, da mister de den gode smaken.

Gjest Catwoman
Skrevet

disse tror jeg ikke er så veldig usunne ihvertfall, om de er gode vet jeg ikke for jeg har ikke prøvd de selv enda

Sprø havrekjeks

1.75 dl. olje

1.5 dl honning

4.5 dl. havregryn

1 ss. hvetemel

1 dl. rosiner

1 dl. solsikkefrø

Varm opp olje og honning forsiktig til det er flytende. Bland sammen alt det tørre og ha det i oljeblandingen. Bre det utover en langpanne dekket med bakepapir. Stek blandingen i 15 minutter ved 200 grader. Skjær opp i små firkanter mens kaken er varm. Avkjøl før du løsner det fra platen.

Skrevet
disse tror jeg ikke er så veldig usunne ihvertfall, om de er gode vet jeg ikke for jeg har ikke prøvd de selv enda

Sprø havrekjeks

1.75 dl. olje

1.5 dl honning

4.5 dl. havregryn

1 ss. hvetemel

1 dl. rosiner

1 dl. solsikkefrø

Varm opp olje og honning forsiktig til det er flytende. Bland sammen alt det tørre og ha det i oljeblandingen. Bre det utover en langpanne dekket med bakepapir. Stek blandingen i 15 minutter ved 200 grader. Skjær opp i små firkanter mens kaken er varm. Avkjøl før du løsner det fra platen.

De er ikke så veldig usunne, men inneholder mer enn nok fett (plje og solsikkefrø) selv om det er mest umettet fett.

Gjest hjalmarlover
Skrevet
Havrekjeks

• 375 gr TineSmør

• 150 gr sukker

• 5 dl TineMelk

• 500 gr havregryn

• 5 ts bakepulver

• 400 gr hvetemel

I stekeovnen ved 185 grader i ca. 12-15 minutter

Smelt smøret, ha i sukker og melk. Hell dette over grynene og la det stå til neste dag.

Bland bakepulveret i litt av melet og bland dette inn i grynmassen. Kna inn så mye mel slik at den kan kjevles ut til en passe tynn leiv.

Stikk ut runde kjeks med glass eller skjær frikanter. Prikk kjeksene med gaffel og stek dem gylne. Avkjøles på rist.

Oppbevares kjeksene i en tett boks. De smaker kjempegodt med smør og geitost eller en annen god ost!

Havrekjeks med smak av brunost

Ingredienser

• 250 gr TineSmør

• 125 gr TINE Gudbrandsdalsost revet

• 150 gr havregryn eller frokostblanding med havregryn

• 100 gr solsikkekjerner , lett ristet i tørr stekepanne

• 1 ts natron

• 1 ts hornsalt

• 1 dl TineMelk kultur

• 250 gr hvetemel

I stekeovnen ved 185 grader i ca. 10 minutter

Rør smør og brunost sammen. Bland i havregryn, solsikkekjerner, natron, hornsalt og melk. Rør inn mel til deigen er passe tykk til å kjevles. Hold av litt mel til utkjevlingen. Legg gjerne deigenen stund i kjøleskapet slik at den blir lettere å kjevle.

Kjevle deigen ut så tynt som mulig, til ca. 1 1/2-2 mm tykk leiv. Prikk leiven og stikk ut runde eller firkantede kjeks. Stek kjeksene pent brune. Avkjøl på rist.

Oppbevar kjeksene i tett boks og server til te eller kaffe med ost eller syltetøy på.

Havrekjeks, 25 stk

6 dl havregryn

2½ dl melk

50 g smør

1 ss hornsalt

2 dl hvetemel

La havregryn og melk svelle i 2 timer. Tilsett smør, hornsalt og hvetemel. Arbeid deigen smidig. Kjevl deigen ut til en tynn leiv. Stikk ut runde kaker med et glass. Stekes på 225 grader i 8 minutter.

Havre-rosin-cookies (oatmeal-raisin-cookies)

1 liter havregryn

3 dl hvetemel

4 dl sukker

½ eske rosiner

350 g smør, smeltet

2 egg

Bland det tørre først, så blander du inn det øvrige. Rull litt store kuler med hendene, legg dem på papirkledd stekeplate og trykk dem litt flate. Stek dem på 175 grader i 15 minutter. De skal helst ikke være brune, så følg godt med.

HAVREKAKER

1 kopp smeltet margarin

1 Kopp Sukker

1 Kopp Hvetemel

2 Kopper Havregryn

Fremgangsmåte:

Bland alle ingredienser, bruk bakepapir i lang- panne.Fordel deigen jevnt utover.Stekes på 200 grader til de er karamell farget.Skjær opp i firkanter mens de og avkjøle i pannen. De blir best når de er godt stekte.(Smakssak.)

Havre crunchies (20 stk.)

4 dl havregryn

2 dl kokosflak

2 dl hvetemel

2 dl sukker

2 ts vaniljesukker

1 pose (50g) appelsinskall, hakket

200 g smør, smeltet

1 ss lys sirup

1 ts natron

Sett ovnen på 175 grader. Bland sammen havregryn, kokos, hvetemel, sukker, vaniljesukker og appelsin skall i en bolle. Smelt smøret og rør inn lys sirup og bikarbonat/natron. Hell smørblandingen over den tørre blandingen og rør sammen. Kle en rektangulær form (30x40 cm) med bakepapir, hell i røren og jevn den ut. Bak i ovnen i ca 10-15 minutter til kaken har fått en gyllen farge. Skjær i biter før kaken har kjølnet,

Tips! Smør gjerne et tynt lag med appelsinmarmelade på kaken, så blir disse sydafrikanske godbitene enda bedre..

Som du ser, kjeks kan ikke bli fettfattig/sukkerfattig, da mister de den gode smaken.

Oi,tuuuuusen takk! Så bra,nå skal jeg sette i gang å bake med en gang!

Hjertlig :)

Skrevet

Disse havrekjeksene er kjempegode!!

Himmelske havrekjeks

Stekes midt i ovnen ved ca 200 gr.

250 g havregryn

1/2 dl melk

125 g margarin

250 g farin

12,5 g hornsalt

hvetemel til passe deig.

Bland havregryn, melk, margarin og sukker, la dette stå i 2-3 timer, Eller til grynene har svellet ut, arbeid så inn mel blandet med hornsalt, Bruk ikke for mye mel, da kan deigen bli for fast og vanskelig å kjevle ut. Kjevle ut ganske tynne leiver som stikkes ut med det du har for hånden. 8)

Gjest borghild
Skrevet

Jeg har 1000 mål med havrejorder så jeg lager havregraut og havrekjeks hver dag og havremakroner og havrekake til fest.

Skrevet
Jeg har 1000 mål med havrejorder så jeg lager havregraut og havrekjeks hver dag og havremakroner og havrekake til fest.

så fint for deg da.

Gjest Havregampen
Skrevet

Ja, men da har du vel noen gode oppskrifter å dele med oss her da...eller?

Gjest borghild
Skrevet

Det er det frekkeste!!!! Oppskriftene mine er hemmelige!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...