Gå til innhold

Hund og barn/baby samtidig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren har såvidt begynt å snakke om å prøve å få barn snart -det er noe vi begge ønsker og gleder oss masse til!

Vi har verdens beste hund (en retriver) som snart blir 2 år, han er snill som dagen er lang, så er ikke bekymret over den biten. Hunden krever tur, men ikke ekstremt mye. (går som regel rundt 1-2 time midt på dagen+ tisseturer på 15-30 min morgen og kveld. Han klarer seg fint med kortere turer innimellom). Hunden krever jo selvfølgelig også kos og hjernetrim innendørs!

Samboeren har en jobb der han reiser, dvs. at jeg er hjemme "alene" 2 uker i mnd. Er litt redd for hvordan det skal gå med baby/småbarn og hund samtidig. Jeg har en praktisk turnus der jeg jobber 14 timers vakter i en periode på 3 eller 4 dager og har 7 dager fri. (Hunden får pass de dagene jeg jobber og samboeren er borte). Så det hjelper nok litt på med tidsklemma. :)

Men hvordan går det å ta vare på en hund, en baby/småbarn samtidig som det skal gjøres husarbeid osv? :) Nå går jo ting veldig lett, men jeg aner jo ikke hvor mye tid som kreves med en liten..

Ser stadig på facebook om folk som omplasserer hundene sine pgs. tidsmangel etter de har fått barn. Det er UAKTELT for oss. Vi elsker hunden over alt på jord.

Så til dere (som er alene) med hund og barn, hvordan løser dere det? :) Med turer, tisseturer osv? :)

Det kommer jo ikke til å være noe problem når samboeren er hjemme de 2 ukene, jeg tenker mer på hvordan det er å være alene! 

Jeg har både familie og svigers i nærheten som jeg vet kommer til å være behjelpelige, men ønsker jo helst å klare meg selv. :)

 

Anonymkode: 88a78...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn dere en tenåring som kan gå tur når barnet er kommet?

Anonymkode: 3dca1...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mye mindre hund som krever litt kortere turer, men det hadde gått fint ellers også. Babyer kan sitte i både vogn og bæresele. Problemet blir kanskje sisteturen før natta når baby har lagt seg tidlig og halv sju kanskje er for tidlig sistetur for hunden? Hos meg går mannen den turen, men det går jo ikke alltid hos deg. Jeg fikk også baby i februar, da det var -20 ute, og nyfødte skal ikke være ute i den temperaturen. Da ble det dessverre bare lufting i hagen på vofsen. Ellers går det greit, men har mye dårlig samvittighet overfor hunden fordi han får mye mindre oppmerksomhet enn før. Han er også relativt sur på grunn av den nye tilværelsen. 

Anonymkode: bab35...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var krevende når barna var små og mannen mye borte. Det gikk men ingen optimal situasjon. Noen ganger har man bare lyst til å bli liggende i sengen med en baby som har styret hele natten og som endelig sovnet kl 05. 

Da vi fikk flere barn så spilte det ingen rolle. Da måtte man opp uansett. Men den luksusen med ett barn blir litt borte følte jeg. Mulig det hadde vært annerledes om mannen var hjemme å kunne ta morgenturen. 

Hadde dere ikke hatt hund hadde jeg rådet dere til å vente.  Men siden dere allerede har en hund så må du bare gjøre det beste ut av det. 

Jeg kan faktisk forstå at folk omplasserer hundene sine når de får barn. Var flere ganger jeg slet med dårlig samvittighet for hundene(vi hadde to) når f eks barna lå rett ut med omgangssyken og bikkjene måtte tåle at det ikke ble tur men kun rett ut i hagen for å tisse og bæsje. Eller når jeg lå rett ut med migrene og tre unger som hoppet rundt meg. 

Var ofte jeg tenkte at de ville hatt det bedre et annet sted. Uten unger og noen som hadde mer tid og energi. Uansett nå har de begge blitt tatt av alderdommen og vi er hundeløse for første gang på 15 år. Det blir ingen ny hund i huset her. 

Anonymkode: 66f04...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte mye bæretøy for å gjøre hundeluftinga lettere når jeg var i permisjon.  Hundene fikk stå i løpestreng eller hundegård på morgenen og sen kveld for å få letta på trykket etter/før natta. Når vi hadde kommet oss i mål med frokost, morgenstell osv ble babyen lagt i enten vogn eller i bæreselen alt etter hvor jeg ville gå tur, så fikk baby sove og hunden trim samtidig. Hundene lærte seg fort å tømme seg ordentlig ved første og siste lufting for dagen fremfor å småskvette i en evighet.

Og noen kvelder tok jeg bare babycallen i lomma og gikk frem og tilbake langs gangveien ved huset vårt (låst ytterdør og så altandøra vår hele veien) for å lufte, eventuelt kaste ball i hagen. Brukte mye snusematte og andre hjernetrimleker for å gi hundene mat.

Og ikke vær redd for å ta imot hjelp! It takes a village, om du har familie som gjerne vil hjelpe så la de hjelpe. Enten med å passe baby mens du går en tur med hunden og får gå på butikken i fred, eller å la de gå en lang tur med hunden mens du slapper av hjemme. Skjønner at du vil klare deg selv, men det er ikke «svakt» å ta imot hjelp, det er en nødvendighet når man er mye alene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...