Gå til innhold

Er dere obs på å lære sønner om husarbeid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har vært mange tråder om menn som ikke bidrar hjemme, og hvor kvinnen føler seg som en hushjelp - gjerne med mesteparten av ansvaret for barna i tillegg. Det får meg til å tenke på om foreldre er flinke nok til å oppdra sønner til å mestre husarbeid, og som ikke forventer at mor (og senere kona) skal ta seg av alt?

Mannen min er i hvert fall innstilt på at vi skal være likestilt og PRØVER, men jeg merker at vi har ulik bagasje med oss hjemmefra. Mens jeg hadde faste oppgaver i oppveksten, som å lage middag én dag i uka, vaske badet og ta inn/ut oppvaskmaskin, hadde ikke mannen min kokt en potet før han var over 25 og må idag ofte bli mast på for at han skal huske å ta ut søpla eller sette på en vask. Når vi er hos svigermor, ser jeg at hun duller med ham og han setter f.eks. bare fra seg tallerken som hun deretter rydder inn i oppvaskmaskin, tilbyr seg aldri å hjelpe med middagen etc. Slikt irriterer meg litt, for jeg føler svigers kunne spart oss en del gnisninger i parforholdet om de hadde giddet å oppdra ham litt strammere. 

Har en sønn på 2 år, som jeg ønsker å lære slike ting i løpet av oppveksten. Tenker det vil gagne ham senere i kjærlighetslivet, i kollektiv med venner osv. Hva tenker dere om saken, og er dere obs på å ikke la gutter bli unnasluntrere?

Anonymkode: bd825...076

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg. Samboeren min trengte aldri løfte en finger hjemme, og får fortsatt servert alt på gullfat når svigermor er i nærheten. Dette skaper så store gnisninger for min del i parforholdet at jeg vurderer sterkt å gå (ikke bare pga dette selvsagt, men det er en av mange grunner).

Selv har jeg en sønn på snart ett år, som skal lære seg å bidra hjemme med alt fra klesvask, matlaging og husvask. På lik linje som jeg hadde forventet det samme av en datter. Kommer aldri til å la sønnen min flytte inn med en stakkars kjæreste, hvis hun skal fungere som reservemor og vaskehjelp for min egen sønn. Da hadde jeg virkelig følt jeg hadde feilet stort i oppdragelsen.

Endret av w0ho
Skrivefeil
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste typer husarbeid tar 15 min å lære. Jeg oppvarter barna 100% . De gjør ikke noe som helst. De går kun med søppla. Behandler de som kongelige og overøser med kjærlighet. Ingen krav til noe som helst.  Alle måltider er varmretter. 

Når eldste flyttet ut så spurte hun om råd til alt og det tok under en mnd før hun var godt i gang i eget hjem. Får hele tiden snapper om hvor takknemlig hun er, da hun nå inseer hvor mye arbeid som ligger bak 18 års  matlaging & husarbeid. 

 

Anonymkode: 6844b...8cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare

Jeg etterstreber å oppdra sønner og døtre helt likt i dette. Alle må bidra til husholdningen de bor i, og det å kunne husarbeid er viktig kunnskap å ha med seg videre i livet.

 

Tenk å ha oppdratt barn i 18 år som ikke vet hvordan de skal fø seg selv eller rydde etter seg? Oppdra dem til å være avhengig av andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Poteter skal dampes ikke kokes. 

 

Poteter skal kuttes og misbrukes, ikke stilles spørsmål ved. De skal være slike vi krever de skal være

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De lærer faktisk etter interesser her i huset. Hun liker å lage mat og støvsuge, han liker ikke å gjøre noenting, men foretrekker å klippe gresset og måke snø fremfor å kutte salat og støvsuge. Jeg gidder ikke tvinge på drittoppgaver de ikke ønsker å gjøre. 
Satser på at de klarer å finne en partner som matcher sånn oppgavemessig og at alle kan gjøre de oppgavene de foretrekker fremfor at alle må gjøre alt i likestillingens navn.

De gjør like mye og de lærer alle tingene. Feks så kan sønnen min bytte på senga osv. Han bare vil ikke. Han bytter heller det bort mot en uteoppgave søsteren har fått feks.

Anonymkode: c42a7...1ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De lærer faktisk etter interesser her i huset. Hun liker å lage mat og støvsuge, han liker ikke å gjøre noenting, men foretrekker å klippe gresset og måke snø fremfor å kutte salat og støvsuge. Jeg gidder ikke tvinge på drittoppgaver de ikke ønsker å gjøre. 

Det finnes ikke drittoppgaver. Om man bare skal gjøre det som er gøy? Da blir det ikke lett i livet. Det å kunne vaske, rydde og holde orden i hjemmet sitt er viktig, om man skal trives og ikke minst fungere sosialt sammen med andre. Det er ikke snakk om "gøy" det er snakk om noe som er tvingende nødvendig om man ikke skal leve i en grisebinge.

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

De lærer faktisk etter interesser her i huset. Hun liker å lage mat og støvsuge, han liker ikke å gjøre noenting, men foretrekker å klippe gresset og måke snø fremfor å kutte salat og støvsuge. 

Anonymkode: c42a7...1ef

Og du tror ikke de liker dette fordi de har tatt etter hva foreldre / rollemodeller gjør?

Anonymkode: 460f0...5ab

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev:

Det finnes ikke drittoppgaver. Om man bare skal gjøre det som er gøy? Da blir det ikke lett i livet. Det å kunne vaske, rydde og holde orden i hjemmet sitt er viktig, om man skal trives og ikke minst fungere sosialt sammen med andre. Det er ikke snakk om "gøy" det er snakk om noe som er tvingende nødvendig om man ikke skal leve i en grisebinge.

Det finnes så klart drittoppgaver. Hva som er en drittoppgave defineres av hver enkelt. Han syns støvsuging er en drittoppgave, hun syns snømåking er en drittoppgave. Skal jeg da tvinge han til støvsuging og hun til snømåking kun fordi likestilling?

Som sagt, de kan utføre alle oppgaver, de bare velger hvilke de vil gjøre.

Anonymkode: c42a7...1ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn skal læres opp til å bli menn, ikke femikladder.

Anonymkode: 11dc6...fc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og du tror ikke de liker dette fordi de har tatt etter hva foreldre / rollemodeller gjør?

Anonymkode: 460f0...5ab

Jeg er eneste forelder/rollemodell her, og har vært det veldig lenge. Jeg gjør alle oppgaver. 
Så at han tar etter far og hun tar etter mor bommet du på der gitt.

Anonymkode: c42a7...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn skal læres opp til å bli menn, ikke femikladder.

Anonymkode: 11dc6...fc6

Ah, enda en som tror det er sexy å ikke kunne rydde opp etter seg?

Anonymkode: b214c...cc3

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har to gutter som er voksen nå, og de har siden de var små fått lov å lage mat. I dag var det store diskusjoner om hva som vi skulle ha i middagen og ikke. De er flinke å hjelp til. Eldste gutten har begynt å vaske sine klær selv. 

Anonymkode: 11425...b1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn og en datter, og har hele veien vært bevisst på å lære begge to både matlaging og husarbeid, samt at begge to har bidratt på lik linje med utearbeid. Dvs arbeid har blitt tildelt alder og ikke kjønn

Ser at tross iherdige forsøk på å lære de godt renhold, så er ingen av de så nøye på akkurat den biten. Begge er flinke til å lage mat, og begge er litt handy. 

Anonymkode: 45b01...eda

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her behandles de likt, begge hjelper til med husarbeid og matlaging. Synes det er viktig at de kan dette, da de skal bo for seg selv en dag. Her har eldste på 17 år, fått seg jobb, og i den jobben må de og støvsuge, vaske osv, og det er så mange av de ansatte, som aldri har tatt i en støvsuger, eller en klut hele livet sitt. Mitt barn, ble månedens ansatt med en gang. Sikkert fordi hun er selvstendig, klarer å se hva som må gjøres, og trengte ikke opplæring i de mest grunnleggende ting. 

Anonymkode: 25736...755

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, enda en som tror det er sexy å ikke kunne rydde opp etter seg?

Anonymkode: b214c...cc3

Det er usexy å si til henne, "nei du, jeg orker ikke ikveld, det var så rotete på kjøkkenet etter at du spiste kveldsmat". Så viser det seg at det er snakk om at hun har lot en tallerken stå i oppvaskkummen.

Menn skal være menn og bare bry seg om det er noe som er skadelig for huset eller i veien. Men ikke bry seg om småting som litt oppvask eller litt støv. Å bry seg om den slags er kvinnesak.

Anonymkode: 11dc6...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes så klart drittoppgaver. Hva som er en drittoppgave defineres av hver enkelt. Han syns støvsuging er en drittoppgave, hun syns snømåking er en drittoppgave. Skal jeg da tvinge han til støvsuging og hun til snømåking kun fordi likestilling?

Nei fordi de skal kunne klare seg selv og da må dette gjøres, og det er ikke sikkert de finner en partner som liker dette noe bedre en de selv. Det må gjøres om de skal fungere i hverdagen. Ellers blir de bortskjemte det er saken. Nei det finnes ikke drittoppgaver, det er ting som må gjøres. Det er ikke gøy å dusje  heller alltid, men det må gjøres om du ikke skal stinke som en gris :) Det er ikke gøy å pusse tennene heller. Men om ikke? Det får noen konsekvenser. Det samme gjelder med alt som skal vedlikeholdes og ryddes.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Det finnes ikke drittoppgaver. Om man bare skal gjøre det som er gøy? Da blir det ikke lett i livet. Det å kunne vaske, rydde og holde orden i hjemmet sitt er viktig, om man skal trives og ikke minst fungere sosialt sammen med andre. Det er ikke snakk om "gøy" det er snakk om noe som er tvingende nødvendig om man ikke skal leve i en grisebinge.

Enig. Mange av mannfolkene jeg har møtt har ikke lært seg å vaske do engang, eller later som de ikke kan det.

Anonymkode: 09453...068

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Duftavsommerregn skrev:

Nei fordi de skal kunne klare seg selv og da må dette gjøres, og det er ikke sikkert de finner en partner som liker dette noe bedre en de selv. Det må gjøres om de skal fungere i hverdagen. Ellers blir de bortskjemte det er saken. Nei det finnes ikke drittoppgaver, det er ting som må gjøres. Det er ikke gøy å dusje  heller alltid, men det må gjøres om du ikke skal stinke som en gris :) Det er ikke gøy å pusse tennene heller. Men om ikke? Det får noen konsekvenser. Det samme gjelder med alt som skal vedlikeholdes og ryddes.

Selvfølgelig, men det er likefullt drittoppgaver. Jeg foretrekker å legge panel eller male, men jeg skjønner så klart at jeg må vasket toalettet også. Den ene anser jeg som en drittoppgave, den andre som noe gøy. Begge er oppgaver som MÅ gjøres og jeg gjør så klart begge to. 

Og igjen, for tredje gang. De kan gjøre alle oppgavene. De velger bare hvilke de vil gjøre. 

Anonymkode: c42a7...1ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...