Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Ja vi hadde om farger i dag og komplementærkontraster og fargeblindhet

og jeg begynte å tenke som så: tenk om egentlig jeg er født med komplementærsyn! At sola EGENTLIG er lilla og gresset er rødt og himmelen er oransj! Tenk om alle har invertert syn! Bare at ikke vi vet det! Nei og nei! Går det an å sjekke dette noe sted? Og da må dere huske på at gult er gult ordet og fargen men jeg ser sikkert en annen farge enn dere, skrik og hyl jeg tenker for mye!

Gjest Anonymous
Skrevet

Men slik kan det jo godt hende det er også, Spidey :)

Dersom det er slik at du, hver gang du ser hva jeg måtte oppfatte som 'gult' faktisk ikke ser 'gult' men 'rødt', så vil det være ok - så lenge vi begge husker hvilket ord vi navngir fargen med, sant :) I dette tilfellet 'gult'.

Det er jo dette læring handler om. En enighet om hva vi kaller det respektive.

Innenfor matematikken benytter man seg av dette til stadighet.

Dersom jeg sier at bil + båt = pistol, så er dette betyningsløst helt til vi blir enige om hva i dette tilfellet 'bil' 'båt' og 'pistol' betegner.

Dersom vi blir enige om at 'bil' er det samme som tallet '2' og pistol er det samme som tallet '5' og videre at 'båt' er tallet '3' så kan vi gjøre bruk av dette på en god måte. Senere når vi virkelig har lært oss dette, så kan vi begynne å leke med logikk og spørre hverandre ting som;

Bil + Båt = Pistol

Hvilken verdi har 'Båt'?

Nå som vi har lært oss at 'Pistol' er tallet '5' og 'Bil' er tallet '2', er det enkelt å svare '3' :)

Gjest Sukkerert
Skrevet

Dette har jeg også tenkt på.

Nei, det finnes ingen måte å sjekke dette på. Vi kan aldri gå inn i hverandres hoder eller se med hverandres øyne.

Men fargene henger sammen. Du og jeg kan bli enige om at orange er en blanding av rødt og gult.

Gjest gjest1
Skrevet

jo men lilla er jo en blanding av rødt og blått igjen :P

Æsj nei overbelastning i hodet etter Kafkas innlegg, jeg falt UT!

Skrevet

Er det noen som vet noe med sikkerhet? Kanskje rød egentlig er blått?

Gjest Anonymous
Skrevet

:ler: jeg tror det er mange av oss som har tenkt tanker rundt dette fra tid til annen.

Selv kom jeg til å tenke på en sen kveld i garde-leiren for mange år siden hvor jeg ble liggende å prate med en kamerat om akkurat dette :-)

Jeg vet om et godt sitat av Werner Heisenberg som tar for seg dette.

"What we observe is not nature itself, but nature exposed to our method of questioning."

Jeg blir også tenkende på historien om Adam og Eva. Det er interessant synes jeg, fordi hva gjorde egentlig 'fallet fra Eden' med oss, og virkeligheten vi omgir oss med (med utgangspunkt i at historien har noe å fare med selvsagt) ?.

Før Eva ble fristet av slangen 'så' vi jo verden i sin reneste form. Med uskyldige blikk. Når Gud kom for å prate med de, oppdaget han pluttselig at de følte seg forlegne i hans nærvær som nakne, noe de ikke hadde tenkt på tidligere.

Historien om Adam & Eva beskriver også dette med 'farger'. Jeg vet om en professor ved Australian National University, David Chalmers - som har fundert på akkurat dette med 'bevisshet' og vår forståelse av den.

Det er et fascinerende spørsmål du tar opp Spidey! :-)

Gjest gjest1
Skrevet

Øyeblikket er borte. Hodet mitt kortsluttet :(

Gjest Anonymous
Skrevet
Øyeblikket er borte. Hodet mitt kortsluttet :(

:ler: nei det er det da så visst ikke!

Vet du hva jeg merket meg for mange år siden, Spidey..

Du vet spillet 'snake' (eller 'orm' om du vil) som ofte følger med mobiltelefonene våre, sant :) Har du merket deg at første gang man åpner spillet, så går tom det laveste nivået tilsynelatende svært fort :o Men dersom man bestemmer seg for å se det i hastigheten det egentlig går - så viser det seg at det faktisk ikke går så forbasket raskt alikevel :-)

Jeg tror vi ofte lurer oss selv, og at vi ofte bestemmer oss for at ting skal være vanskeligere enn de strengt tatt er. Ting er jo umulige dersom vi bestemmer oss for det på forrhånd, sant? Setter vi oss ned og sier "nei, dette fixer jeg ikke" så vil man heller ikke gjøre det - som dumt er.

Det jeg skrev øverst her er ikke noe vanskelig i det hele tatt. Les det en gang til.

Bil = 2

Båt = 3

Pistol = 5

2 + ? = 5

Hvilken verdi er ?

Båt -sant :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...