AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #1 Skrevet 9. august 2019 Mange som begynner å studere denne høsten. Håper dere husker å ta studiet seriøst. VI er heldige som har gratis høyere utdanning i Norge og det er frivillig å studere. Mange har også kommet inn på studier som ikke har hatt plass til alle som søkte. Synes selv at man da bør vise respekt for ressursene og mulighetene man har fått tildelt og ta studiet på alvor. Sier ikke at man ikke skal ha et sosialt liv, kunne jobbe ved siden av studiene, osv. Bare at man skal huske på at selv om en selv ikke trenger å betale for studieplassen så er den jo ikke gratis for samfunnet og det kan også være folk som hadde svært lyst til å komme inn på studiet, men som ikke fikk plass. Så håper alle som var heldige nok å komme inn på studiet de ønsket også husker på det senere i semesteret. Velkommen nye studenter! Anonymkode: f2f54...083 24
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #3 Skrevet 9. august 2019 I prinsippet enig, men i realiteten er det ikke alltid like enkelt. Når man kommer rett fra skolebenken er det ikke alle som vet hva de ønsker i livet, og som vet hvilke yrker man brenner for og som samtidig kan gi en inntekt. Det er heller ikke alle studier som passer for alle, folk har forskjellige styrker og svakheter, så det er naturlig at det er noe "friksjon" med tanke på at mange slutter og finner noe annet. Selvsagt kan man spørre og grave blant arbeidsplasser og kjente for å forsøke å finne ut av hvordan et studie og yrke virkelig er, men i mange tilfeller er det ikke mulig å vite hvordan noe er før man står oppe i situasjonen selv. Anonymkode: 4bdc5...c82 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #5 Skrevet 9. august 2019 Tar opp studieplass for å oppfylle aktivitetskravet til nav, så far får pappaperm. Føles ikke bra, men sånn er engang reglene når far ikke har selvstendig opptjening til pappaperm. Håper på å gå over i jobb ila høsten, men siden det ikke kan planlegges blir det studieplass på meg. Om jeg ikke får jobb blir det kanskje eksamen, men det frister lite atm.. Anonymkode: 97e8e...fbb 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #6 Skrevet 9. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: I prinsippet enig, men i realiteten er det ikke alltid like enkelt. Når man kommer rett fra skolebenken er det ikke alle som vet hva de ønsker i livet, og som vet hvilke yrker man brenner for og som samtidig kan gi en inntekt. Det er heller ikke alle studier som passer for alle, folk har forskjellige styrker og svakheter, så det er naturlig at det er noe "friksjon" med tanke på at mange slutter og finner noe annet. Selvsagt kan man spørre og grave blant arbeidsplasser og kjente for å forsøke å finne ut av hvordan et studie og yrke virkelig er, men i mange tilfeller er det ikke mulig å vite hvordan noe er før man står oppe i situasjonen selv. Anonymkode: 4bdc5...c82 Enig i at man ikke alltid vet hva man vil studere, men synes det er et argument for å legge arbeid i studiet man kom inn på. Om man søkte seg inn på ingeniør og ikke var sikker på om det er det riktige studiet så må en jo legge arbeid i studiet for å finne det ut. Å kun være registrert som ingeniørstudent, men ikke gå på forelesninger, lese pensum, gjøre oppgaver fører jo bare til at en ikke finner ut om man er egnet for det studiet. Så jeg tenker i hvert fall at om man inn på et studie og ikke vet om man brenner for det, så legg innsats i studiet og finn ut om studiet er noe for deg. Om man finner ut at studiet ikke er var riktig valg så er det ingen skam å slutte. Jeg skjønner jo at en ikke alltid treffer riktig og at man ikke alltid vet hvilket studiet man vil trives med. Sier bare at man ikke finner ut om man trives med et studie før man har lagt ned innsats i studiet. TS Anonymkode: f2f54...083 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #7 Skrevet 9. august 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i at man ikke alltid vet hva man vil studere, men synes det er et argument for å legge arbeid i studiet man kom inn på. Om man søkte seg inn på ingeniør og ikke var sikker på om det er det riktige studiet så må en jo legge arbeid i studiet for å finne det ut. Å kun være registrert som ingeniørstudent, men ikke gå på forelesninger, lese pensum, gjøre oppgaver fører jo bare til at en ikke finner ut om man er egnet for det studiet. Så jeg tenker i hvert fall at om man inn på et studie og ikke vet om man brenner for det, så legg innsats i studiet og finn ut om studiet er noe for deg. Om man finner ut at studiet ikke er var riktig valg så er det ingen skam å slutte. Jeg skjønner jo at en ikke alltid treffer riktig og at man ikke alltid vet hvilket studiet man vil trives med. Sier bare at man ikke finner ut om man trives med et studie før man har lagt ned innsats i studiet. TS Anonymkode: f2f54...083 Jeg ga ikke full innsats. Jeg var sliten. Jeg kom meg igjenom det, men jeg brant ikke for det. Jeg gjorde akkurat det jeg måtte for å fullføre. Jeg visste da jeg søkte at dette ønsket jeg ikke fordi jeg ikke var klar, men verden var ikke klar for å vente på meg, så da kastet jeg meg ut i det. Jeg visste jo at det var verdt det, men fy søren for en grusom tid, og jeg er glad nå at jeg ikke ventet til jeg var klar eller hadde lyst. Men folk i klassen så sikkert på meg som en fust på feil linje. Anonymkode: adfec...a20 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #8 Skrevet 9. august 2019 Man skal vel BENYTTE studieplassen, UTNYTTE er ikke pent å gjøre vel Anonymkode: 58f11...725 13
The Kitten Skrevet 9. august 2019 #9 Skrevet 9. august 2019 Er du bitter for at du ikke kom inn på det studiet du ønsket, TS? 6
Gliffy Skrevet 9. august 2019 #10 Skrevet 9. august 2019 Jeg er enig med deg ts. Er glad for de nye reglene som har kommet i lånekassen nå. At under halvparten av de som starter ikke tar en grad på normert tid er virkelig ikke sånn det skal være. 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #11 Skrevet 9. august 2019 19 minutter siden, Gliffy skrev: Jeg er enig med deg ts. Er glad for de nye reglene som har kommet i lånekassen nå. At under halvparten av de som starter ikke tar en grad på normert tid er virkelig ikke sånn det skal være. Det er nå ikke bare fordeler med dette. En av konsekvensene vil typisk være at flere kvier seg for å ta studier som oppleves som vanskelige, som f. eks. innen realfag eller de vanskeligste språkene, når marginene for å ligge bakpå hvis man skulle være uheldig blir mindre. Men men, det blir jo som det blir. Et Norge med massiv velferdsstat, store utgifter og små forutsetninger for nye næringer når oljealderen tar slutt. Blir som et U-land til slutt. Anonymkode: 4bdc5...c82 1
Gliffy Skrevet 9. august 2019 #12 Skrevet 9. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er nå ikke bare fordeler med dette. En av konsekvensene vil typisk være at flere kvier seg for å ta studier som oppleves som vanskelige, som f. eks. innen realfag eller de vanskeligste språkene, når marginene for å ligge bakpå hvis man skulle være uheldig blir mindre. Men men, det blir jo som det blir. Et Norge med massiv velferdsstat, store utgifter og små forutsetninger for nye næringer når oljealderen tar slutt. Blir som et U-land til slutt. Anonymkode: 4bdc5...c82 Hvordan vet du at det blir konsekvensen? Det er mulig å ligge ett år bakpå etter hva jeg har skjønt, så det kan kanskje hende folk blir inspirert til å fullføre det de starter på selv om de måtte bli litt forsinka.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #13 Skrevet 9. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nå ikke bare fordeler med dette. En av konsekvensene vil typisk være at flere kvier seg for å ta studier som oppleves som vanskelige, som f. eks. innen realfag eller de vanskeligste språkene, når marginene for å ligge bakpå hvis man skulle være uheldig blir mindre. Men men, det blir jo som det blir. Et Norge med massiv velferdsstat, store utgifter og små forutsetninger for nye næringer når oljealderen tar slutt. Blir som et U-land til slutt. Anonymkode: 4bdc5...c82 Nå er det vel ikke akkurat et problem at det er for lite søkere på f.eks siving da, så det er ikke et argument. Vi kan ikke bare pøse på med penger til folk som er såkalte evige studenter. Da får de finne seg en jobb til de finner ut hva de vil bli. Anonymkode: 00835...67b 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #14 Skrevet 9. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Man skal vel BENYTTE studieplassen, UTNYTTE er ikke pent å gjøre vel Anonymkode: 58f11...725 Fra ordlisten: ut|nytte v1 1 bruke, dra fordel av, nytte ut utnytte naturressursene / utnyttede muligheter som byr seg 2 misbruke til egen fordel han utnytter de gamle foreldrene økonomisk https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=utnytte Det er slettes ikke slik at utnytte kun er noe som ikke er pent å gjøre. Utnytte betyr også å bruke, dra fordel av og nytte ut. Anonymkode: 953b5...e7b 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #15 Skrevet 9. august 2019 Er jo ikke gratis når vi betaler skatt når vi jobber. Anonymkode: 6d159...518 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #16 Skrevet 9. august 2019 De aller fleste starter jo på et studium med drømmer og håp om å bli noe. Og slik går det jo ikke alltid, de aller fleste bytter jo studium et par ganger før man ender opp med en grad eller en jobb. Arbeidsmarkedet i dag er beintøft, og er du så heldig at du har flere grader eller fagkombinasjoner stiller du jo sterkere enn de med bare den ene graden. Sånn sett er det jo alltid fordelaktig å ha vært innom flere fag, prøvd og feilet litt. Du drar med deg særdeles viktige erfaringer også om deg selv, om fagene og om studieteknikk. Hva folk gjør med studieplassen sin er vel uansett opp til den enkelte som har fått tildelt plassen. Det er jo ikke som om det går på "flaks" hvem som får hvilken plass. Det går jo på karaktersnitt. Har du arbeidet hardt gjennom videregående for å få et høyt karaktersnitt, fortjener du jo også å kunne stille lenger frem i køen over søkere til studiumet. Så om du skulle ombestemme deg, fins det jo ventelister. Ombestemmer du deg senere i løpet av året, er det mange studium som tar suppleringsopptak neste høst, som er svært gunstig for søkere som skal overflyttes fra andre universiteteter eller som har hatt en pause fra studiene, etc. Videregående går under navnet "studieforberedende", men det er egentlig veldig lite forberedende på hva som venter deg i hverdagen som student. Og i mellom alt dette så prøver man å finne seg selv. Man endrer seg ganske drastisk i 20-årene, fra dag til dag, fra år til år, og fra studium til studium. Heldigvis vil det gå bra for de aller fleste, og det er svært mange flittige, ivrige studenter på lesesalene fra midten av augustmåned og året ut. Anonymkode: 66108...667 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #17 Skrevet 10. august 2019 8 timer siden, Gliffy skrev: Hvordan vet du at det blir konsekvensen? Det er mulig å ligge ett år bakpå etter hva jeg har skjønt, så det kan kanskje hende folk blir inspirert til å fullføre det de starter på selv om de måtte bli litt forsinka. Når den økonomiske risikoen blir høyere for studenter, så er det naturlig at skepsisen til de vanskeligste studiene øker. At man kan ligge et år "bakpå" er ikke noe nytt egentlig, det nye er jo dette med at man må fullføre en grad for å få full omgjøring til stipend. Det stimulerer til å ta "samlebåndsstudier" snarere enn å utfordre seg skikkelig. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det vel ikke akkurat et problem at det er for lite søkere på f.eks siving da, så det er ikke et argument. Vi kan ikke bare pøse på med penger til folk som er såkalte evige studenter. Da får de finne seg en jobb til de finner ut hva de vil bli. Anonymkode: 00835...67b Nå har det heller ikke vært slik at man ukritisk har kastet penger etter studenter, progresjonsregler har alltid vært der i lånekassen, jeg ser da ikke behov for ytterligere innstramninger. Anonymkode: 4bdc5...c82 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #18 Skrevet 10. august 2019 Enig. Ble litt lei meg av å lese dette, jeg skulle egentlig fullføre skole men så ble jeg syk. Livet føles meningsløst sånn. Å vite at jeg kan ta gratis utdanning og likevel ikke klare det liksom. Bortkastet. Anonymkode: 20a05...a13
Gliffy Skrevet 10. august 2019 #19 Skrevet 10. august 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Enig. Ble litt lei meg av å lese dette, jeg skulle egentlig fullføre skole men så ble jeg syk. Livet føles meningsløst sånn. Å vite at jeg kan ta gratis utdanning og likevel ikke klare det liksom. Bortkastet. Anonymkode: 20a05...a13 Heldigvis får du ettergitt lån hvis du blir syk. Sånn må det forsette å være. Denne diskusjonen er ikke rettet mot de som blir syke. Det er 50% som ikke fullfører, og jeg tror de fleste kan være enige i at det tallet er alt for høyt.
Gliffy Skrevet 10. august 2019 #20 Skrevet 10. august 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Når den økonomiske risikoen blir høyere for studenter, så er det naturlig at skepsisen til de vanskeligste studiene øker. At man kan ligge et år "bakpå" er ikke noe nytt egentlig, det nye er jo dette med at man må fullføre en grad for å få full omgjøring til stipend. Det stimulerer til å ta "samlebåndsstudier" snarere enn å utfordre seg skikkelig. Nå har det heller ikke vært slik at man ukritisk har kastet penger etter studenter, progresjonsregler har alltid vært der i lånekassen, jeg ser da ikke behov for ytterligere innstramninger. Anonymkode: 4bdc5...c82 Nå trappes studiestøtten opp, og lan får for 11 måneder i året. Dette er bra, på den måten blir det mulig å være fulltids student. Samtidig er det naturlig at man må produsere noe for disse pengene. Jeg tror ikke folk vi, skremmes fra å ta vanskelige fag. Det er allerede krav til realfag for å komme inn på de linjene der det er viktig. De som har R2 er ikke redd for matte. Man får også bra uttelling i form av jobbmuligheter for sånne studier så det er gode incentiver for å starte på de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå