AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #1 Skrevet 9. august 2019 Jeg vet nemlig om noen som ikke gjør det. Og dette syns jeg er helt merkelig. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig. Om noen av dere heller ikke merker forskjell, hvorfor, hva er grunnen ? Anonymkode: 0d986...f08
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #2 Skrevet 9. august 2019 Kommer helt an på definisjonen. Tomatpure kjøpt i butikken, er det halvfabrikata? I en pastarett, må jeg lage pastaen fra bunn av før det kan kalles hjemmelaget? Anonymkode: 70763...234 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #3 Skrevet 9. august 2019 Hva slags type halvfabrikata tenker du på? Potetmos eller tomatsuppe forstår jeg ikke det er mulig å ikke kjenne forskjellen på Men tacokrydder eller en fond fra Jacobs utvalgte kan du lett lure meg med Anonymkode: 6de0d...12f 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #4 Skrevet 9. august 2019 Kommer an på. Noen ganger liker jeg best halvfabrikata. Jeg lager pasta fra bunnen, med deig og sånn italiensk pastakjevle. Alle smaker forskjell når jeg kjøper first price fusilli istedet. Anonymkode: a8eb1...fd9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #5 Skrevet 9. august 2019 Her er noen eksempler Lasagne, tomatsuppe og mousakka. Ts Anonymkode: 0d986...f08
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #6 Skrevet 9. august 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet nemlig om noen som ikke gjør det. Og dette syns jeg er helt merkelig. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig. Om noen av dere heller ikke merker forskjell, hvorfor, hva er grunnen ? Anonymkode: 0d986...f08 Null problem å kjenne forskjellen mellom halv eller helfabrikata og mat fra bunnen av på kjøkkenbenken. Industrialisert mat lukter og smaker fabrikert. Men folks smaks og luktesans er ulik. Anonymkode: 62169...696
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #7 Skrevet 9. august 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer helt an på definisjonen. Tomatpure kjøpt i butikken, er det halvfabrikata? I en pastarett, må jeg lage pastaen fra bunn av før det kan kalles hjemmelaget? Anonymkode: 70763...234 Nei, tenker ikke på slike ting. Men å ikke merke forskjell på for eksempel hjemmelaget og Toro lasagne. Anonymkode: 0d986...f08
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #8 Skrevet 9. august 2019 Jeg merker stor forskjell på kjøpt eller hjemmelagde kjøttkaker. Samme med toro lasagne eller hjemmelaget, alt annet er jo rart. Anonymkode: 72ddc...121 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #9 Skrevet 9. august 2019 Ja, selvsagt merker jeg forskjell på industrimat og mat laget fra bunnen med rene råvarer - markant og uten problemer. Folk som spiser mye halv- og helfabrikata blir imidlertid smaksskadet og vil typisk oppleve mat av rene råvarer som smaksfattig. Dessuten er jo folk flest ikke særlig opptatte av smaksnyanser i mat - jf antallet mennesker som synes maten smaker topp på Egon eller Big Horn. Anonymkode: cbe2d...ac7 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #10 Skrevet 10. august 2019 Ja- det smaker jeg stor forskjell på. Halvfabrikata er ofte veldig salt, har en merkelig ettersmak ofte og konsistensen på feks poteter (som i en Moussaka) er jo helt annerledes. Kan virkelig ikke sammenlignes, skjønner ikke hvordan folk ikke merker forskjell jeg heller. Anonymkode: 918ff...1d0
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #11 Skrevet 10. august 2019 Jeg kjenner nok forskjell både på ordentlig hjemmelaget vs halvfabrikata og mellom ulike typer halvfabrikata. Ikke dermed sagt at hjemmelaget smaker best... Anonymkode: b8acf...397 1
Elaine Marley Skrevet 10. august 2019 #12 Skrevet 10. august 2019 På 9.8.2019 den 11.43, AnonymBruker skrev: Her er noen eksempler Lasagne, tomatsuppe og mousakka. Ts Anonymkode: 0d986...f08 Ja, det der bør alle merke forskjellen på mener jeg. Jeg merker alltid forskjell. Det smaker jo alltid helt annerledes. 1
Egenskap Skrevet 10. august 2019 #13 Skrevet 10. august 2019 Definitivt.Det er uekte mat som på ingen måter tilfredsstiller god mat opplevelse.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #14 Skrevet 10. august 2019 Dere som påstår å kjenne forskjell juger. Med litt ekstra i ferdigmat gjør dere slett ikke det. Snakk om å opphøye dere selv. Anonymkode: 654bf...4c3
Elaine Marley Skrevet 10. august 2019 #15 Skrevet 10. august 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som påstår å kjenne forskjell juger. Med litt ekstra i ferdigmat gjør dere slett ikke det. Snakk om å opphøye dere selv. Anonymkode: 654bf...4c3 Jo, jeg gjør det. Pleier å piffe opp ferdigmat, men det er fortsatt forskjell. Det smaker ikke like godt, rett og slett. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #16 Skrevet 11. august 2019 Da jeg var yngre spiste jeg mye posemat (gryterett-baser, supper, saus og potetmos) og syntes mange av de rettene var skikkelig digg Det synes jeg ikke lenger nå, men hvis rettene blir tilsatt ekstra ingredienser og "pimpet litt" så kunne jeg sikkert i noen tilfeller tro det var hjemmelaget. Anonymkode: 7e00d...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #17 Skrevet 11. august 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som påstår å kjenne forskjell juger. Med litt ekstra i ferdigmat gjør dere slett ikke det. Snakk om å opphøye dere selv. Anonymkode: 654bf...4c3 Opphøye seg selv? Hva har det med saken å gjøre? Det er jo en annen smak? Anonymkode: b10ea...b28 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #18 Skrevet 11. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var yngre spiste jeg mye posemat (gryterett-baser, supper, saus og potetmos) og syntes mange av de rettene var skikkelig digg Det synes jeg ikke lenger nå, men hvis rettene blir tilsatt ekstra ingredienser og "pimpet litt" så kunne jeg sikkert i noen tilfeller tro det var hjemmelaget. Anonymkode: 7e00d...b3d Jeg er også oppvokst på posemat og farseprodukter. Min smakssans er veldig ødelagt av dette føler jeg. Har hørt det går an å få en bedre smakssans av å kutte ut halv og helfabrikata, men selv etter lang tid har jeg ikke opplevd denne effekten. Derimot smaker jeg ofte forskjell på mat jeg får som ikke er fra pose, den er, som blir nevnt tidligere i tråden, mer smakløs og kjedelig. Utrolig kjipt, for jeg skulle ønske at jeg kunne lage sunnere mat og føle at det stimulerer og gir en god følelse etterpå. Men sunn og ren mat gir meg ingen tilfredsstillelse og jeg får bare lyst på sjokolade, chips, kake osv. Anonymkode: 624e5...548
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #19 Skrevet 11. august 2019 Det kommer vel an på kokken ? Anonymkode: 53009...f9d
Daraya Skrevet 11. august 2019 #20 Skrevet 11. august 2019 Folk sin smak- og lukt!sans blir ødelagt når de spiser for mye industriell mat. Pasta f.eks. er ikke ferdigmat, det er kun hvetemel, vann og salt og så tørket, det er ikke prosessert mat. Halv- og helfabrikat er som regel for salt og gjerne med smaksforsterkere, har folk blitt vant til det smaker mat fra bunnen gjerne kjedelig. De klarer som regel heller ikke smake hvilke krydder som brukes. Noen som synes at hvitløksgranulat smaker det samme som fersk hvitløk burde tenke seg om litt om det ikke er på tide å kutte ut ferdigmat og heller bruke litt tid å lære å lage mat. Problemet er jo at mange tror at det tar så laaaang tid å lage fra bunn og halvfabrikat går mye raskere. Det stemmer ikke, men de mangler øvelse slik at i begynnelsen tar det lengre tid. Har man lært litt går det så rask at det er omtrent ingen tidgevinst med halvfabrikat og Toroposer hører fortiden til. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå