Gå til innhold

Politikerne er bekymret fordi nordmenn får færre barn...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

... men er det egentlig så rart?

Vi lever et nøkternt liv, et godt liv i våre øyne. Har god økonomi til vårt forbruk. I utgangspunktet kunne jeg tenkte meg flere enn to barn, men jeg føler virkelig ikke vi har råd. Begge barna ble født med utfordringer vi ikke får hjelp til i det offentlige, så vi har brukt masse (!) penger for privat hjelp. Det kan vi ikke fortsette med..

Ilands-problem?

Jeg vil ikke leve på vann og kneip, og ikke ha mulighet til å spare fordi vi får flere barn. Men jeg synes det er synd også..

Anonymkode: 65704...8d9

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samfunnet er ikke spesielt godt tilrettelagt for gravide, fødsel og tiden etter. Når regjeringen skal detaljstyre familiene ned til nesten dotider, så er det ikke rart at det er så lite fristende. 

Ikke alle passer inn i a4 ramma som er lagt opp, og man blir jo stempla med en gang. 

Anonymkode: c213e...1ba

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Hvem vil vel få barn med det tids og prestasjonspresset samfunnet har i dag? 

Anonymkode: 6b4a5...9a4

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Ingen problem. Vi skal opp til mellom 11 og 13 milliarder mennesker på planeten før det kollapser og det regulerer seg selv.

Ingen grunn til å bidra til galskapen, det går jaggu fort nok likevel.

Anonymkode: 9de2b...bc9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Får vår del sliter vi med at jobbene våre fjerner parkeringsplassene (viktig å ta vare på miljøet før busstilbudet er godt nok...) helt og det er helt håpløst med buss og bussbytte, samt rekke å hente og levere i barnehage. Her vi bor er vi helt avhengig av bil. Så vi må flytte nærmere byen og da har vi ikke råd til store boligen, så vi stopper nok på to barn.. 

Anonymkode: c03cc...05d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Verden er ødelagt uansett, utviklingen kan ikke stoppes, ingen grunn til å produsere flere mennesker.

Anonymkode: 4d625...f49

• Liker 11
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

... men er det egentlig så rart?

Vi lever et nøkternt liv, et godt liv i våre øyne. Har god økonomi til vårt forbruk. I utgangspunktet kunne jeg tenkte meg flere enn to barn, men jeg føler virkelig ikke vi har råd. Begge barna ble født med utfordringer vi ikke får hjelp til i det offentlige, så vi har brukt masse (!) penger for privat hjelp. Det kan vi ikke fortsette med..

Ilands-problem?

Jeg vil ikke leve på vann og kneip, og ikke ha mulighet til å spare fordi vi får flere barn. Men jeg synes det er synd også..

Anonymkode: 65704...8d9

Du har ikke råd til å få flere barn, og du har fått 2 barn allerede. Det er ikke familier som din, som har skylden for at norges fødselsrate har falt til 1.5.

Årsaken til at Norge får færre barn er fordi 25% av menn ender opp barneløse, og mange av de som har råd til 3 barn velger å få 2 barn.

• Liker 3
Skrevet

Vi ønsker egentlig 3 barn, og økonomisk hadde ikke 3 barn vært et problem. 

Men så skal de føges opp, vi skal jobbe osv.. Derfor har vi kommet frem til at det beste for vår familie er å få ett barn til, og så stoppe der. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper vel ikke at regjeringen legger ned barselavdelinger, fødeklinikker og sykehus over hele landet for å finansiere skattekuttet de gir til de rikeste i samfunnet :):):) 

Nei, men helt ærlig - Så mye hat det er i samfunnet i dag, og så mye usikkerhet rundt klima, så ønsker jeg ikke å sette et barn inn i den situasjonen at h*n må vokse opp for å rydde opp etter min og tidligere generasjoner. Kanskje jeg skifter mening etter hvert, men per nå har jeg ikke hjerte til å utsette et barn for det. 

Anonymkode: ba511...f38

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Et av problemene er vel også at det er ofte de som ikke har råd til det som får flest barn, og at staten dermed må inn og sponse.

Anonymkode: 2d109...ab7

• Liker 4
Skrevet

I Norge i dag har vi bedre råd, tid og mulighet enn vi noensinne har hatt til å få fler enn 1-2 barn, men veldig mange ønsker ikke å gjøre de valg og prioriteringer som må til dersom man ønsker mange barn. Det som er feilen er at skylden legges på staten og samfunnet i stedet for at folk er ærlige og innrømmer at de faktisk ikke ønsker å prioritere flere barn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har begge dårlig helse. 50 prosent ufør begge to og jobber 50 prosent. Vi har logisk nok ganske dårlig råd.

Vi har blitt enige om ett barn. Det har vi kapasitet og økonomi til. Jeg vil ikke ha flere barn enn jeg er i stand til å følge opp økonomisk og emosjonelt. Vi eier en leilighet med ett soverom, men skal lage et soverom til. Vi kommer aldri til å få råd til å kjøpe noe større, men syntes vi klarer oss bra etter forholdene.

Derfor blir det kun ett barn på oss. 

Anonymkode: ff0f2...66c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi går mot strømmen, men opplever ikke at samfunnet er godt tilrettelagt for deltidsjobb eller å kombinere full jobb med flere barn. 

Anonymkode: 0bddc...aef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer har begge dårlig helse. 50 prosent ufør begge to og jobber 50 prosent. Vi har logisk nok ganske dårlig råd.

Vi har blitt enige om ett barn. Det har vi kapasitet og økonomi til. Jeg vil ikke ha flere barn enn jeg er i stand til å følge opp økonomisk og emosjonelt. Vi eier en leilighet med ett soverom, men skal lage et soverom til. Vi kommer aldri til å få råd til å kjøpe noe større, men syntes vi klarer oss bra etter forholdene.

Derfor blir det kun ett barn på oss. 

Anonymkode: ff0f2...66c

Samfunnet hadde vært tjent med flere som er så innsiktsfulle og kloke som deg.

Anonymkode: 3cbdd...afa

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem vil vel få barn med det tids og prestasjonspresset samfunnet har i dag? 

Anonymkode: 6b4a5...9a4

Det er vel dette som er bremsen for de fleste. Det er vel og bra med full barnehagedekning, men dette at begge foreldre må jobbe 100% for å kunne eie/leie bolig, samt at det stilles større krav til foreldre enn før, er nok årsaken til at færre barn blir født.

Med større krav til foreldre mener jeg at foreldre i større grad en før må bistå til fritidsaktiviteter samtidig som de begge jobber full stilling. De skal være med barna på alle aktiviteter de deltar på etter skoletid. Foreldre skal se på og være støttende, men de skal også bruke helger på å være med ungene på cuper innen håndball, fotball, svømming, ski osv.

Samtidig er det lekser, middag, husarbeid og det å gjøre seg klar for neste dag. I tillegg er det dugnader, kakebaking, loddsalg osv osv. Som foreldre skal sette av tid til i en allerede travel hverdag!

Jeg har voksne barn nå, og synes det stresset det er å ha barn nå er nok til å ikke ønske seg det livet med alt det innebærer av tid og krefter. Jeg hadde små barn på 90-tallet, og opplevde ikke at jeg ble sliten av å ha barn, til tross for at både mannen og jeg hadde full jobb. Da jeg var barn. og også da jeg hadde barn selv, var fritidsaktiviteter noe barna stort sett gjorde selv. Vi foreldre var med når det var noe spesielt som skjedde. Men til hverdags var vi ikke med på det.

Anonymkode: 88e0e...d10

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, asterix skrev:

I Norge i dag har vi bedre råd, tid og mulighet enn vi noensinne har hatt til å få fler enn 1-2 barn, men veldig mange ønsker ikke å gjøre de valg og prioriteringer som må til dersom man ønsker mange barn. Det som er feilen er at skylden legges på staten og samfunnet i stedet for at folk er ærlige og innrømmer at de faktisk ikke ønsker å prioritere flere barn.

Hva tenker du egentlig på her? 

Det ene er å ønske mange barn, det andre er å ha kapasitet til det. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du egentlig på her? 

Det ene er å ønske mange barn, det andre er å ha kapasitet til det. 

Dersom man velger å prioritere det har jo de aller fleste mennesker kapasitet til så mange barn de ønsker her i landet i våre dager. Men som sagt må man jo prioritere det og legge opp livet for at det skal fungere.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem gidder barn i dette fasadesamfunnet? Ha 500.000 i inntekt pr pers og du er fattig. Du skal tjene flere millioner for at folk akal synes at du råd til barn. Eneste som står i hodet på folk her er utdannelse, fasade og tjene nok penger. Patetiske mennesker. 

Anonymkode: a300b...239

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er dette "samfunnet" som krever så mye av oss?

Da jeg var liten (80-tallet) var vi tre i søskenflokken. Både mamma og pappa jobbet fullt, og de hadde faktisk også et sosialt liv med venner. MEN:

- vi ble aldri kjørt noen sted og måtte gå til skole og trening selv. Da vi ble større fikk vi busspenger når det var cup og lignende. 

- mamma og pappa stilte opp på loppemarkeder og kakesalg men dette var et par ganger i året.

- Toro-middag var innafor

- Matpakken var brødskiver med vanlig pålegg uten pynt. 

- Vi fikk ha EN fritidsaktivitet hver. Resten av tiden måtte vi i stor grad underholde oss selv, leke med søsken og så videre.

- ferie var turer på hytta med besteforeldre og kanskje en biltur til Danmark. 

Det høres kanskje skrekkelig ut, men jeg hadde en fin barndom. Når man tenker på det var jo samfunnet dårligere tilrettelagt da enn det er nå. Fødselspermisjon var 3 måneder. Det var ikke barnehageplasser til alle så man måtte finne en dagmamma eller løse det på annet vis dersom man ikke fikk plass. Arbeidsgivere var mindre fleksible. Likevel fikk flere folk barn på den tiden, hvordan kan det ha seg? Barnehagedekning og permisjonsordninger er bedre enn noen sinne så det går ikke an å skylde på det. Jeg tror heller at det ligger andre steder, at barn skal ha så mye mer oppmerksomhet til enhver tid nå enn de skulle før. Det er klart det blir slitsomt da og at folk ikke orker like mange. 

Anonymkode: 0703b...978

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...