Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #1 Del Skrevet 10. mai 2005 Når er det tidligste dine barn får gå ut på formiddagen og hva er det seneste dine barn får være ute? Min sønn på snart 10 år får gå ut tidligst kl. 10 på formiddagen og ute til senest kl. 2130. På ukedagene går han da rett i seng. Bare en snartur innom dusjen. Desverre så er vi ille "plaget" med at folk sender ut ungene sine tidlig her i nabolaget. Det er ikke SÅ moro å våkne kl. 8 av at ungen hyler og skriker og spiller ball utenfor soverommet ditt. I tillegg er vi plaget med at unger er ute sent.. Helt til kl. 23 på hverdager. Dette er da utenlandske barn og det er ille plagsomt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 10. mai 2005 #2 Del Skrevet 10. mai 2005 Hvem skal bestemme hva som er riktig? Du? Hva om de mener det er helt greit å sende barna ut ved 8, fordi de har vært oppe siden 6, er det verre fordi du ønsker ro på morningen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 10. mai 2005 #3 Del Skrevet 10. mai 2005 Jeg synes at barn kan lære at man tidlig om morgnen i helger viser hensyn. Akkurat so at jeg blir sur om folk klipper gresset eller høytrykkspyler kl 08. Merkelig nok er det mest pensjonister som står opp tidlig i helgene og gjør slik, akkurat som om de ike har annen tidspunkter de kan gjøre det på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #4 Del Skrevet 10. mai 2005 Folk må vel selv få bestemme når barna deres skal få gå ut. Men er det et stort problem for deg at du hører barn veldig tidlig, (eller sent) ute, kan du jo prøve å ta saken opp i et "gata vår" møte, hvis dere har sånne. Dette er da utenlandske barn og det er ille plagsomt... :o Hva mener du med det?!?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2005 #5 Del Skrevet 10. mai 2005 Mine barn får gå ut når de vil om morgenen. Den ene skal være inne senest klokka ti, den andre klokka ni i helgene. De er elleve og sju år gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 10. mai 2005 #6 Del Skrevet 10. mai 2005 Jeg er vel enig i at barn bør få gå ut når de vil, men barn har ikke vondt av å lære å vise litt hensyn til omgivelsene. Det er ikke nødvendig å sparke ball mot garasjedøren dersom det plager naboen klokken åtte om morgenen, det finnes da andre ting de kan gjøre til litt utpå formiddagen. Det er viktig å ta hensyn når man er mange på liten plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 10. mai 2005 #7 Del Skrevet 10. mai 2005 Klokka 8 kan da virkelig ikke sies å være for tidlig for barn å være ute å leke??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tin tin Skrevet 10. mai 2005 #8 Del Skrevet 10. mai 2005 :-) Jeg syns det er bra at barna er ute kl åtte om morgenen. Jeg tror ikke jeg hadde blitt iritert av det. Sunn ungdom! Men så sent på kvelden er det værre.. Spesielt i ukedagene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 10. mai 2005 #9 Del Skrevet 10. mai 2005 Er vel mye bedre at barna er ute og leker og bruker seg, enn at de sitter/ligger inne og purker og sover, eller spiller TV-spill? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 10. mai 2005 #10 Del Skrevet 10. mai 2005 Ja, barna kan godt gå ut tidlig, men skal vise hensyn! Skriking og hoiing, ballkasting på skur o.l venter man med til litt lengre ut på formiddagen. Det er tross alt i helgene man/noen har mulighet til å sove litt lengre.. Ellers viser det rasistisk holdning av trådstarter bare ved å ymte inn på at de barna h*n refererer til er "utenlandske"! :o Hadde det vært anderledes om de hadde vært etninsk hvite?! Og,ja, ikke gi dine holdninger videre til dine eventuelle barn!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bø Skrevet 10. mai 2005 #11 Del Skrevet 10. mai 2005 Oppfatningen at mange utenlandske barn får være ute sent om kveldene er ikke rasistisk begrunnet. Dere må være forsiktige med å rope opp om rasisme hele tiden. Jeg har faktisk sett en dokumentar på TV om dette. Her ble det intervjuet både normenn og utlendinger, og vi fikk alle parters syn på saken. (Må understreke at det ikke er jeg som er trådstarter, men reagerer når enkelte roper opp om rasisme.) Et faktum er et faktum. Og når det lages TV-program om det, så vil jeg virkelig anta at det er et generelt "problem". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 10. mai 2005 #12 Del Skrevet 10. mai 2005 Det är väl bra att barnen är ute - sen måste de lära sig att inte föra allt för mycket liv på morgonen. Min son på 16 månader vaknar redan klockan sex. vid åttatiden har vi ätit frukost, klätt på oss, läst bok, kastat boll och rastlösheten börjar komma på. Då tycker jag att det är trevligt att gå ut. besöka en lekpark eller gräva lite i sandlåda eller kasta boll. jag tror säkert att grannarna under oss uppskattar att han går lös inne med trummande på kastruller, hoppande och annat som små barn hittar på. Att "utländska" barn är ute tidigare kan mycket väl hänga samman med att till exempel många muslimska familjer går upp tidigt för att be och inte sätter barnen framför samma barnprogram som norska/svenska föräldrar ofta gör. (naturligtvis otroligt generaliserat och det finns undantag åt alla håll!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 10. mai 2005 #13 Del Skrevet 10. mai 2005 Oppfatningen at mange utenlandske barn får være ute sent om kveldene er ikke rasistisk begrunnet. Dere må være forsiktige med å rope opp om rasisme hele tiden. Jeg har faktisk sett en dokumentar på TV om dette. Her ble det intervjuet både normenn og utlendinger, og vi fikk alle parters syn på saken. (Må understreke at det ikke er jeg som er trådstarter, men reagerer når enkelte roper opp om rasisme.) Et faktum er et faktum. Og når det lages TV-program om det, så vil jeg virkelig anta at det er et generelt "problem". Ja, det er jeg enig i. Men i dette innlegget gjorde det ingenting fra eller til om barna som bråker er etniske eller ei. Unødvendig i det hele tatt å snakke om nasjonalitet her, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dina s Skrevet 11. mai 2005 #14 Del Skrevet 11. mai 2005 oii :o da ville jeg hatt et problem, hvis tidligst kl 10. Det er vel ca 200 skolebarn som raser igjennom gårdsplassen vår mandag til fredag mellom 07.45 - 08.30.. Bor 15 meter fra barneskolen og stortrives med det :-) i tillegg er det friminutt, som det ringes inn og ut til også.. Har 2 skolebarn selv, så skulle vi forsove oss våkner vi garanter under innspurten Helgene ser jeg helst at ingen kompiser kommer før 9 da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 11. mai 2005 #15 Del Skrevet 11. mai 2005 Jeg regner med at trådstarter mente i helgene? Jeg lar ikke mine barn ringe noen kompis før 10.00 eller ringe på noens dør før denne tid. De kan godt gå ut før 10, men nå bor vi i eneboligstrøk med hager, så om de leker i hagen her tror jeg ikke det forstyrrer nabolaget. Hadde jeg bodd i rekkehus eller lign. ville jeg vært veldig restriktiv på at utelek om morgene skulle være stille før kl. 10. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Fiona* Skrevet 11. mai 2005 #16 Del Skrevet 11. mai 2005 Unger kan vise hensyn. Er det snakk om hverdager er ikke 8 så veldig tidlig, synes jeg, men i helgene ville det ikke falt meg inn å la poden ringe på hos naboen eller gjøre seg hørbar før nærmere ti. Synes ikke det er urimelig i det hele tatt å forvente oppdragelse og hensyntagen. Vi snakker om en time eller to for podens del, det er ikke så mye, men det kan ha mye å si for dem som trenger helgene til å sove ut på. Synes ikke det koster så mye å ta hensyn til andre... Hadde syntes det var direkte pinlig hvis poden min skulle traske rundt i nabolaget i grålysningen på leting etter under å leke med bare fordi jeg ikke gadd å stå opp eller underholde ham selv... Bosetter man seg ved en barneskole må man nødvendigvis forvente annet Angående leggetider gjelder det samme, hjem i rimelig tid, litt avhengig av alder, men om sommeren er det klart det blir litt senere enn om vinteren. Uten at jeg synes skrikende hylende unger til langt på natt er noe tiltalende uansett; selv om jeg skjønner at enkelte foreldre mener det er helt greit i ferien... Nå som folk faktisk har ferie til svært ulike tider gjennom sommeren, finnes det jo dem som trenger normal døgnrytme da også. Vanlig hensyntagen KAN ikke være så vanskelig? Den etniske fordelingen der har jeg ikke sterke meninger om for øyeblikket, men jeg ville kanskje svart annerledes da jeg bodde på Løkka og hadde ungestøy rundt ørene fra 7 til 23. Har kanskje noe med ulike livsstiler å gjøre, å konstatere eventuelle forskjeller der er ikke rasistisk. Hadde noen sagt "jeg liker ikke utenlandske barn" hadde det vært noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå