AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #1 Skrevet 9. august 2019 Greit de har svart belte, god teknikk og disiplin, men det betyr jo ikke at de klarer å ta meg (som ikke går på karate) ned i bakken . Gikk på karate før og la merke til hvor utrolig lite aggressivitet det var osv. Karate er vel mer en slags annen type sport for yoga? Anonymkode: 03303...f6e
Sandum.PT Skrevet 9. august 2019 #2 Skrevet 9. august 2019 Er du ei 12 år gammel jente på 45 kg eller en fullvoksen mann som tar 190 kg i benkpress og veier 110 kg etter dobesøk?
FunnyBoy123 Skrevet 9. august 2019 #3 Skrevet 9. august 2019 En som har svart belte i karate vil ikke nødvendigvis kunne ta deg i en slåsskamp. Selvfølgelig har de en fordel da de kan teknikker og er mentalt sterke (du blir trent på det i karate). Uansett, gode teknikker hjelper lite hvis man ikke har litt kraft i musklene. Så nei, ikke nødvendigvis.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #4 Skrevet 9. august 2019 1 minutt siden, Sandum.PT said: Er du ei 12 år gammel jente på 45 kg eller en fullvoksen mann som tar 190 kg i benkpress og veier 110 kg etter dobesøk? 20 år gammel som tar 130kg i benk Anonymkode: 03303...f6e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #5 Skrevet 9. august 2019 Karate og "jude" (sic!) er to vidt forskjellige måter å forsvare seg på. En med sort belte i "jude" (ja, jeg har tenkt å tviholde på TS sin feilskriving her altså) kan fint ta ned en med sort belte i karate - og omvendt. Den ene er for nærkamp, den andre fungerer best når det er litt avstand mellom personene. Det er som forskjellen på bryting og kickboksing. Anonymkode: 7c276...357
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #6 Skrevet 9. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Karate og "jude" (sic!) er to vidt forskjellige måter å forsvare seg på. En med sort belte i "jude" (ja, jeg har tenkt å tviholde på TS sin feilskriving her altså) kan fint ta ned en med sort belte i karate - og omvendt. Den ene er for nærkamp, den andre fungerer best når det er litt avstand mellom personene. Det er som forskjellen på bryting og kickboksing. Anonymkode: 7c276...357 Var ikke det som var spørsmålet mitt... Hadde du lest riktig og hatt bedre leseforståelse hadde du sett at jeg mente; kan en med svart i karate kunne ta en person som ikke har går på karate eller andre typer kampsport. Skjønner heller ikke hvorfor du overdriver med "jude" når jeg selvfølgelig mente judo.. Anonymkode: 03303...f6e 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #7 Skrevet 9. august 2019 Nå er vel det meste av slike "kampsporter" i utgangspunktet teknikker, mental trening, trening i å beholde ro i en stresset situasjon, og ikke minst, selvforsvar. Det vil bety at de ikke kan "ta deg", men de kan fint forsvare seg mot deg, og "uskadeliggjøre deg" slik at du ikke klarer å "ta dem". Kampsport slik det praktiseres i Norge, er ikke opplæring i å sloss, men opplæring i å klare å forsvare seg, og å legge motstanderen i bakken. Anonymkode: 1b76f...39f 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #8 Skrevet 9. august 2019 Når du tror at muskler alene har noe å si. 😑 Anonymkode: 7c276...357 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #9 Skrevet 9. august 2019 Kommer an på begge personene. Jeg har nesten sort belte i karate, og er 167 cm og veier 62 kg. Hadde nok ikke hatt mye å stille opp med i slosskamp, men mulig jeg hadde greid å forsvare meg noe. En som trener kampsport skal jo uansett ikke legge opp til kamp, men bare forsvare seg om en må. Anonymkode: 2fd25...c20 1
FunnyBoy123 Skrevet 9. august 2019 #10 Skrevet 9. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Når du tror at muskler alene har noe å si. 😑 Anonymkode: 7c276...357 Det finnes også MANGE videoer motsatt vei... sånn at du vet det.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #11 Skrevet 9. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på begge personene. Jeg har nesten sort belte i karate, og er 167 cm og veier 62 kg. Hadde nok ikke hatt mye å stille opp med i slosskamp, men mulig jeg hadde greid å forsvare meg noe. En som trener kampsport skal jo uansett ikke legge opp til kamp, men bare forsvare seg om en må. Anonymkode: 2fd25...c20 Joda, mot en som er utrent vet du at du er langt raskere, har raskere reflekser og rekker å få inn både to og tre slag før vedkommende rekker å reagere. Det viktige er uansett ikke å slå eller å dominere kampen gjennom vold. Det viktige er å få motparten til å bruke opp en masse energi så vedkommende lett kan filleristes som et lite løv etter en stund. Da trenger du ikke bruke stort av vold en gang. Amatører gjør alltid den feilen. Særlig store, muskuløse amatører. Anonymkode: 7c276...357
Sykkelkopp Skrevet 9. august 2019 #12 Skrevet 9. august 2019 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: 20 år gammel som tar 130kg i benk Anonymkode: 03303...f6e Da er du VIRKELIG ikke på et nivå hvor styrken din vil være til noe hjelp mot en kampsportekspert Hvis du var på et høyt nivå innen styrke, 170kg + i benk kunne du tatt ut noen av de mindre praktiske kampsportene som taekwondo og judo, men ville slitt hardt mot en ekspert i jiu jitsu eller en bokser/MMA utøver Endret 9. august 2019 av Sykkelkopp
Mons Skrevet 9. august 2019 #13 Skrevet 9. august 2019 Jeg har trent og lekesloss med folk som har forskjellige bakgrunner. En med brunt belte i karate, en med sort belte innen taekwondo og en av Norges beste brytere for å nevne noe. Jeg kjenner også litt til judo. Psyke, erfaring, hurtighet og slagkraft er langt viktigere enn hvor mye man tar i benkpress. For min del er en bryter det siste jeg vil møte i en skarp situasjon. Og selvfølgelig folk som har trent MMA. Mitt beste råd til TS på 20 år og med 130 i benk er å glemme disse fantasiene. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #14 Skrevet 11. august 2019 På 9.8.2019 den 10.30, AnonymBruker skrev: Når du tror at muskler alene har noe å si. 😑 Anonymkode: 7c276...357 Man ser i videoen at han bodybuilderen, før han slo to ganger i brystet til jujitsubryteren, tenker seg om og velger å IKKE slå jujitsubryteren i hodet. Hadde bodybuilderen slått jujitsu i hodet hadde han også vunnet. Anonymkode: c0f63...cae
Leifr Skrevet 11. august 2019 #15 Skrevet 11. august 2019 Altså, kroppsvekt og styrke er en stor fordel. Men havner du i en type kamp du overhodet ikke har peiling på, mot noen som har det, blir den fordelen langt på vei nøytralisert. Gjelder spesielt grappling mot en erfaren motstander; du aner ikke hva som skjer, og sliter deg ut på å oppnå ingenting mens motstanderen kan spare krefter til du er gåen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå