AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #1 Skrevet 9. august 2019 Jeg har jobbet 10 år i turnus innenfor helsesektoren. Jeg får kanskje muligheten til å starte med dagarbeid snart. Jeg ser både fordeler og ulemper med begge typer arbeid. For min del er det søvnen som plager meg mest med turnus. Har en kombinasjon av både dag, kveld og langvakter. Jeg sliter med søvnen i dagevis etter en sein eller langvakt fordi jeg ikke får sove. Videre våkner jeg tidlig uansett så kan ikke sove frempå de dagene jeg begynner sent. Samtidig tenker jeg at det går mye tid vekk i en dagjobb med rush både til og fra jobb, samt at man kanskje blir mer sliten av å jobbe 37,5 timer per uke fremfor 35,5. Noen som har erfaringer? Akkurat nå heller jeg mest mot dagjobben pga døgnrytme. Anonymkode: 20cd2...1b0
Hammer Skrevet 9. august 2019 #2 Skrevet 9. august 2019 Jeg har selv jobbet ti år i turnus i en bolig for funksjonshemmede, men jobber nå i barnehage. Jeg angrer ikke et sekund på valget mitt om å bytte. Lønna er noe dårligere siden jeg ikke har kveldstillegg,helligdagsgodgjørelse og helgetillegg. Men jeg gikk glipp av så mye-bursdager,jul,påske osv. Det at jeg ikke går glipp av så mye gjør opp for det med lønna. Ved siden av det er det godt å være ferdig seinest klokka fem og ikke jobbe til halv elleve - for så å starte ni på morgenen - for så igjen å ha kveldsvakt osv.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #3 Skrevet 9. august 2019 4 timer siden, Hammer skrev: Jeg har selv jobbet ti år i turnus i en bolig for funksjonshemmede, men jobber nå i barnehage. Jeg angrer ikke et sekund på valget mitt om å bytte. Lønna er noe dårligere siden jeg ikke har kveldstillegg,helligdagsgodgjørelse og helgetillegg. Men jeg gikk glipp av så mye-bursdager,jul,påske osv. Det at jeg ikke går glipp av så mye gjør opp for det med lønna. Ved siden av det er det godt å være ferdig seinest klokka fem og ikke jobbe til halv elleve - for så å starte ni på morgenen - for så igjen å ha kveldsvakt osv. Hvilken utdannelse har du? Har også lyst å jobbe I bhg men er hverken barne og ungdomsarbeider eller barnehagelærer. Anonymkode: 27551...8e0
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #4 Skrevet 9. august 2019 Kommer helt an på hva slags dagjobb det. Anonymkode: 47845...bbd
Hammer Skrevet 9. august 2019 #5 Skrevet 9. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvilken utdannelse har du? Har også lyst å jobbe I bhg men er hverken barne og ungdomsarbeider eller barnehagelærer. Anonymkode: 27551...8e0 Jeg jobbet som miljøarbeider i turnus,altså ingen utdanning. Nå utdanner jeg meg til barnehagelærer, jobber ved siden av samtidig-men ikke fulltid. Jobbet fast i barnehage før jeg startet utdanningen,da var erfaring i jobb med mennesker godt nok.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #6 Skrevet 9. august 2019 Gikk fra todelt turnus som spl. til dagjobb som leder for to år siden. Aldri angret et sekund! Fri i helgene, fri helligdager, kan melde meg på diverse som skjer bestemte dager og følge opp, bedre søvn og kroppen har det mye bedre. Turnus er noe dritt. Anonymkode: a19ec...158 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #7 Skrevet 10. august 2019 Jeg gikk fra tredelt turnus med mye natt til dagarbeid for 3 år siden. Dvs jeg tok videreutdanning som sykepleier og dermed fikk jeg endret arbeidstid. Det første halve året jobbet jeg kun dag, og helt ærlig syns jeg det var pyton. Å måtte stå tidlig opp fem dager på rad var grusomt, og det var styrete å få fri til lege/tannlege/andre ting som må tas på dagtid. Dessuten gikk jo lønnen ned pga manglende tillegg, til tross for at grunnlønnen ble litt økt som spesialsykepleier. Jeg ba tilslutt om å få jobbe litt turnus, så nå har jeg 2-4 seinvakter i mnd, og ca 6 arbeidshelger i året. Det er helt perfekt for meg. Da har jeg noen dager å sove litt lenger på, det er lettere å få fikset ting på dagtid, lønnen har steget og jeg har noen fridager i uken som kompensasjon for kveld/helgearbeid. Faktisk har flere på jobben min samme erfaring. Det er nå stående tilbud om å kun jobbe dag for de som ønsker, men det er ingen som melder seg til det. Folk vil ha litt vakter pga lønn, fri og at fem tidligvakter på rad er drepen (hadde vi begynt kl 08 hadde sikkert fem dagvakter vært greit, men kl 07 er for tidlig). Anonymkode: ebb18...a57 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #8 Skrevet 10. august 2019 Jeg gikk fra å ha friuker til å starte med Man-fredag 8-16. Fy faen som jeg hater dette!! Å jobbe hver dag er et helvete, får aldri fri til å leve. Orke noe annet enn arbeid. Sukk, nå hater jeg jobb. Anonymkode: 8334d...10c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå