Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så sitter jeg her. 

Er i slutten av tyveårene og har vært sammen med kjæresten (noen år eldre) i 7 mnd.

Går på kobberspiral jeg fikk satt inn hos gynekolog. Kjæresten og jeg ser hverandre ca. annenhver uke pga. barn på hans side. Den siste måneden har vi ikke sett hverandre mye før ferien vi skulle ha sammen.

Vi er nå på en to uker lang kjempeflott ferie sammen. Mensen er forsinket, men jeg har både hatt en operasjon med full narkose før jeg dro og fløyet inn i annen tidssone, hvilket legen mente skaper såpass stress for kroppen at forsinket menstruasjon er veldig vanlig.

Nå er jeg riktignok to uker forsinket. Har vært slapp, har veldig ømme bryster, mistet lysten på vin og vært småkvalm. Så jeg tok motet til meg, fant en unnskyldning for å ta en sykkeltur alene mens han hvilte, og dro til nærmeste apotek. Gikk rett opp på badet og tok testen og der står det - gravid.

Jeg ble sint og forbannet. Vi har hatt sex én gang i den aktuelle perioden, et tominutters ligg den ene sjansen vi hadde, i tillegg går jeg på spiral som hevdes som det sikreste prevensjonsmiddelet - og så dette.

Har googlet meg ihjel etter mulige årsaker til falske positive tester, men der er det liten trøst. Nesten samtlige mener at positiv er positiv, i hvert fall kombinert med øvrige symptomer. Jeg føler meg ikke klar for barn. Har mer jeg vil gjøre, er kun i et engasjement på jobb, har ikke vært sammen med kjæresten lenge nok, vet ikke engang om han vil ha barn. Så jeg er nå ganske sikker på at jeg avslutter dette.

Problemet er - dette setter meg såpass ut at jeg vet ikke om jeg klarer å gjennomføre resten av ferien uten å si noe. Og det gjør meg kjempenervøs. Jeg føler at dette potensielt blir en stor greie for ham som setter preg på resten av ferien. Vet ikke om jeg klarer å roe ham ned så vi kan ha det hyggelig de siste tre dagene. Men det er vel heller ikke rimelig at jeg skal brenne inne med det heller. Dessuten vet jeg ikke om jeg klarer oppføre meg helt normalt. Er jo i tillegg litt hormonell og skal lite til før tårene presser på. 

Trodde aldri jeg ville sitte i denne situasjonen! Noen som kan komme med noen trøstende ord?

Anonymkode: 7875f...b5f

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1299993-fortvilet-gravid-p%C3%A5-spiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes du skal fortelle han om det. Som du sier, så er det vanskelig å oppføre seg normalt med denne informasjonen du har, i tillegg er han jo faktisk kjæresten din og bør få vite det. Det føles nok mye bedre når du får luftet ut dette, og dere kan prate sammen om hva som blir best å gjøre. :) 

Anonymkode: fa109...8a0

• Liker 11
AnonymBruker

Fortell det! Jeg ble også uplanlagt gravid, vi hadde kun truffet hverandre i 4 måneder og var ikke kjærester. Gruet meg så til å fortelle det at jeg var helt kvalm! Da han kom til meg sa jeg at jeg måtte vise han noe, gikk å hentet den positive testen. Første reaksjonen hans var å gi meg en stor klem og han sto bare å holdt rundt meg. Han sa at valget var mitt og jeg hadde hans støtte. Vi snakket sammen om det når ting hadde sunket litt inn og vi ble enige om å avslutte svangerskapet. Vi er sammen nå. De sier jo at du ser en manns sanne side når du forteller han at du er gravid (uplanlagt). Jeg skjønte allerede da at den mannen her var ett catch 😉 Blir bare mer og mer glad i han for hver dag. Fortell han TS, du skal ikke bære dette alene og bryr han seg virkelig om deg og dere så tar han det helt fint og dere finner løsning på dette sammen. Lykke til ❤️

Anonymkode: 45e80...394

• Liker 9
AnonymBruker

Fælt å lese, går på kobberspiral selv og blir litt paranoid, selv om jeg har mensen akkurat nå😂

Senk skuldrene, TS, du kommer deg fint gjennom dette, det er du bygd til fra naturens side. Masse lykke til.

Anonymkode: a0a1c...126

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så merkelig med alle som blir uplanlagt gravid på spiral , p piller og p sprøyte . Har aldri blitt det . Det er nærmest umulig 

Anonymkode: 30cb0...a11

Hormonell prevensjon er bare 97-99% sikkert. Det betyr at over 1% blir gravide. 1 % av kvinner mellom 15 og 45 er ganske mange. 

Anonymkode: d9372...f42

• Liker 11
AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så merkelig med alle som blir uplanlagt gravid på spiral , p piller og p sprøyte . Har aldri blitt det . Det er nærmest umulig 

P-piller og P-sprøyte har jo en "menneskelig faktor" og derfor litt høyere usikkerhet pga. feilbruk. Spiral er jo faktisk regnet som noe av det aller sikreste.

Grunnen til at jeg valgte spiral var nettopp at det var noe jeg slapp å gjøre noe mer med, jeg fikk den satt inn av gynekolog og trengte ikke tenke mer på det til den skal byttes.

Jeg har bestilt legetime til jeg kommer hjem og merker jeg er ekstremt nysgjerrig på hva som har skjedd. Anser det som lite sannsynlig at den kan ha falt ut uten at jeg merket det. Og nå er jeg jo enda mer i villrede for hva jeg skal velge neste gang...

TS

• Liker 1
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

P-piller og P-sprøyte har jo en "menneskelig faktor" og derfor litt høyere usikkerhet pga. feilbruk. Spiral er jo faktisk regnet som noe av det aller sikreste.

Grunnen til at jeg valgte spiral var nettopp at det var noe jeg slapp å gjøre noe mer med, jeg fikk den satt inn av gynekolog og trengte ikke tenke mer på det til den skal byttes.

Jeg har bestilt legetime til jeg kommer hjem og merker jeg er ekstremt nysgjerrig på hva som har skjedd. Anser det som lite sannsynlig at den kan ha falt ut uten at jeg merket det. Og nå er jeg jo enda mer i villrede for hva jeg skal velge neste gang...

TS

Det har nok ikke skjedd så mye; prevensjonen har rett og slett bare sviktet.

Har blitt gravid på spiral 2 ganger selv, så blir noe annet enn spiral neste gang, for å si det sånn :laugh:

Anonymkode: 5809f...359

• Liker 1
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke umulig. "Alle" vet vel at ingen prevensjon er 100% sikker. 

• Liker 6

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hormonell prevensjon er bare 97-99% sikkert. Det betyr at over 1% blir gravide. 1 % av kvinner mellom 15 og 45 er ganske mange. 

Anonymkode: d9372...f42

Det betyr ikke at 1% av kvinner som bruker spiral blir gravide nei. Det betyr at 100% av spiralbrukende kvinner har 1 % sjanse å bli gravid. Merkelige statistikker du fører.

• Liker 3
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr ikke at 1% av kvinner som bruker spiral blir gravide nei. Det betyr at 100% av spiralbrukende kvinner har 1 % sjanse å bli gravid. Merkelige statistikker du fører.

Dette er korrekt. 

Anonymkode: 9b88a...a72

På 9.8.2019 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos gynekolog idag. Det er ikke umulig å bli gravid på spiral (åpenbart) men det skjer veldig sjelden (1% av alle kvinner som går på det, ikke 1% sjanse per kvinne). 

Hun sa at noen ganger faller den ut, men når det skjer er det som regel ila. de første månedene den er satt inn. Og man merker det jo, med mindre man er veldig lite observant. Det skjer nesten aldri at den faller ut etter tre år.

Da hun sjekket på ultralyd så hun at den hadde vandret litt nedover. Den fungerer fortsatt, men det øker sjansen noe for graviditet. Hva som gjør at den har flyttet seg vet hun ikke. Alternativet er jo at man sjekker jevnlig at spiralen fortsatt sitter på plass, men helsevesenet prioriterer selvsagt ikke at kvinner skal holde på med det.

Det verste er at vi har ikke hatt sex mer enn et par ganger i den aktuelle perioden. Hun sa at enten var han vedlig potent eller jeg veldig fruktbar, eller begge deler. Og at på den positive siden har jeg null problemer med å bli gravid. Det er jo greit å vite, men betyr jo at jeg føler meg ekstremt usikker mtp. prevensjon videre.

TS

Annonse

Han vet vel at du har spiral? Sånn jeg forstår det vil du ta det bort, så da er det vel bare å gi den informasjonen? Han ønsker jo heller ikke barn. Da hadde dere vel diskutert det og du vært uten prevensjon. Ikke lag større drama enn du trenger. 

Anonymkode: 29d60...6dd

• Liker 1
På 10.8.2019 den 9.15, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det?

Jeg skjønner at dette er en fortvilende situasjon, men håper du har snakket med kjæresten din om det. Dette er virkelig ikke en situasjon du skal takle alene.

Anonymkode: 23169...95b

Har snakket om det ja. Vurderte jo å ikke si noe, men det var nødvendig. Samtidig er det jo jeg som skal gjennom dette, og det kommer veldig på toppen av alt mulig annet nå. Kjenner jeg er sint for at dette skjedde tross alle odds.

Skal bestille time for abort imorgen. Gleder meg ikke veldig, men håper jeg føler meg bedre når det hele er over.

TS

• Liker 1

36 år . Aldri blitt gravid på p piller , minipiller eller p sprøyte . Litt sjalu på dem som blir , for da slipper jeg å ta valg om jeg skal ha barn eller ikke . Hadde aldri tatt abort . Må slurve litt tror jeg 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...