Gå til innhold

Hund som flyr ut døren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 3 år gammel selskapshund som vi sliter med nå. Han flyr ut døren så fort han får mulighet. Jeg og mannen klarer jo å holde han i sjakk men gjester har i sommer latt døren stå åpen og han har kommet seg ut gang på gang. 

Vi har sett en del på YouTube og søkt etter tips. Problemet er at jeg oppriktig tror han ikke hører når han stikker, ørene beveger seg ikke og han enser oss ikke. Innkalling som ikke er perfekt men oftest virker er derfor ikke en solid løsning. 

Videre er problemet at han blir veldig annerledes når han lukter godbiter. Jeg får nesten ikke trent på «hverdagssituasjoner» for han løper på plassen sin eller opptrer rart når han lukter pølse eller annet godt. Han gjør så godt han kan men det er vanskelig å jobbe med noe. 

Noen som har tips? Vil helst unngå grind

Anonymkode: 4e83d...51d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemet med godbitene... er det ikke bra at han f.eks løper bort til plassen sin istedenfor ut døra?

For å få bukt med problemet er det positiv, belønningsbasert trening som gjelder. Hunder er dyr, og vil stort sett alltid gjøre det som lønner seg for dem. Ute er det spennende, så det er klart hunden vil ut. Så trikset er å snu situasjonen så det lønner seg for hunden å bli innendørs når døra åpnes. Få hunden til å synes at det er kjempekult å være sammen med dere, og at det virkelig lønner seg å være der dere er istedenfor å gå ut på egen hånd (ved hjelp av verdens beste godbiter!). 

Kombiner dette med masse utetid sammen med hunden, slik at den får stilt behovet for å utforske verden utenfor og får godt med mosjon - så tror jeg det vil bli mye bedre. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville startet med å trene på en rå nødinnkalling. Finn noe hunden din liker spesielt godt, f.eks leverpostei. Bruk fløyte eller plystring. Tren inn lyden 1-2 ganger om dagen ved at du lager lyden (plystrer/blåser i fløyten) og så gir leverpostei. Gi gjerne halve boksen per gang (liten porsjonsboks) og la ham bruke lang tid på å slkke det i seg mens du roser masse. Trener du to ganger om dagen, så får du brukt opp en slik boks på en dag. 

Det er da viktig at 1) Han ikke får leverpostei noen annen gang og 2) Du ikke begynner å bruke denne innkallingen i hverdagen før du har trent den en ukes tid og ser at han begynner å bråsnu med en gang han hører lyden.

Belønn ellers generelt sett med godbiter hver gang du roper på ham til vanlig også. Jo oftere du belønner, jo oftere vil han høre på deg. Kjøp en godbitveske og begynn å ha den på deg med godbiter i hver dag, når du går rundt og gjør andre ting. Ignorer han om han maser eller tilbyr ting når du ikke skal trene, så vender han seg til at du har godbiter på deg.

Deretter ville jeg trent mye på å belønne kontakttrening og at han skal holde seg rundt deg ved utgangsdøren. Start med kontakttrening - når han ser deg i øynene, si kort "bra!" , tell til to og så gi en godbit. Ha hendene på ryggen sånn at han ser deg i øynene og ikke bare ser på hendene dine. Tren ofte på akkurat dette. Hver gang han ser deg i øynene, si "bra" tell til to og så gi en godbit. Øk etterhvert gradvis tiden han må se deg i øynene før du belønner.

Når han kan øvelsen så begynner du å trene den mye rett innenfor og utenfor døren. Først med døren igjen og så med døren åpen (da kan du gjerne ha ham i bånd i begynnelsen). 

Gi ham masse, masse forventinger til å holde seg rundt deg ved utgangsdøren, samt at du har en god innkalling du kan stole på om han skulle løpe ut.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Lett. Ta ifra ham vingene.

Anonymkode: 0c5e0...b0c

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg ville startet med å trene på en rå nødinnkalling. Finn noe hunden din liker spesielt godt, f.eks leverpostei. Bruk fløyte eller plystring. Tren inn lyden 1-2 ganger om dagen ved at du lager lyden (plystrer/blåser i fløyten) og så gir leverpostei. Gi gjerne halve boksen per gang (liten porsjonsboks) og la ham bruke lang tid på å slkke det i seg mens du roser masse. Trener du to ganger om dagen, så får du brukt opp en slik boks på en dag. 

Det er da viktig at 1) Han ikke får leverpostei noen annen gang og 2) Du ikke begynner å bruke denne innkallingen i hverdagen før du har trent den en ukes tid og ser at han begynner å bråsnu med en gang han hører lyden.

Belønn ellers generelt sett med godbiter hver gang du roper på ham til vanlig også. Jo oftere du belønner, jo oftere vil han høre på deg. Kjøp en godbitveske og begynn å ha den på deg med godbiter i hver dag, når du går rundt og gjør andre ting. Ignorer han om han maser eller tilbyr ting når du ikke skal trene, så vender han seg til at du har godbiter på deg.

Deretter ville jeg trent mye på å belønne kontakttrening og at han skal holde seg rundt deg ved utgangsdøren. Start med kontakttrening - når han ser deg i øynene, si kort "bra!" , tell til to og så gi en godbit. Ha hendene på ryggen sånn at han ser deg i øynene og ikke bare ser på hendene dine. Tren ofte på akkurat dette. Hver gang han ser deg i øynene, si "bra" tell til to og så gi en godbit. Øk etterhvert gradvis tiden han må se deg i øynene før du belønner.

Når han kan øvelsen så begynner du å trene den mye rett innenfor og utenfor døren. Først med døren igjen og så med døren åpen (da kan du gjerne ha ham i bånd i begynnelsen). 

Gi ham masse, masse forventinger til å holde seg rundt deg ved utgangsdøren, samt at du har en god innkalling du kan stole på om han skulle løpe ut.

Dette var et veldig bra innspill, tusen takk! 

Myrmica: jo det er selvsagt bra, problemet er at han aldri gjør det ellers enn nå når vi vil trene - og nå sitter han bare fryst fast og logrende i kurven så vi får ikke jobbet med å forsterke verken denne atferden eller å stanse den andre. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette var et veldig bra innspill, tusen takk! 

Myrmica: jo det er selvsagt bra, problemet er at han aldri gjør det ellers enn nå når vi vil trene - og nå sitter han bare fryst fast og logrende i kurven så vi får ikke jobbet med å forsterke verken denne atferden eller å stanse den andre. 

Han gjør altså akkurat det du vil. Åpne alle dørene og vinduene og belønn for å sitte i kurven. Ha alltid godbiter når du åpner døra, ha alltid godbiter punktum, så blir det ikke "treningssituasjoner" men vedvarende forsterkning av adferd som du vil ha.

Anonymkode: f830d...270

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Dette var et veldig bra innspill, tusen takk! . 

Bare hyggelig! Jeg glemte å nevne en ting i forrige post: Den nødinnkallingen jeg beskrev skal alltid belønnes med leverpostei (hvis du velger å bruke leverpostei) hver eneste gang du bruker den. 100% av gangene. Da blir den det man kaller automatisert og hunden vurderer ikke lenger om den vil komme eller ikke, den bare kommer. 

Men for at det skal skje, så må den belønnes superbra hver gang. 

• Liker 1
Skrevet

Holde døra låst?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en 3 år gammel selskapshund som vi sliter med nå. Han flyr ut døren så fort han får mulighet. Jeg og mannen klarer jo å holde han i sjakk men gjester har i sommer latt døren stå åpen og han har kommet seg ut gang på gang. 

Vi har sett en del på YouTube og søkt etter tips. Problemet er at jeg oppriktig tror han ikke hører når han stikker, ørene beveger seg ikke og han enser oss ikke. Innkalling som ikke er perfekt men oftest virker er derfor ikke en solid løsning. 

Videre er problemet at han blir veldig annerledes når han lukter godbiter. Jeg får nesten ikke trent på «hverdagssituasjoner» for han løper på plassen sin eller opptrer rart når han lukter pølse eller annet godt. Han gjør så godt han kan men det er vanskelig å jobbe med noe. 

Noen som har tips? Vil helst unngå grind

:hoho: Selv ikke fuglehunder flyr hverken ut sører eller på andre måter. De løper på beina, fordi de ikke har vinger. Bruker denne libress med vinger, kanskje? :ironi:

Uansett, ditt ansvar er at hunden ikke løper ute uten bånd når det nå er båndtvang. Ikke kan hunden gå i bånd inne, og ikke klarer dere å passe hunden når døra er åpen, lås døra, og ha lukket dør innenfor, dersom ytterdøra skal åpnes, eller monter grind. Andre alternativer finnes ikke, bortsett fra å gi hunden så mye utetid at den ikke vil ut.

Anonymkode: 38036...194

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...