Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er gravid i uke 39 og babyen ligger med ryggen sin på høyre side i magen. Leser at det ofte kan gi komplikasjoner og lang fødsel. Er veldig bekymret for dette og trenger å høre historier hvor fødsel har gått fint på tross av at babyen ligger på høyre side :) 

Anonymkode: 09469...b18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

9Barn med ryggen mot høyre side kan bruke lenger tid nedover i bekkenkanalen fordi de vil rotere og bli født med ryggen til venstre. Men ikke nødvendigvis, svært mange blir født med ryggen mot høyre. 

Ikke vær så bekymret. Dette kommer til å gå fint 😊

Anonymkode: 8edf5...90e

• Liker 1
Skrevet

Etter første tegn til fødsel gikk det 5 timer til vi var på sykehuset, med 5 cm åpning. Gikk fort opp til 8 cm og stoppet opp litt. Fikk epidural etter hvert, på 8 cm, hadde sterke rier og vondt i både mage og rygg også mellom riene. Gikk litt sakte, men etter 12 timer på sykehuset var babyen ute så var egentlig ingen treg fødsel, kun slutten. Babyen roterte ikke helt riktig i bekkenet og kom ut med "fødselssvulst" av å ha stanget i bekkenet, men fødte uten noen store problemer. Ingen tang eller vakuum. Alt i alt en fin fødsel!

Stemmer det at baby må rotere litt ekstra når de ligger sånn? Kan forklare hvorfor det tok litt lenger tid enn forventet for meg, gitt at første fase av fødselen var så rask. Presset i 1,5 time. 

Alt gikk bra, men håper babyen ligger med ryggen mot venstre neste gang :fnise: Vet ikke hvor mye det har å si, da.

AnonymBruker
Skrevet

Min lå på høyre side, men ingenting som ble nevnt eller tatt hensyn til. Styrtfødsel med litt stanging, ellers ukomplisert. 

Anonymkode: 1f8de...e0b

AnonymBruker
Skrevet

Vår lå også på med ryggen mot høyre side. Det ble en rask og ukomplisert fødsel, hvor babyen roterte akkurat etter boka gjennom bekkenet (i følge jordmoren). Lykke til :) 

Anonymkode: 39d3e...c64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Betryggende å høre at det ikke nødvendigvis har noe betydning for hvordan fødselen utarter seg :) 

Anonymkode: 09469...b18

Skrevet

Fødte en stjernekikker. 4,5t aktiv fødsel. 9 min pressfase. Lett, fin og selv om jeg revnet litt(ikke relatert til stjernekikkeren) utrolig fin fødsel! 

Stormrier, fikk epidural litt fordi baby ble stresset. Alt i alt en drømmefødsel. Håper neste blir like fin :)

AnonymBruker
Skrevet

Baby lå med rygg mot høyre. Igangsatt fødsel pga andre komplikasjoner. Fødsel med dårlig progresjon og forverrede komplikasjoner underveis siden det gikk så tregt. Endte i akutt keisersnitt. Baby var stjernekikker pga startposisjon, som bidro til dårlig progresjon og akutt keisersnitt. 

Anonymkode: ea63a...fe5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid med nr 3 og alle mine har ligget på høyre side. Har aldri hørt at det kan gi komplikasjoner eller lengre fødsel, mine to kom begge i styrtfødsel, altså under 3 timer. 

Anonymkode: c79ff...ece

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min lå på høyre side og var stjernekikker, men de fikk snudd henne i løpet av fødselen (jeg måtte ligge på sida og ha det ene beinet høyt, om jeg husker riktig). Der gikl veldig fint.

Anonymkode: b35fc...74a

Skrevet (endret)

Siste lå med ryggen til høyre og var stjernekikkert. Hun ble tatt med akutt keisersnitt pga hu lå feil og så høyt oppe + avvikende ctg etc. Jeg har fra før født 2 stjernekikkerter der det gikk bra med vaginal fødsel..

Endret av frk.Sanna
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine lå med ryggen til høyre. Første måtte taes med tang siden den kveilet seg inn i navlesnoren og fosterlyden ble dårlig. Men kom på 5 timer etter første rie og var absolutt en fin fødsel. Nr to kom enda fortere. To timer aktiv fødsel, tre press og den var ute😄 måtte ikke sy et eneste sting og gikk selv inn på barsel👍

Anonymkode: c9ccc...59d

AnonymBruker
Skrevet

Min ble liggende som stjernekikker, og de forberedte for både vakuum og evt ks, men han klarte å snu seg i siste liten (tre timer med full åpning, men fosterlyden var helt fin, så jeg er glad de lot babyen og kroppen min bruke den tiden de trengte). 

Kjempefin fødsel! Aktiv fødsel (fra 4cm til 10cm) varte bare litt over en time. 

Anonymkode: 735b3...248

Skrevet

Min lå og mot høyre , dette var nytt for meg og!

Fødselen tok 20 timer fra start til slutt, 2 timer aktiv fødsel. De tilkalte overlege + en ekstra lege siste halvtimen, da det gikk for tregt. Da var planen å klippe og ta han ut med vakum, det satte fart på sakene 😂 hadde uholdbare rier fra kl. 12 - 20, åpningsfasen var knallhard, men lite effektiv , tror dog det hadde lite med stillingen hans å gjøre. 

Alle fødsler er heldigvis forskjellig, finnes jo og de med setefødsel som ikke har slitt noe ekstra!:)

Skrevet

Hadde 20 timer aktiv fødsel, og baby måtte tas med vakuum. Men ingen nevnte at det hadde noe med at han lå på høyresiden. Tror mer det var fordi kroppen ikke var klar. Jeg måtte igangsettes og kroppen strittet imot.

Anonymkode: 94da0...c29

Skrevet

Her lå babyen med ryggen mot høyre hele svangerskapet og frem til samme dag som fødselen startet. Jordmor sa at det i noen tilfeller kunne føre til et lengre fødselsforløp, men at babyen i de fleste tilfeller ville rotere riktig likevel. Da jeg kom til sykehuset hadde babyen snudd seg. Fødselen varte i 7 timer og gikk aldeles utmerket :) 

Anonymkode: e815f...ede

Skrevet

Min lå på høyre side. Hadde 1,5 time aktiv fødsel. Revnet litt, men gikk helt fint. 

Anonymkode: db669...c5e

Skrevet (endret)

Min lå også sånn,og svaret mitt er nok ikke det du vil høre... fødsel startet med svake rier søndagsmorgen. De ble raskt vonde. Men barnet var ikke ute før onsdags ettermiddag... fødsel var sykt lang og vond... baby måtte til slutt hjelpes ut med vakuum..om det har noe med hvordan hun lå kan jeg ikke svare på

Endret av BethD
Skrevet

Ryggen mot høyre her også. Hadde rask og fin fødsel på litt over fem timer fra første tegn. Tre timer i aktiv fødsel og dette var i tillegg første fødsel. Ikke bekymre deg ❤️

Anonymkode: 48656...15f

Skrevet

Bekymret meg også litt for dette, men det gikk fint her. 3 timer i aktiv fødsel, og pressingen tok 1(!) minutt. 

Anonymkode: 33bff...c6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...