Gå til innhold

svigerfar som ikke forstår personlige grenser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg altså fått helt nok. 
En ting er at svigerfar kommer uanmeldt og bare buser inn dørene her (uten å banke på eller ringe på) både midt i leggetiden til ungene, tidlig morgen og sen kveld i helgene, det har jeg forstått at jeg ikke klarer å endre. 
Nå har han derimot gjort noe som jeg kjenner jeg ikke klarer å la ligge og jeg sitter å forsøker å roe meg litt ned før jeg snakker med han. 
Jeg er for tiden sengeliggende grunnet skade/sykdom, og har mildt sagt mer enn nok med å delvis fungere som mamma, samtidig som jeg prøver å snakke litt med mannen og hjelpe til med de små tingene jeg klarer rundt i huset her. 
Nå klokken 19, akkurat når mannen holdt på med kveldsmaten til ungene så komme svigerfar valsende inn. 
Jeg ligger i sengen og venter på at smertestillende skal virke, og har kun en dyne og undertøy på. 
Svigerfar er rask med å gå opp trappen, og før jeg får sukk for meg hører jeg han rett på utsiden av døren mens han roper "er du her oppe *navnetmitt*??" jeg roper "jeg kommer ned om litt!!" men har jeg ikke før sagt dette så kommer han RETT INN på soverommet. Jeg får bare kastet over meg dynen og utbryter nok en gang at jeg kommer ned litt senere. 
Hva gjør han? 
Han FORTSETTER å snakke! 
Til slutt må mannen rope å si at det er fint om alle går ut av rommet mitt. 

Er dette normal oppførsel? 
Er det jeg som overdramatiserer eller er det ok å ta dette opp med han? 
 

Anonymkode: 592a5...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må mannen din ta seg av. På en diplomatisk måte da naturligvis 🙂

Anonymkode: 27b35...66d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke normal oppførsel. Du, eller helst mannen din må ifra om dette. I tillegg må dere begynne å låse døren. 

Har selv hatt en svigerfar med merkelig oppførsel men ikke så ille som dette. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å låse døren neste gang. 

Anonymkode: 66411...176

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, stakkars deg, jeg hadde fått fnatt 😛 det må være innafor å ta dette opp, eller mannen din kan gjøre det. Og lås døra/skift lås! Dette er ikke normal oppførsel nei.

Anonymkode: 3ca9e...60c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ohmygod. Så si fra før sånt skjer da. 'Hun er sengeliggende, vent litt "

Men lag drama. For all del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mellomtiden, mens du venter på at manen ordner opp, kan du kanskje låse soveromsdøra? 

Anonymkode: 3ca9e...60c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verre ting skjer visst i verden (har jeg hørt)..

Anonymkode: 7e927...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ohmygod. Så si fra før sånt skjer da. 'Hun er sengeliggende, vent litt "

Men lag drama. For all del. 

Ut fra beskrivelsen tror jeg de må ansette dørvakt hvis de skal noe håp om å rekke det før dette mennesker buser inn overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mellomtiden, mens du venter på at manen ordner opp, kan du kanskje låse soveromsdøra? 

Anonymkode: 3ca9e...60c

Så fordi svigerfar mangler sosiale antenner må TS låse mannen også ute av soverommet? Jadda. 

TS, du trenger ikke vente på at mannen sier noe her, altså. Du er i din fulle rett til å be fyren pelle seg ut av soverommet ditt på flekken. 

Anonymkode: 6add1...07c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ohmygod. Så si fra før sånt skjer da. 'Hun er sengeliggende, vent litt "

Men lag drama. For all del. 

Du tenker ikke at et voksent menneske med normalt utviklede sosiale evner ikke buser inn i familiemedlemmers hus til alle døgnets tider - og ihvertfall ikke inn på soverommet? Hva er det neste? Do? Dusjen?

Anonymkode: 352d0...b8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så fordi svigerfar mangler sosiale antenner må TS låse mannen også ute av soverommet? Jadda. 

 

Anonymkode: 6add1...07c

Bare å låse ytterdøra.

Anonymkode: 66411...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hadde ytterdøra vært låst! 

Ellers kan jeg ikke forstå alle som mener at mannen din må ordne opp. For all del, han må gjerne si noe, men som et voksent menneske må kan du vel like gjerne snakke med svigerfar selv? Jeg er vertfall helt sikker på at dersom min svigerfar kom inn på soverommet mitt på den måten, så hadde jeg IKKE ventet på at mannen skulle komme å kaste ham ut. Det hadde jeg klart helt selv, og mannen ville vært veldig klar over at han hadde tråkket over en grense. 

Når det gjelder ytterdøren så er dette kanskje litt kuøturkræsj? I noen familier er det der helt vanlig oppførsel, mens i andre er det utenkelig. Derfor hadde jeg her begynt med å fortelle ham at vi vil at ham skal ringe på. Hvis han så fortsetter å gå rett inn hadde døra blitt låst, og han hadde fått vite hvorfor. 

Anonymkode: 1dbaf...4ec

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, regine skrev:

Hvorfor er ikke ytterdøra låst og hvorfor har den ikke vært det lenge?

Fordi mannen syns det blir dramatisk å låse dørene.... Han er vant med at alle i familien kommer og går akkurat når de vi og så mye de vil.... 
Vi har hatt en lang prat her i kveld og blitt enige om at dette faktisk ikke er ok. 
En ting er episoden i dag som bare ikke er ok på noe måte, men det påvirker også barna voldsomt at han kommer på besøk midt i leggetiden. 
Det gjør naturlig nok at ungene ikke vil legge seg, noe som igjen medfører til dels dårlig stemning og vannvittig mye unødig tidsbruk og en vanskelig legging for barna som selvsagt vil være med farfaren sin. 

Vi har blitt enige om at dørene her låses klokken 18, ringeklokken kobles også ut slik at ikke dette skal vekke ungene. 
Vil noen ha tak i oss etter klokken 18 så får de ringe eller sende en melding. 

Jeg har også gitt beskjed om at dersom de kommer på besøk så kommer jeg til å holde soveromsdøren her låst i denne perioden hvor jeg har ekstremt nok med meg selv. (har gjennomgått operasjon i begge føtter etter en alvorlig ulykke og lang tid på sykehus og har nettopp kommet hjem. Avhengig av rullestol i huset og mannen må bære meg opp og ned trappen i påvente av at vi får midlertidig heis montert på Mandag)

Anonymkode: 592a5...c5e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke være så tafatt, men håndtere der i situasjonen. Øv deg ved å gå igjennom i tankene. Her kunne du bare sagt "hut deg ut av soverommet mitt, mann!!!" så hadde dette vært løst på flekken, og svigerfar hadde lært at han ikke er velkommen overalt.

Anonymkode: d4d99...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke være så tafatt, men håndtere der i situasjonen. Øv deg ved å gå igjennom i tankene. Her kunne du bare sagt "hut deg ut av soverommet mitt, mann!!!" så hadde dette vært løst på flekken, og svigerfar hadde lært at han ikke er velkommen overalt.

Anonymkode: d4d99...f7d

Enig. Han skulle ikke stått der mange sekundene før han ble informert i klare ordelag om at han overhodet ikke var velkommen på mitt soverom!

Anonymkode: 09c53...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde klikket å skjelt ham ut. Av og til er det bare det som får det til å synke inn hos folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...