AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #1 Skrevet 8. august 2019 Jeg skal ha fest. Det kommer 20 mennesker. Jeg har lyst til å servere noe enkelt å bite i til gjestene. Tenker en gryte med stekte rundstykker og smør. Jeg har ikke særlig god råd, så har noen gode ideer til hvilken gryte jeg kan servere som er rimelig og god? Er det nok med en 14 liters gryte til så mange? Det er den største gryten jeg har. Jeg har invitert til fest og ikke til middag, men syntes det er hyggelig å kunne forsyne seg med litt mat utover kvelden. Hvor mye mat trenger jeg? Anonymkode: f6145...dc6 1
Djungelvrål Skrevet 8. august 2019 #2 Skrevet 8. august 2019 Denne, kjempegod og rimelig. Gidder ikke grille paprikaen, bare kutter den opp og har den i. Kan lages dagen før hvis du har kjølemuligheter over natten. Tror 14 kilos kjele skal holde. https://oppskrift.klikk.no/chili-con-carne-med-rømme-og-tortilla/3694/ 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #3 Skrevet 8. august 2019 Lapskaus liker de fleste, da kan du ha flatbrød eller rundstykker ved siden av. Eller så kan du lage lasagne, salat og loff. Men til tyve stykker.. hadde det ikke vært lettere med pizza? (Jada, jeg leste gryterett. Men det er andre lettvinte måltider også.) Anonymkode: 9b4d5...12b 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #4 Skrevet 8. august 2019 Kyllinggryte med focaccia er godt Anonymkode: b2eaa...477
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 8. august 2019 #5 Skrevet 8. august 2019 Chilli con carne. Lapskaus Stroganov Gulasj
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #6 Skrevet 8. august 2019 Takk for gode råd! Tar gjerne imot flere forslag! Grunnen til at jeg tenker gryte er rett og slett at det er greit å lage dagen i forveien og den kan stå og putre på svak varme i noen timer slik at folk kan forsyne seg utover kvelden. Siden det er fest, så kommer jo ikke folk til samme tidspunkt og da er det greit å ha noe folk kan forsyne seg av når de blir sulten 😊 annen mat er vanskelig å holde varm over tid... Anonymkode: f6145...dc6
Djungelvrål Skrevet 8. august 2019 #7 Skrevet 8. august 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lapskaus liker de fleste, da kan du ha flatbrød eller rundstykker ved siden av. Eller så kan du lage lasagne, salat og loff. Men til tyve stykker.. hadde det ikke vært lettere med pizza? (Jada, jeg leste gryterett. Men det er andre lettvinte måltider også.) Anonymkode: 9b4d5...12b Skal man lage pizza til 20 stykk må man ha 4-5 langpanner med pizza. Det vil jo ta timesvis å steke alle. Hvordan kan det være enklere? 4
Brunhilde Skrevet 8. august 2019 #8 Skrevet 8. august 2019 2 minutter siden, SupaWoman said: Skal man lage pizza til 20 stykk må man ha 4-5 langpanner med pizza. Det vil jo ta timesvis å steke alle. Hvordan kan det være enklere? Jeg må si meg helt enig med @SupaWoman, får nesten angst ved tanken på å lage pizza til så mange. Litt avhengig av vær så er jeg enig med de som foreslår chili con carne, det er både godt å spise og lett å lage. Dessuten smaker det godt! En annen ide, men den blir nok litt dyrere, er å lage en tikka masala med lårkjøtt av kylling. Eller en god kyllingsuppe. Til begge passer det med rundstykker ved siden av, men jeg holder altså en knapp på chilien, jeg da. 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #9 Skrevet 9. august 2019 14 timer siden, SupaWoman skrev: Skal man lage pizza til 20 stykk må man ha 4-5 langpanner med pizza. Det vil jo ta timesvis å steke alle. Hvordan kan det være enklere? Hvis man forhåndsteker bunnene tar det ikke lang tid. Jeg lager det ofte i barnebursdager til 30 barn. 0 stress. Anonymkode: 9b4d5...12b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #10 Skrevet 9. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man forhåndsteker bunnene tar det ikke lang tid. Jeg lager det ofte i barnebursdager til 30 barn. 0 stress. Anonymkode: 9b4d5...12b Og hvis man bruker varmluft så kan man steke flere om gangen. Anonymkode: fc19a...9b5
Djungelvrål Skrevet 9. august 2019 #11 Skrevet 9. august 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvis man bruker varmluft så kan man steke flere om gangen. Anonymkode: fc19a...9b5 Har dere 5 langpanner liggende og ekstremt stor kjøkkenbenk da? Det tar jo enormt med plass. Varmluft fordeler ikke varmen perfekt, den øverste vil bli mer stekt oppå enn den under. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #12 Skrevet 9. august 2019 1 minutt siden, SupaWoman skrev: Har dere 5 langpanner liggende og ekstremt stor kjøkkenbenk da? Det tar jo enormt med plass. Varmluft fordeler ikke varmen perfekt, den øverste vil bli mer stekt oppå enn den under. Vi har 2 komfyrer, har 3 stekebrett til hver over pluss 2 rister til hver over. Under komfyrene har vi varme skap, som holder maten varm. Vi har 9 meter kjøkkenbenk og en stor øy. Vi har nok plass. Anonymkode: 9b4d5...12b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #13 Skrevet 9. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har 2 komfyrer, har 3 stekebrett til hver over pluss 2 rister til hver over. Under komfyrene har vi varme skap, som holder maten varm. Vi har 9 meter kjøkkenbenk og en stor øy. Vi har nok plass. Anonymkode: 9b4d5...12b Men hallo. Du er jo ikke TS. Anonymkode: ec56f...2db 22
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #14 Skrevet 9. august 2019 2 minutter siden, SupaWoman skrev: Har dere 5 langpanner liggende og ekstremt stor kjøkkenbenk da? Det tar jo enormt med plass. Varmluft fordeler ikke varmen perfekt, den øverste vil bli mer stekt oppå enn den under. Man må ikke ha langpanne, man kan bruke vanlige stekebrett også. Jeg har langpanne og tre stekebrett og har stekt fire pizzaer samtidig uten problemer. Og de har vært jevnt stekt. Hvordan stekeovnene fungerer og hvor jevnt de steker tror jeg er individuelt. Men jeg gjorde mye forundersøkelser før jeg kjøpte komfyr, nettopp med tanke på at vi ofte er mange og trenger god kapasitet. Anonymkode: fc19a...9b5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #15 Skrevet 9. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man må ikke ha langpanne, man kan bruke vanlige stekebrett også. Jeg har langpanne og tre stekebrett og har stekt fire pizzaer samtidig uten problemer. Og de har vært jevnt stekt. Hvordan stekeovnene fungerer og hvor jevnt de steker tror jeg er individuelt. Men jeg gjorde mye forundersøkelser før jeg kjøpte komfyr, nettopp med tanke på at vi ofte er mange og trenger god kapasitet. Anonymkode: fc19a...9b5 Jada, greit nok det. Men, du er jo heller ikke TS. Forslaget om chili con carne er både bra og ikke minst så er det et forslga som er overkommelig i pris når det skal lages til 20 gjester som kommer på ulike tidspunkt. Kjelen på 14 liter holder godt. Hvis du vil spare litt penger så kjøper du noen småpakker med ulike bønner (gjerne ulike farger og størrelser) i en asiabutikk. Bløter bønnene og bruke dem til å erstatte noe av kjøttet med. Original chili con carne lages med biter av kjøtt, ikke med kjøttdeig sånn som vi gjør det i Norge. Men, kjøttdeig fungerer helt fint, så bruk gjerne kjøttdeig, romslig med bønner, masse løk og krydder. Anonymkode: e7d28...0a8 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #16 Skrevet 9. august 2019 Jeg lager ofte noe jeg kaller juks con carne. Kjøttdeig, løk, hermetiske tomater, hermetiske tomatbønner, mais, ananas og en dæsj rømme eller fløte etter hva jeg har. Krydres med tørket chili, hvitløk, paprika, oregano (pizzakrydder kan også funke), tabasco. Enkelt, godt og overkommelig. Anonymkode: 05f62...656
Eliza Doalot Skrevet 9. august 2019 #17 Skrevet 9. august 2019 Jeg stemmer også for chili con carne. Godt, mettende og litt spennende. Den har dessuten bare godt av å bli laget dagen før, og ødelegges ikke av å stå varm en stund. Jeg ville laget med skikkelig kjøtt (høyrygg) og bønner, bruker ofte denne oppskriften. Tilbehøret i oppskrifta er veldig godt, men salsaen er nok ikke den som egner seg best for lang serveringstid. Jeg pleier i tillegg å servere med rømme og tortillachips, samt ris om det er barn tilstede, siden det er litt futt i gryta. 3
Djungelvrål Skrevet 9. august 2019 #18 Skrevet 9. august 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada, greit nok det. Men, du er jo heller ikke TS. Forslaget om chili con carne er både bra og ikke minst så er det et forslga som er overkommelig i pris når det skal lages til 20 gjester som kommer på ulike tidspunkt. Kjelen på 14 liter holder godt. Hvis du vil spare litt penger så kjøper du noen småpakker med ulike bønner (gjerne ulike farger og størrelser) i en asiabutikk. Bløter bønnene og bruke dem til å erstatte noe av kjøttet med. Original chili con carne lages med biter av kjøtt, ikke med kjøttdeig sånn som vi gjør det i Norge. Men, kjøttdeig fungerer helt fint, så bruk gjerne kjøttdeig, romslig med bønner, masse løk og krydder. Anonymkode: e7d28...0a8 Paprikaen og gulrøttene fyller litt de også. Jeg har noen ganger droppet chili og bare hatt i chilikrydder og også droppet soltørket tomat, men det koster ikke mye for et glass eldorado soltrket tomat da. 2
stenalina Skrevet 9. august 2019 #19 Skrevet 9. august 2019 "skandi-thai"-gryte og ris er enkelt og metter fint. Bare kjøp inn paprika, kokosmelk gulrøtter, sukkererter...(du kan vel egentlig ha i hva du vil), currypaste, lime og litt fersk koriander. Kyllingkjøtt kan passe bra oppi. Så koker du bare ris til også har du en gryte med ris stående og en med grytematen så kan man bare forsyne seg.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #20 Skrevet 9. august 2019 Jeg stemmer også for chili con carne hvor du bytter ut en del av kjøttet med bønner og linser. Kjempegodt og mettende! Jeg har laget det til flere gjester og de synes alle at det smaker bedre enn når det kun er kjøtt i Du kan gjerne hakke opp en blomkål (jeg pleier å ta det nokså smått, som ris nesten) og ha det også oppi. Og rundstykker eller tortillachips ved siden av, eller eventuelt en miks Anonymkode: 32251...96b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå