Gå til innhold

Mormor og morfar vil ikke passe barnebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine foreldre viser liten lyst til å passe barnet vårt som snart er 3 år. De har passet noen ganger i "nødstilfeller" når vi har vært i begravelse o.l 

Men sier de blir så slitne, og at de ihvertfall ikke vil ha han på overnatting før han er mye større 

Vi har andre i nær familie som veldig gjerne vil både passe og ha på overnatting, men jeg kjenner det er sårt at mine egne foreldre ikke vil passe før det er "enklere for de", når der kanskje er nå, i småbarnstiden, vi trenger å ha barnepass i ny og ne.. 

Vil legge til at vi veldig sjeldent har barnevakt selv av de som gjerne vil passe! Han har vært på overnatting 2 ganger og hatt barnevakt kanskje 10-12 ganger i løpet av livet.. 

Mulig jeg tenker feil, men føler det er egoistisk å se det kun fra sin side og tenke at det kan bli litt ekstra jobb fordi han er liten.. I stede for å ønske å hjelpe oss og ikke minst ønske å være sammen med barnebarnet sitt 

Anonymkode: 5957e...45b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre viser liten lyst til å passe barnet vårt som snart er 3 år. De har passet noen ganger i "nødstilfeller" når vi har vært i begravelse o.l 

Men sier de blir så slitne, og at de ihvertfall ikke vil ha han på overnatting før han er mye større 

Vi har andre i nær familie som veldig gjerne vil både passe og ha på overnatting, men jeg kjenner det er sårt at mine egne foreldre ikke vil passe før det er "enklere for de", når der kanskje er nå, i småbarnstiden, vi trenger å ha barnepass i ny og ne.. 

Vil legge til at vi veldig sjeldent har barnevakt selv av de som gjerne vil passe! Han har vært på overnatting 2 ganger og hatt barnevakt kanskje 10-12 ganger i løpet av livet.. 

Mulig jeg tenker feil, men føler det er egoistisk å se det kun fra sin side og tenke at det kan bli litt ekstra jobb fordi han er liten.. I stede for å ønske å hjelpe oss og ikke minst ønske å være sammen med barnebarnet sitt 

Anonymkode: 5957e...45b

Foreldrene mine er heller ikke gamle.. så vidt over 50! Hadde heller forstått synet deres om de var 75.. 

Ts 

Anonymkode: 5957e...45b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motsatt her.

Skal legge til at jeg har fått lov til det, hjemme hos dem.

Endret av tussi680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til å føle hva du vil! Men jeg skjønner foreldrene dine godt. Hvis de er ukomfortable og synes det blir slitsomt, så synes de det. Kanskje de er usikre i rollene sine og synes det virker vanskelig å være streng hvis det skulle være nødvendig. Jeg hater å ha med venner av sønnen min hjem fra barnehagen fordi jeg ikke er komfortabel med ansvaret. Noen synes det er vanskelig og blir engstelige.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er liksom ikke noe du kan gjøre annet enn å akseptere deres svar. Til syvende og sist er det ens eget valg å få barn, og man må regne med å klare det alene - og så får heller hjelp fra besteforeldre være en bonus om de tilbyr seg.

Besteforeldre er like individuelle som alle andre, noen er "familietypen" som elsker å passe i hverdagen og får energi av å ha små barnebarn i hus, andre er glade for at kapittelet med barn er over og vil nyte alderdommen i ro og fred. Kanskje er ikke energinivået det samme lenger. Begge deler må være lov, og for alt du vet kan du føle det på samme måte når dine barnebarn en gang kommer til verden. 

Anonymkode: 0092c...9b5

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 3-åring kan være slitsomt å passe, du skriver ikke noe om alder/helse på mormor og morfar. Dessuten er det ikke alle som er komfortable med å passe så små barn. Faren min passer barnebarn gjerne når de er litt eldre. Men, han bruker masse tid med barnebarna sine når de er sammen, uansett alder, og det er det aller viktigste. 

Det er det barnebarna hans vil huske han for, alt det gøye han fant på med de :) 

Så tenker at det viktigste er ikke barnevakt, men at de tilbringer kvalitetstid med barnebarnet. Hvis de ikke gjør det heller er det lov å være skuffet. Og barnevakt 10-12 ganger i løpet av 3 år kan da ikke være så lite? 

Anonymkode: c150e...4ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres ut som mine foreldre. Da eldstemann var liten passet de i ny og ne. Men etter vi fikk flere barn så gadd jeg ikke spørre mer. Selv i nødstilfeller. Det var svigermor som alltid passet om vi hadde behov. Mamma jublet nesten nei om hun følte at unnskyldningen var god nok. Det var tydelig at ønsket om å passe ikke var tilstedeværende. 

Vi sluttet å spørre, også da attpåklatten kom når de eldste var blitt tenåringer. 

Nå vil de gjerne ha tenåringene på besøk, men tenåringene har et mye bedre forhold til svigers og føler ikke at de kjenner mine foreldre like godt. Selv om vi har vært mye på besøk hos mine, så har de aldri tatt seg av barnebarna. Det har alltid vært et ork. 

Man kan ikke forvente at besteforeldre passer, men det bygger så sterke bånd at jeg kan ikke forstå hvorfor de ikke ønsker. 

Er er skaden skjedd, barna er for store nå og besteforeldrene for gamle til at båndet kan bli opprettet. Trist, men sant. 

Anonymkode: e4920...59c

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres helt normalt ut. Det ER ekstra slitsomt å passe en treåring som ikke er ditt eget barn. Jeg har selv en treåring, og måtte i et nødstilfelle passe noen andre sin treåring i ett døgn. Jeg var helt ødelagt etterpå. 

Anonymkode: d09ba...0eb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig slitsomt å passe på småbarn. Jeg såvidt tåler mine tantebarn fordi de har dårlig oppdragelse og skriker og hoppe overalt uten innestemme med foreldre som korrigere aldri.  Om mine barnebarn blir oppdratt sann kan foreldrene også glemme at jeg passe på de ofte eller overnatt. 

Anonymkode: f5822...952

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er liksom ikke noe du kan gjøre annet enn å akseptere deres svar. Til syvende og sist er det ens eget valg å få barn, og man må regne med å klare det alene - og så får heller hjelp fra besteforeldre være en bonus om de tilbyr seg.

Besteforeldre er like individuelle som alle andre, noen er "familietypen" som elsker å passe i hverdagen og får energi av å ha små barnebarn i hus, andre er glade for at kapittelet med barn er over og vil nyte alderdommen i ro og fred. Kanskje er ikke energinivået det samme lenger. Begge deler må være lov, og for alt du vet kan du føle det på samme måte når dine barnebarn en gang kommer til verden. 

Anonymkode: 0092c...9b5

Jeg aksepterer absolutt at de ikke vil passe! Synes bare det er sårt og vanskelig å alltid sende til farmor, selv om hun er en fantastisk flink bestemor og jeg vet han har det bra der.. 

Skulle nok bare ønske mine var like engasjert 

Anonymkode: 5957e...45b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En 3-åring kan være slitsomt å passe, du skriver ikke noe om alder/helse på mormor og morfar. Dessuten er det ikke alle som er komfortable med å passe så små barn. Faren min passer barnebarn gjerne når de er litt eldre. Men, han bruker masse tid med barnebarna sine når de er sammen, uansett alder, og det er det aller viktigste. 

Det er det barnebarna hans vil huske han for, alt det gøye han fant på med de :) 

Så tenker at det viktigste er ikke barnevakt, men at de tilbringer kvalitetstid med barnebarnet. Hvis de ikke gjør det heller er det lov å være skuffet. Og barnevakt 10-12 ganger i løpet av 3 år kan da ikke være så lite? 

Anonymkode: c150e...4ed

Jeg klager ikke på antall ganger vi har hatt barnevakt😊 vi er heldige som har familie som vil passe, skulle bare ønske mine var litt mer interessert 

Selv om farmor er fantastisk er det sårt å alltid måtte spørre henne, hun begynner nok snart å lure på hvorfor mine foreldre aldri kan passe 

Anonymkode: 5957e...45b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine er heller ikke gamle.. så vidt over 50! Hadde heller forstått synet deres om de var 75.. 

Ts 

Anonymkode: 5957e...45b

Og da er de på jobb hver dag begge to? Når helgen da kommer så vil de ta det litt rolig og kose seg?

En 3 åring er ingen spøk å holde orden på og sikre. Det kan ta knekken på alt og alle.

Anonymkode: 0e785...8c8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klager ikke på antall ganger vi har hatt barnevakt😊 vi er heldige som har familie som vil passe, skulle bare ønske mine var litt mer interessert 

Selv om farmor er fantastisk er det sårt å alltid måtte spørre henne, hun begynner nok snart å lure på hvorfor mine foreldre aldri kan passe 

Anonymkode: 5957e...45b

Han er 3 år og du sier han har hatt barnevakt 10-12 ganger, altså max 4 ganger i året. Sånn omtrent 1 gang hver 3. mnd.

Hvorfor skulle det få farmor til å begynne å lure? 

Anonymkode: 0e785...8c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ut som mine foreldre. Da eldstemann var liten passet de i ny og ne. Men etter vi fikk flere barn så gadd jeg ikke spørre mer. Selv i nødstilfeller. Det var svigermor som alltid passet om vi hadde behov. Mamma jublet nesten nei om hun følte at unnskyldningen var god nok. Det var tydelig at ønsket om å passe ikke var tilstedeværende. 

Vi sluttet å spørre, også da attpåklatten kom når de eldste var blitt tenåringer. 

Nå vil de gjerne ha tenåringene på besøk, men tenåringene har et mye bedre forhold til svigers og føler ikke at de kjenner mine foreldre like godt. Selv om vi har vært mye på besøk hos mine, så har de aldri tatt seg av barnebarna. Det har alltid vært et ork. 

Man kan ikke forvente at besteforeldre passer, men det bygger så sterke bånd at jeg kan ikke forstå hvorfor de ikke ønsker. 

Er er skaden skjedd, barna er for store nå og besteforeldrene for gamle til at båndet kan bli opprettet. Trist, men sant. 

Anonymkode: e4920...59c

Det er bestandig omkvedet i slike tråder, at om ikke besteforeldre stiller opp som fast barnepasser og avlastning så vil de miste alle bånd med barnebarna når de blir eldre. :roll: Vel, det er din erfaring, men sånt er da helt individuelt. Jeg kan aldri huske at min farmor passet oss da vi var små, vi var så klart innom på besøk - og motsatt, men hun passet oss ikke. Hun var i arbeid til hun var over 60, og hadde i tillegg leddgikt og var antagelig dausliten når kvelden kom. Det har aldri skapt noe vonde følelser fra min side, jeg kom fremdeles jevnlig på besøk og spilte kort med henne da hun var på gamlehjem før hun døde. 

Å velge å få en større ungeflokk med attpåklatter er faktisk et valg man tar, og man kan ikke forvente at folk rundt skal organisere livet sitt i takt med dine familieforøkelser. Å passe mer enn ett barn i slengen, er i hvert fall ikke noe man bør forvente i mine øyne.

Anonymkode: 0092c...9b5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er 3 år og du sier han har hatt barnevakt 10-12 ganger, altså max 4 ganger i året. Sånn omtrent 1 gang hver 3. mnd.

Hvorfor skulle det få farmor til å begynne å lure? 

Anonymkode: 0e785...8c8

Kanskje fordi det alltid er henne og aldri de andre besteforeldrene som passer?

Anonymkode: cc2ac...c5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er så innmari lei alle som unnskylder friske og oppegående besteforeldre som aldri stiller opp med barnepass for barnebarna sine. Det er faktisk fullt mulig å rekke over jobb, spinningtimer, boklesing, kaffedrikking, shopping, hytteturer og utenlandsreiser, samtidig som man passer barnebarnet en gang i halvåret.

Velger man å stifte familie og få egne barn, så velger man også muligheten for at det en gang dukker opp barnebarn.

Det burde være en selvfølge at slike stiller opp en gang i blant. Alvorlig talt. Skjønner veldig godt at du er skuffet ts...

Anonymkode: c1d34...aae

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da er de på jobb hver dag begge to? Når helgen da kommer så vil de ta det litt rolig og kose seg?

En 3 åring er ingen spøk å holde orden på og sikre. Det kan ta knekken på alt og alle.

Anonymkode: 0e785...8c8

Oi tenk å ofre noen få dager i året på å være sammen med barnebarn.  Nei det er skummelt å bli sliten i det man får barnebarn.  Skjønner godt at mange besteforeldre er slitne når de reiser flere ganger i året, er sammen med venner og driver med hobbyer. Er ofte de som ikke ønsker å passe. Her prioriterer ikke mine foreldre å passe fordi de er utslitt av hobbyer og reiser. Men oldeforeldrene til barna som er over 70 og litt skralle "maser" om å få ha de titt og ofte. 

Det handler ofte om prioritering og noen besteforeldre velger barnebarna bort når de er små. Da kan de ikke forvente at de får noe særlig besøk når ungene er store. 

Anonymkode: b0104...956

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det handler ofte om prioritering og noen besteforeldre velger barnebarna bort når de er små. Da kan de ikke forvente at de får noe særlig besøk når ungene er store. 

Anonymkode: b0104...956

Det der er noe av det styggeste jeg leser. Høres ut som en trussel 

Anonymkode: 570e5...f06

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare respektere dem. Det er jo bra dere har andre som vil og kan passe på han, da er dere ikke avhengig av dine foreldre. En dag så vil han kanskje spørre selv, og da har de kanskje ikke hjerte til å si nei heller. De har jo ikke fraskrevet seg helt, de vil jo passe han når han blir større. Hvis dere har mulighet til å være mer med dem, kanskje de blir tryggere og enda bedre kjent med barnet? 

Jeg er bare tante.. Sitter mye barnevakt for søsteren min sine barn, de har vokst opp i samme grend som mine foreldre da jeg bodde der. Min bror bor 5 minutter unna, har ikke like god kontakt med hans barn slik at der sitter jeg aldri barnevakt og hadde nok følt meg litt usikker om jeg skulle få en av dem på overnatting. 

Anonymkode: 336c6...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...