Gå til innhold

10 min i solarium eller 1,5t i sola?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er verst og mest skadelig for huden?

Anonymkode: efef1...157

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Solarium. 

Anonymkode: 24bde...483

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Solarium. 

Det er helt feil. 10 min i solarium tilsvarer 1.5/2t om du ikke visste :) 

• Liker 1
Skrevet

Kommer helt an på UV-indeksen (intensiteten til strålingen).

Ganske stor forskjell på UV-indeks 2 og UV-indeks 15.

Skrevet
9 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Kommer helt an på UV-indeksen (intensiteten til strålingen).

Ganske stor forskjell på UV-indeks 2 og UV-indeks 15.

Ja, men 10 min solarium kan aldri gjøre like stor skade som 1.5t i sola. Man blir garrantert mer solbrent der.

Skrevet
4 minutter siden, iskremm skrev:

Ja, men 10 min solarium kan aldri gjøre like stor skade som 1.5t i sola. Man blir garrantert mer solbrent der.

Jo, det kan det. Avhenger av UV-indeksen...

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, abc123detvardet skrev:

Jo, det kan det. Avhenger av UV-indeksen...

Men det med solbrenthet. Er det farligere om man blir det i solarium enn i sola?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å smøre seg inn med en god solkrem som beskytter mot både uva- og uvb-stråling? Da slipper du å bli solbrent uansett 

Anonymkode: 49c47...013

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å smøre seg inn med en god solkrem som beskytter mot både uva- og uvb-stråling? Da slipper du å bli solbrent uansett 

I solarium?

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I solarium?

Solkrem i solarium ja

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Solkrem i solarium ja

Men jeg får jo ikke farge da? Poenget i solarium er å få farge ;) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg får jo ikke farge da? Poenget i solarium er å få farge ;) 

Da blir huden skadet og du vil som mange andre, se eldgammel ut i huden om få år. Solarium kan faktisk være sundt, dog med god solkrem faktor 30.Og du blir brun med solkrem

Anonymkode: 718fd...575

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Solarium kan faktisk være sundt,

Anonymkode: 718fd...575

Solarium er ikke sunt. Det er INGEN helsebringende effekter ved solarium. Du danner ikke D-vitamin engang. Solarium er en av få eksponeringer som er bevist faktisk gir kreft. Ikke KAN gi kreft, men at det gir kreft, og du kan faktisk få det kun ved èn gang. Brun blir du uansett om du så bruker spf 50. Forskjellen med den normale solen er at du danner D-vitamin, så noe sunt kommer fra soling naturlig.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Solarium er ikke sunt. Det er INGEN helsebringende effekter ved solarium. Du danner ikke D-vitamin engang. Solarium er en av få eksponeringer som er bevist faktisk gir kreft. Ikke KAN gi kreft, men at det gir kreft, og du kan faktisk få det kun ved èn gang. Brun blir du uansett om du så bruker spf 50. Forskjellen med den normale solen er at du danner D-vitamin, så noe sunt kommer fra soling naturlig.

Vi må slutte mer hysteriet nå. Ja, solarium er superfarlig om du tar det ofte, er lys i huden, mange føflekker, og viktigst, blir OFTE brent. 

Det er en grunn til at føflekkreft ratioen i land som tåler sol bedre er betydelig lav. Går du inn i ett solarium 10-15 min 2-3 ganger i halvåret, uten å bli brent, kan det ikke skade.

Det er like ille å steke seg 4-5t i Syden som det er med 10-15 min i Solarium.

• Liker 1
Skrevet (endret)

UV indeksen i et solarium ligger på 11-12 og du ligger kanskje 20-30 minutter i solarium.
Enkelte steder i Afrika ligger den på 10+ og folk er ute i sola fra den står opp til den går ned.

I Norge ligger UV indeksen på rundt ~6 om sommeren.

Folk dør ikke som fluer i Afrika pga sola.

Endret av iskremm
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker dokumentasjon på hver eneste setning her. 

Anonymkode: 2ec24...024

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å måtte si det slik, men du virker å være ganske så "hjernevasket".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...