AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #1 Del Skrevet 8. august 2019 Grunnet pcos (hormonforstyrrelse) er et kosthold med lavkarbo og lite svigninger i blodsukkeret gunstig for både hud og vekt hos meg. Over lengre perioder har jeg levd på lavkarbo, og selv om vekten ikke raser ned (slik den gjør for mange, men jeg har ikke så «mye å ta av») så går det nedover jevnt og trutt. Og vekten holder seg stabilt når jeg når min trivselsvekt. Jeg sliter derimot med å holde den hvis jeg skeier ut i ferier, og huden eksploderer av urenheter. Samt at syklusen blir helt ute av rytme, og mens uteblir. Dette grunnet PCOS. Jeg ser at lavkarbo er en nødvendig livsstil for min del. Jeg trenger lavkarbo for at kroppen skal fungere med den sykdommen jeg har. Men jeg sliter med suget etter kaker og søt bakst, spesielt i bursdager er det vanskelig. Har dere erfarne noen tips som gjør lavkarbo til et enkelt kosthold i lengden, også når det er ikke er hverdag? Jeg har tidligere levd med et lavkarbo-kosthold som holder kroppen i ketose, men jeg vet ikke om ketose er nødvendig for min del og må prøve meg fram her. Meltyper som kan erstatte hvetemel? Den beste søtningen som ikke smaker syntetisk? Lørdagskos (klarer ikke baconsnacks)? Anonymkode: 1f622...3fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #2 Del Skrevet 10. august 2019 Baker mest med kokos eller mandelmel. Lager lavkarbovarianter av maten jeg liker best. Finnes jo ørten alternativer til lavkarbo kaker, smoothies osv. Om du ikke må leve fryktelig strikt kan du jo tillate deg mer av det. Lag hjemmelaget is (eller kjøp zeroh is i butikken). Man må jo ikke spise kake i alle bursdager man går i, ta med et stykke eller to selv om nødvendig. Folk idag lever jo etter alle slags ulike kostprinsipper, så det er ikke noe rart i å ta med selv. Til egne feiringer er det du som bestemmer uansett. Foretrekker sukrin (melis og gold), men har ikke prøvd ut så mange andre varianter. Men noe jeg merker godt selv er at suget etter slik mat og «kos» blir mindre og mindre når kroppen har det bedre og jeg får i meg nok fett. Hjernen vil nok alltid prøve å lure meg litt med gamle tankemønster som sier jeg bare måå ha sjokolade og stakkars meg som aldri kan spise kanelboller igjen, men det er bare tull. Velger heller å lage god mat med vin til enn å spise snacks. Tenk helse fremfor «kos», det er ikke alltid den kosen er verdt det. Anonymkode: 1e468...13b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #3 Del Skrevet 10. august 2019 Anbefaler denne gruppen https://www.facebook.com/groups/www.lillemane.no/ Bare spør om å bli medlem så blir du det. Gode tips, oppskrifter og informasjon. Anonymkode: f75b3...6fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #4 Del Skrevet 10. august 2019 På 8.8.2019 den 17.55, AnonymBruker skrev: Har dere erfarne noen tips som gjør lavkarbo til et enkelt kosthold i lengden, også når det er ikke er hverdag? Jeg har tidligere levd med et lavkarbo-kosthold som holder kroppen i ketose, men jeg vet ikke om ketose er nødvendig for min del og må prøve meg fram her. Anonymkode: 1f622...3fc Ketose er sikkert ikke nødvendig, men det gjør jo livet på lavkarbo mye enklere ettersom ketoner hemmer både sultfølelse og søtsug (krever riktignok en lengre periode i konstant ketose før man kommer dit). Anonymkode: c511e...dbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 10. august 2019 #5 Del Skrevet 10. august 2019 Hva gjelder kaker har jeg dessverre ingen gode tips til deg, for av de lavkarbovariantene jeg har smakt har ingen noen gang kunnet måle seg med originalen. For meg som har spist ketogent som kur, og uansett ikke er spesielt glad i kake, har det vært bedre å bare droppe det. Skulle jeg likevel prøvd meg på en kake tror jeg kanskje en mandelbunn med smørkrem, type suksessterte, kanskje kan fungere. Eventuelt andre kaker som er naturlig uten mel og hvor sukkeret kan erstattes. Av desserter vi har prøvd er nok panna cotta med bær og bær med pisket mascarpone tilsmakt vanilje, det jeg synes har fungert best. Mannen laget sjokoladepudding med vaniljesaus som han elsket, men som jeg synes smakte for metallisk. Vi brukte stort sett Sukrin Gold. Som snacks spiste vi mye nøtter og jeg laget salte mandler som er min favoritt. Vi er veldig glade i ost, så oppskjært ost i terninger har alltid blitt brukt mye her, da gjerne vellagrede, smaksrike typer. Vi handlet noe sukkerfri sjokolade og vingummi i Sverige. Sjokoladen var av typen "Balance" og smakte ganske ok. Jeg fikk fort vondt i magen av for mye kunstig søtning, men en bit eller to til kaffen gikk fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #6 Del Skrevet 10. august 2019 Kokosbollene fra Grete roede! Mørk sjokolade, propudding med sukkerfri vaniljesaus, bær med krem/vaniljesaus, sukkerfri is (den med karamell er grei, men ikke sammenlign med vanlig is). Lag chips av ost og krydder (sett i mikroen til de bobler) Anonymkode: 5096d...a4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå