AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #1 Skrevet 8. august 2019 Hei, dette er mitt første innlegg, så flytt om det ikke passer inn her. Jeg leier en bolig(ikke kontrakt), av en venn av familien. Problemet mitt er tømming av boss, vi deler dunk. Men huseier sorter ikke, og kaster mat, papp, flasker i restavfall. Så da er det ikke plass til mitt søppel i restavfall. Huseier tar veldig lite hensyn mtp at jeg også skal kaste mitt søppel. Nå går ikke dunken igjen, og du ser matavfall flytende, jeg er redd firmaet som henter bosset bare vil la det stå igjen. Vi skal jo sortere søppelet!! Så hva gjør jeg? Har lyst til å si ifra, da dette irriterer meg og går ut over meg, men er samtidig redd for at han skal bli forbannet og kaste meg ut av leiligheten. Tips? Anonymkode: c4fd5...621
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #2 Skrevet 8. august 2019 Ikke alle folk er like flinke til å ta i mot andres råd når det gjelder miljø. Når det gjelder papp-avfallet tror jeg dere har krav på å få ha to dunker til det, da akkurat det er gratis. Det er rest-avfalls-dunken som koster. Jeg leier, og har tidligere kontaktet ROAF, begrunnet i at vi er to husholdninger i huset selv om det kun er ett hus vi bor i. Da fikk vi det, og jeg sendte skriftlig beskjed til huseier om at jeg antok dette var greit i og med at det var gratis, og sa samtidig at jeg aldri hadde gjort det hvis det hadde medført ekstra utgifter. Utenom det har jeg for øvrig også tatt gitt en kopi av en god oversikt som ROAF har sendt ut, og sendt det til huseier. Jeg tror det kan lønne seg å presisere at dette er ikke politikersnakk fra din side, mange får skylapper på om de hører om miljø-politikk. Presiser at det kan forhindre uønskede fugler og rotter og slikt å dukke opp i søppeldunken deres, dersom dere kan få lukket den. Da må begge parter gjøre sin del i sorteringen. Siden personen er en venn av familien ville jeg vurdert å alliere meg med noen som er eldre enn huseier, for å prate med vedkommende. Lykke til. Skjønner hvor irriterende slikt kan være! Anonymkode: d5f97...8ae 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #3 Skrevet 8. august 2019 Nei, du skal ikke si fra, det er ikke din sak. DU kan ikke tvinge noen til å sortere søppel. Anonymkode: 99d81...514 7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #4 Skrevet 8. august 2019 Sorterer heller ikke. Dvs papp/aviser kaster jeg i papp, men resten går i samme pose. Hvorfor= Fordi det havner i samme dynga allikevel. Anonymkode: e99ac...3ec 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #5 Skrevet 8. august 2019 Du kan melde fra til Kommunen. De vil ta det opp med huseier, evt mulkt kan forekomme Anonymkode: f935f...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #6 Skrevet 8. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du skal ikke si fra, det er ikke din sak. DU kan ikke tvinge noen til å sortere søppel. Anonymkode: 99d81...514 Hvorfor mener du det ikke er TS sin sak at hun ikke får plass til å kaste søpla si? Anonymkode: 750b8...d6e 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #7 Skrevet 8. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du det ikke er TS sin sak at hun ikke får plass til å kaste søpla si? Anonymkode: 750b8...d6e Jeg sier jo det ; hun kan ikke tvinge noen til å sortere søppel. Hun er bare leietager. Anonymkode: 99d81...514 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #8 Skrevet 8. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan melde fra til Kommunen. De vil ta det opp med huseier, evt mulkt kan forekomme Anonymkode: f935f...9ee DET kommer jo helt an på hvor TS bor. Om man blir straffa for ikke å sortere. Anonymkode: 99d81...514
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #9 Skrevet 8. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier jo det ; hun kan ikke tvinge noen til å sortere søppel. Hun er bare leietager. Anonymkode: 99d81...514 Ja nettopp, leietaker. Da har jo utleier plikt til å la henne få en dunk å kaste søppel i. Anonymkode: d8837...672 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #10 Skrevet 8. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sorterer heller ikke. Dvs papp/aviser kaster jeg i papp, men resten går i samme pose. Hvorfor= Fordi det havner i samme dynga allikevel. Anonymkode: e99ac...3ec Nei det gjør ikke det.Glass og metall havner et sted og plast et annet sted. Anonymkode: 538a3...824 2
Hactar Skrevet 8. august 2019 #11 Skrevet 8. august 2019 Hvis søpla ikke hentes, blir det vel huseiers problem og ikke ditt. Han kan da velge å betale for større dunk, eller vurdere et minimum av sortering så det blir plass i eksisterende dunk. Om han tar plassmangelen opp med deg, kan du informere om at du sorterer alt, og ikke har mer å gå på med tanke på å spare plass. Så blir det opp til han å finne en løsning. 1
NewInTown Skrevet 8. august 2019 #12 Skrevet 8. august 2019 Hvis du ønsker å fortsette å bo der uten å havne i krangel med utleier, kan det være lurt at du fokuserer på plassmangelen og ikke mangelen på sortering. Selvfølgelig skal han egentlig sortere, og mitt syn er det helt idiotisk å ikke gjøre det, men la det ligge. Ta heller opp med huseier at det ikke er plass til ditt søppel, og at det må gjøres noe med. Det er ganske åpenbart at du har krav på et sted å kaste søpla di når du leier. 3
Tortillas Skrevet 8. august 2019 #13 Skrevet 8. august 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, du skal ikke si fra, det er ikke din sak. DU kan ikke tvinge noen til å sortere søppel. Anonymkode: 99d81...514 Det blir jo litt min sak når jeg bruker samme dunk og bor i hans hus da. Det går utover meg, ellers får jeg jo ikke kastet søppelet mitt. Endret 8. august 2019 av Tortillas 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #14 Skrevet 9. august 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Sorterer heller ikke. Dvs papp/aviser kaster jeg i papp, men resten går i samme pose. Hvorfor= Fordi det havner i samme dynga allikevel. Anonymkode: e99ac...3ec Det gjør vi hos oss også. Har aldri sortert. Anonymkode: 83016...ede
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #15 Skrevet 9. august 2019 12 timer siden, Tortillas skrev: Det blir jo litt min sak når jeg bruker samme dunk og bor i hans hus da. Det går utover meg, ellers får jeg jo ikke kastet søppelet mitt. Da får du flytte et annet sted. Anonymkode: 83016...ede
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #16 Skrevet 9. august 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Sorterer heller ikke. Dvs papp/aviser kaster jeg i papp, men resten går i samme pose. Hvorfor= Fordi det havner i samme dynga allikevel. Anonymkode: e99ac...3ec Jepp. Derfor er det et fantastisk paradoks at alt av aviser og media daglig hyler om at forbrukerne må bli flinkere til å sortere. For what? Anonymkode: 60be2...5fa
AnonymBruker Skrevet 9. august 2019 #17 Skrevet 9. august 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei det gjør ikke det.Glass og metall havner et sted og plast et annet sted. Anonymkode: 538a3...824 Ikke her. Bossbilen kyler alt i samme åpning. Anonymkode: 60be2...5fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå