Gå til innhold

Kjønnsinkongruente barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

litt bekymret for et barn på skolen til mitt barn som blir veldig, og tydelig , presset til å slutte med alt som er typisk for hens kjønn, og pushet inn i det "annet kjønn". Da barnet mitt ble kjent med hen var dette andre barnet veldig stille, og på en måte ignorert i familien sin, fordi et storesøsken, av samme kjønn, tar mye plass.(dette var veldig tydelig) Plutselig, egentlig uten noen foranledning, ble vi foreldrene informert om at dette barnet var "født i feil kropp" og vi fikk endel råd og beskjeder i den forbindelse (går ikke nærmere inn på dette for jeg vil ikke henge ut noen). Det hadde ikke vært noen tydelig kjønnsforvirring hos barnet tidligere, som noen på utsiden kunne se, det var ofte på besøk hos oss, og selv om det kanskje viste litt mer interesse for ting litt mer typisk for et annet kjønn, synes jeg ikke hen skilte seg ut i det hele tatt, alt jeg observerte var godt innafor normalen.

Etter dette får ikke barnet lengre leke med mitt (får ikke bli med hjem, ihvertfall), visstnok fordi mitt barn er for "kjønnstypisk" (morens egne ord). Til mitt barn har hen sagt at hen savner det, men får ikke lov, og barnet mitt fortalte om hvordan dette andre barnet hadde grått og fortalt hvordan moren fjernet klær, leker og bøker som er for tydelig til "det kjønnet hen er født som".

Bekymringen min går i første rekke på at forskning viser at 4 av fem kjønnsinkongruente barn angrer senere i livet, og her virker det som om det er voldsomme følelser i sving hos barnet, usikkerhet, sorg, men samtidig lykke over endelig å få oppmerksomhet i familien (får nå langt mer oppmerksomhet enn storesøsken); kombinert med at mor nekter barnet å leke med hvem og hva hen vil.

Jeg regner jo med at familien får adekvat oppfølging i en slik situasjon, men jeg må innrømme at jeg blir litt bekymret. Skal jeg bare stole på at inntrykket mitt er feil, og kanskje farget av at mitt eget barn føler litt sorg over å ha mistet en venn, eller bør jeg henvende meg noe sted med bekymringen?

Anonymkode: 4e345...aaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke stole på at barnet får den rette oppfølgning i situasjonen. Spørsmålet er hvor mye du skal legge deg opp i dette, og om det i det hele kan komme noe godt utav det. 

Anonymkode: 1c743...f09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er økende skeptisk til "født i feil kropp"-fenomenet. Har tidligere vært veldig liberal på dette, men jeg ser mer og mer at det er dypere problemer som ligger til grunn hos veldig mange av dem. Jeg sier ikke at det ikke finnes tilfeller der det er riktig å skifte kjønn, men i mange tilfeller er dette kjønnsforvirring som kan ordne seg i årenes løp. 

Anonymkode: 450f3...59a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk mishandling, men hva skal du gjøre med det? Blir vel bare enda en gutt i selvmordsstatistikken det der, men det er morens valg dessverre.

Anonymkode: c092d...569

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette er vanskelig. 

Kan du forsøke å snakke foreldrene? Du må nok være veldig nøye med å unngå å si noe kritisk, men du kan jo si noe om at barnet fremdeles er velkomment i dere hjem, og at ditt barn gjerne vil fortsette å leke sammen selv om de nå har forskjellig kjønn. Du kan jo også foreslå noen "kjønnsnøytrale" aktiviteter de kan drive med.

Anonymkode: 36787...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Men dette tror jeg ikke på! Og den forskningen du forteller om er bare svada. Jeg har god kjennskap til denne pasientgruppen. Man skal gjennom årevis med utredning for å bli godkjent for behandling her til lands. Et helt team med kompetente behandlere skal sammen bli enige. Omtrent ingen av de få som slipper gjennom nåløyet angrer seg her til lands. 

Jeg er sikker på at dette er en 100% oppkonstruert problemstilling for å fremme mer har mot en liten og utsatt gruppe, skam deg! 

Anonymkode: d911e...f83

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sikker på at dette er en 100% oppkonstruert problemstilling for å fremme mer har mot en liten og utsatt gruppe, skam deg! 

Du får mene og tro hva du vil, jeg er svært bekymret og har ingen ønsker om å angripe noen gruppe. Tvert imot dreier dette seg om en konkret bekymring for et barn.

Hva gjelder forskningen på dette henviser jeg til Michael Van Trotsenburg. 

Anonymkode: 4e345...aaf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt barnevernet.

Anonymkode: c2365...903

Dette

Anonymkode: 450f3...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB over her. Send melding til bv, så kan de sikre at barnet får adekvat oppfølging ev. henvise til BUP. 

Anonymkode: f60d2...252

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna. Dette barnet trenger ikke deg som hobbypsykolog og din innblanding.

Anonymkode: 7f2e8...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette barnet trenger ikke deg

Nei, da har du misforstått. Jeg har ikke kompetanse på dette og tror ikke dette barnet trenger råd fra meg. Men som noen har antydet over lurer jeg litt på å varsle bv slik at jeg ihvertfall har gjort mitt for å være helt sikker på at familien får nødvendig hjelp i en forferdelig vanskelig situasjon.

Anonymkode: 4e345...aaf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres jo helt sykt ut. Jeg har en gutt og jente, de har jo begge to venner av begge kjønn. Og i oppveksten har begge hatt både gutte og jente leker. Sønnen min hadde en rosa periode, hvor han da ønsket seg en del rosa klær, nå har han en blå periode. Og jeg lar de få klær uavhengig om fargen er rett eller feil i forhold til kjønn, og samme med leker. Og synes jo det er veldig flott at de kan ha venner av begge kjønn.

Anonymkode: 762fd...610

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi, dette er vanskelig. 

Kan du forsøke å snakke foreldrene? Du må nok være veldig nøye med å unngå å si noe kritisk, men du kan jo si noe om at barnet fremdeles er velkomment i dere hjem, og at ditt barn gjerne vil fortsette å leke sammen selv om de nå har forskjellig kjønn. Du kan jo også foreslå noen "kjønnsnøytrale" aktiviteter de kan drive med.

Synes dette var et godt innspill, men det er vanskelig å svare skikkelig på det og samtidig anonymisere fullstendig, faktisk, fordi det har vært kontakt, og forslag om noe helt kjønnsnøytralt i forbindelse med en begivenhet, som ble avvist pga "kjønnstypisk barn" (mitt) som jeg skrev i ts. Så jeg føler jeg har forsøkt.

Anonymkode: 4e345...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og synes jo det er veldig flott at de kan ha venner av begge kjønn.

Dette er jo en av de mer betenkelige tingene, synes jeg, at , sånn jeg forstår moren, bør barnet hennes unngå mitt fordi det er så kjønnstypisk, som om mitt barn kan "skade" utviklingen eller noe. Vennskap på tvers av kjønn kan da umulig være skadelig?

Samtidig sørger barnet mitt over tapet av en venn.

Anonymkode: 4e345...aaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo en av de mer betenkelige tingene, synes jeg, at , sånn jeg forstår moren, bør barnet hennes unngå mitt fordi det er så kjønnstypisk, som om mitt barn kan "skade" utviklingen eller noe. Vennskap på tvers av kjønn kan da umulig være skadelig?

Samtidig sørger barnet mitt over tapet av en venn.

Anonymkode: 4e345...aaf

Dette er jo helt sykt fra morens side.

Anonymkode: 450f3...59a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydeig moren som presser dette barnet til å være transe. Og barnet blir belønnet for slik oppførsel i form av mer oppmerksomhet, og oppfordringer til det.

Det er helt klart barnemisshandling. Men desverre er psykriatrien og hele hjelpeapparatet også gjennomsyret av disse kjønnsaktivistene. Og ungen vil desverre dermed ikke få noe hjelp der, men heller bli presset dypere inn i disse ideologenes narrativ. Dessverre alt for ofte med allvorlige psykiske plager og selvmord som resultat.

Anonymkode: c196c...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er resultatet av et samfunn som prøver å dytte hen på alle barn. Ser man en gutt i prinsessekjoler jubler folk! Ser man derimot ei jente i samme prinsessekjole så blir foreldrene anklaget for å prøve å tvinge på henne en kjønnsrolle. Syke syke samfunnet vi er i ferd med å få, som de fleste tydeligvis er helt okey med..

Anonymkode: 7fdfc...0c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette barnet ikke egentlig er født i feil kropp, om det er den minste tvil, sliper h*n ikke gjennom alle undersøkelsene. Det er fryktelig strengt å få lov til å gjør noe som helst permanent i forhold til kjøgnnskorrigering. 

Som barn er selve «korrigeringen» gjerne å la barnet få bruke de klærne h*n vil, men det skjer ikke noe mer i forhold til hormoner og noe før senere. 

Jeg hadde kanskje og vært litt bekymra for barnet, men foreldre kan ikke tvinge gjennom noe da psykologer og alt er involvert i prosessen. Her er man 110% sikker på at det ikke vil være noe man angrer på før man utfører noe som helst permanent kjøgnnskorrigering. 

Anonymkode: 8c62a...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...