Gå til innhold

Inspirert av tråden "10-åringer leker ikke" - hva lekte dere med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som sagt ble jeg inspirert av tråden om barn som ikke leker, og jeg lurte på hva dere lekte på "storskolen". (for min del 4.-6. klasse, 5. -7. klasse for de med 10-årig grunnskole)

Jeg gikk på "storskolen" i årene 1979-1983, og vi lekte som oftest (med):

*hoppestrikk 

*hoppetau 

*klinkekuler 

*fotballkort

* klappeleker

*ballek (husker ikke hva den heter, men skulle gjøre oppgaver mens vi kastet ball mot en vegg)

*gjemsel/boksen går 

*anti over (ballek)

*rødt lys

*stiv heks

*kongen befaler

*kongen på haugen

 

Hva lekte dere (med)? :)

Anonymkode: e8134...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt over. Og slåball (med balltre). Så hadde vi detektivklubber og slikt. Og hjemme kledde vi oss ut og var "fine damer", og danset og koreograferte. Og av og til fotograferte (fortidens tiktok, med fars papirfilm og kamera som han fremkalte selv i kjelleren).

Vi tulleringte med fasttelefonen, og tok opp sangene vi likte på kassetspiller fra "ti i skuddet". Og vi tente ulovlige bål i skogen :overrasket:

Anonymkode: 14e7b...bf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lekte boksen går, stiv heks, rødt lys, hoppet strikk, hoppetau, husker, klappeleker, "hypnose", kongen befaler osv 

så hendte det vi spilte noe vi kalte "svi ræv", slåball osv 

Edit: er født tidlig på 90-tallet, så disse lekene er vel fra 80-90 og 2000/05/06

Endret av GulSitron
Årstall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkoholist

Lekte alle lekene som har blitt nevnt over her. Er født sent på 80-tallet, og på 90-tallet var det fortsatt vanlig med disse lekene. Men tror mye av det forsvant etter 90-tallet. Når det gjaldt leketøy, så lekte jeg med alt fra Baby born-dukke med vogn til gravemaskiner i sandkassa. Skjønte ikke hvorfor noe var gutteleker og noe var jenteleker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt over. Og slåball (med balltre).

Anonymkode: 14e7b...bf9

Ja, slåball og brentball glemte jeg.  :)

(Brentball spilles med stor ball, med 5 "ringer"/baser som den som slår må innom uten å bli bli slått ut.  Ballen kan bare kastes på spilleren når den er utenfor ringen)

vi tente ikke ulovlige bål, men vi laget taustiger som vi brukte til "fjellklatring " (grøss, 20 meter rett ned)

Ellers danset og sang vi også, men det tror jeg var mer på ungdomsskolen. 

Anonymkode: e8134...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er allerede nevnt; vi hadde lekeapparater i metall på skolen som vi svingte oss i etter ulike mønstre. Gym-inspirert. Tatt ned da en innflytter ble skadet. Hadde man vokst opp med dem, skjønte man risikoen og var forsiktig. Hun som ble skadet, var uforsiktig. Dessverre var hun litt upopulær, derfor ble hun vel ikke advart.

Disse lekeapparatene hadde aldri i verden blitt godkjent i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var barn på 90-tallet/tidlig 00. Vi lekte de fleste lekene du nevnte, pluss rollespill og vi samlet på diverse. Klistremerker, glansbilder, pokemonkort, spice-girls-bilder, pogs. Spilte med pogsa :).

Husker også vi hadde sånne minnebøker og skoledagbøker.

Anonymkode: 68d35...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 88, rødt lys, brentball, fotball, hesterelarerte ting som ting fra meny klubben, blader og bøker om hest, lek uti skogen og klatring i trær. Vi bodde nær skole og barnehage så lekte masse i apparatene der, lekte med barbiehester og lastebiler, alt var gøy. Vi var mye ute sammen alle sammen i gata.

Ser på mine venninners barn og ungdom så sitter de i hver sitt hus og er "sosiale" på en skjerm.. 

Anonymkode: f31d4...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penny klubben, ikke meny klubben 

Anonymkode: f31d4...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Jeg var 10 år på slutten av 80-tallet.

Spilte fotball.

Hoppet tau/strikk.

Klatret i trær.

Syklet.

Hoppet paradis

Lekte gjemsel.

Tegnet.

Lekte med Barbie, My little ponny.

Lekte politi og røver, fisken i det røde hav osv.

Spilte slåball og kanonball.

Klinkekuler.

Og masse mer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, GulSitron skrev:

Vi lekte boksen går, stiv heks, rødt lys, hoppet strikk, hoppetau, husker, klappeleker, "hypnose", kongen befaler osv 

så hendte det vi spilte noe vi kalte "svi ræv", slåball osv 

Edit: er født tidlig på 90-tallet, så disse lekene er vel fra 80-90 og 2000/05/06

Hva er "svi ræv" 😂?

 

14 minutter siden, TotalAlkoholist skrev:

Lekte alle lekene som har blitt nevnt over her. Er født sent på 80-tallet, og på 90-tallet var det fortsatt vanlig med disse lekene. Men tror mye av det forsvant etter 90-tallet. Når det gjaldt leketøy, så lekte jeg med alt fra Baby born-dukke med vogn til gravemaskiner i sandkassa. Skjønte ikke hvorfor noe var gutteleker og noe var jenteleker. 

Barna mine gikk på "storskolen" i perioden 2003 -2008, og da hadde mange av lekene jeg nevnte i startinnlegget  blitt "forbudt" på skolen på grunn av faren for krangel og skader, så det er ikke så rart at de gikk i glemmeboka. 

*Forbudte leker" på skolen var blant annet slåball, kongen på haugen, anti-over, klinkekuler, "pogs ", klatre i trær, kanonball, og kongen befaler. 

 

Anonymkode: e8134...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det som er nevnt. Brukte mye kritt til å tegne overalt. Vi kastet ball over garasjene også. Slåball. Brentball. Skøyter på vinteren. Aking. Vi var ute hele tiden. Måtte alltid jages inn til middag eller kvelds. Vokste opp på 80-tallet. 

Fanget rumpetroll og. Anbefales ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boksen går, slåball, hoppet strikk og tau, lekte gjemsel,detektiv, spilte forskjellige kortspill, lekte med klinkekuler, sisten, bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er "svi ræv" 😂?

 

Barna mine gikk på "storskolen" i perioden 2003 -2008, og da hadde mange av lekene jeg nevnte i startinnlegget  blitt "forbudt" på skolen på grunn av faren for krangel og skader, så det er ikke så rart at de gikk i glemmeboka. 

*Forbudte leker" på skolen var blant annet slåball, kongen på haugen, anti-over, klinkekuler, "pogs ", klatre i trær, kanonball, og kongen befaler. 

 

Anonymkode: e8134...a28

Svi ræv er at man skal sparke en ball i veggen på tur, hvis man bommer på veggen så er man ute. Når det bare er en person igjen skal den personen sparke ballen og treffe rumpa til alle deltakerne som står inntil veggen med rumpa ut 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 83, og har lekt mye av det som er nevnt over, men noe av det jeg husker mest var å "leke hest" der vi sto og striglet, leiet rundt og red på våre usynlige hester😂 Vi lekte også "huske", dvs så mange som mulig stående på huska i så stor fart som mulig, og så var det om å gjøre å dytte hverandre av og bli den ene som sto igjen tilslutt👍

I sommerferien delte vi klassen omtrent i to (litt utifra hvor vi bodde) og hadde hva vi kalte "klassekrig". Vi syklet rundt og spionerte på hverandre (ble aldri noe drama som jeg kan huske) 

Vi tok opp oss selv på kassett (hadde radioprogram)

Vi lekte og en del med ting vi ikke fikk lov til med div ting i garasjen (lagde "bombe") og la mynter på togskinna for å få dem flate.😯😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lekte nye gjemsel og med baller. Fotball, volleyball og bare sparket/ kastet i veggen. Når jeg tenker på barndommen  min så tenker jeg smale gater med tusen gjemmesteder og baller  😄

 

Endret av SoWhat?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det samme, og så bygde vi hytte i skogen og flåter i fjæra, vi kappa land, klinka med klinkekuler, lagde potetkanon osv.

Min 10-åring gjør mye av det samme😊 De er glad i å leke og lage ting 

Anonymkode: eb987...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus

Var ti på midten av 90tallet. Spilte tv spill, hadde en Gameboy som ble sneket med over alt, alle hadde en tamagotchi og/eller en furby. Faren til en kompis hadde et dataspill som het Sam hvor man skulle finne nøkler, og det var kjempekult. Ellers lagde vi mye filmer med faren min sitt digre videokamera, vi lagde radio som vi tok opp på kassett, vi spilte slåball, sparket fotball, lekte gjemsel, boksen går, lekte hest, kastet alt som kunne kastes på blink, hoppet strikk. Spilte POG, lekte sirkus, en venninne brakk begge beina da hun datt ut av et tre hun lekte trapesartist I. Vi hadde festet henne med hoppetau, funket ikke. Vi hoppet paradis. Vi lagde mye pil og bue, festet en kongle på pilspissen og skjøt etter hverandre. Spilte pengespill på butikken. Gikk masse på rulleskøyter. Venninnen min og jeg spleiset på et par og brukte en hver. Vi bygde snøhuler og trehytter. Så hadde vi en sommer hvor vi prøvde å drukne oss for å komme i avisen. 

Tror jeg var ti da alle lekte kvele-leken hvor man skulle kvele seg selv til man besvimte. 

Endret av Krampus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, GulSitron skrev:

Svi ræv er at man skal sparke en ball i veggen på tur, hvis man bommer på veggen så er man ute. Når det bare er en person igjen skal den personen sparke ballen og treffe rumpa til alle deltakerne som står inntil veggen med rumpa ut 🤪

Takk for forklaringen 😂

 

Ellers,  takk for alle gode svar!

Med tanke på at jeg ble inspirert av tråden "10-åringer leker ikke lenger?", synes jeg det er interessant å se at de yngste som har svart i denne tråden er i slutten av 20-åra, nærmer seg 30.

Ut i fra svarene ser vi klart en endring i type lek fra 79 til 00, men uavhengig av det, lek var tydeligvis en stor del av hverdagen til  10-12- åringer frem til årtusenskiftet.

Det hadde vært interessant å se hva dagens 20-åringer lekte (med) for rundt 10 år siden, og også hva dagens 10-12 åringer leker (med) for sammenligningens del. 

Har ting virkelig endret seg så markant siden 2009/2010?

Anonymkode: e8134...a28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...