Gå til innhold

Spiser jeg for lite?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil starte dette innlegget med at jeg ikke har noen form for spiseforstyrrelser. Jeg har gått opp i vekt etter flere graviditeter og sliter med å ned i vekt igjen da jeg har en enorm avhengighet for sukker. Kort fortalt er det ikke noe problem for meg å spise 2 store sjokoladeplater og en pose boller hver dag. Jeg jobber mye kveld og helg og har derfor utnyttet dette til å «kose meg ekstra». Jeg er 165 høy og har nå bikket 79 kg. Jeg har for noen dager siden kuttet ut snopet men er usikker på om jeg spiser for lite, det er sikkert en lur måte å regne ut dette på men foreløpig har jeg ikke fått satt meg nok inn i dette enda. De siste dagene mine har bestått av følgene: 

frokost: 4 egg som jeg lager til eggerøre og et knekkebrød 

lunsj: 3 knekkebrød med kremost med urter 

middag: enten 3 knekkebrød med kremost eller 2 barer med nutrilet peanøtt(altså en pakke)

kvelds: 2 knekkebrød med kremost.

jeg ser såklart at kostholdet er veldig ensidig men akkurat nå føler jeg dette fungerer tålig greit, derfor er jeg ute etter om jeg kanskje burde spist litt mer? 

Anonymkode: e5261...74e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser for lite og burde få i deg mer mat.

Anonymkode: 6dff9...afa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det der er kanskje maks 1300 kcal? Synes det virker lite og jeg hadde selv blitt veldig lei av å spise så mye knekkebrød. Men hvis du fungerer greit og ikke er altfor sulten, så tenker jeg at det er greit. Men jeg ville hvert fall ikke vært redd for å spise litt mer, i hvert fall de dagene du er aktiv. 

Anonymkode: d64e2...4b7

AnonymBruker
Skrevet

Du må få i deg grønnsaker og belgfrukter eller kjøtt. Det kostholdet der er ikke holdbart i lengden.

Anonymkode: 01472...1fd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

3 knekkebrød med kremost til middag? Selvfølgelig er det altfor lite! Til frokost og kvelds er det helt ok, men til middag og lunsj bør du legge til mer næring. Mer fett, proteiner og vitaminer. Har du ingen grønnsaker til? Frukt, bær? 

Altfor ensidig kosthold, og det tror jeg nok du er klar over selv. 

Anonymkode: 1fac0...efe

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg testet regne ut med Wasa sport knekkebrød, og en spiseskje kremost pr knekkebrød. 
Isåfall er kalorinivået helt greit, ca 1800kcal pr dag. 
Men det er høyt fettnivå, og alt for lite av det meste annet. 

Anonymkode: 0aa47...f1e

AnonymBruker
Skrevet

Du spiser mer enn meg, men du spiser jo utrolig ensidig.

Anonymkode: 9e038...7f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis for lite i form av kcal - bare i frokosten er det over 600 kcal (kun egg). Resten er relativt små måltider. 
MEN - det er ikke et sunt kosthold. Egg har en del mettet fett og kolesterol, og selv om det er fint innimellom mtp både proteininnhold og vitamininnhold, så er 4 om dagen ganske "overkill" spør du meg :P 

Fyll heller på med en del grønnsaker og finn flere forskjellige kilder til protein. Ikke vær redd for å spise en god, mettende middag. Å bare spise knekkebrød virker litt kjipt, og utfordrende i sosiale sammenhenger i alle fall! Hvis du heller har ett egg om dagen så frigjør du plutselig over 400 kcal som du kan bruke til en stor salat med litt pastaskruer og kikerter feks, eller til fiskegrateng med gulrøtter og brokkoli til! Det er SÅ mange flere muligheter :) 

Sånn mtp sammensetting er det mye fett - og ikke den sunne typen fett heller. Gode kilder til sunt fett er fisk, avocado, nøtter. Man kan også spise mye mer i form av volum når det kommer til karbo- og proteinrik mat enn fettrik mat, fordi fett har mer energi per gram. Så selv om det ser lite ut på tallerkenen er feks et knekkebrød med kremost det samme i kcal som to knekkebrød med kokt skinke og masse grønnsaker. 

Anonymkode: a210d...818

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis for lite i form av kcal - bare i frokosten er det over 600 kcal (kun egg). Resten er relativt små måltider. 
MEN - det er ikke et sunt kosthold. Egg har en del mettet fett og kolesterol, og selv om det er fint innimellom mtp både proteininnhold og vitamininnhold, så er 4 om dagen ganske "overkill" spør du meg :P 

Fyll heller på med en del grønnsaker og finn flere forskjellige kilder til protein. Ikke vær redd for å spise en god, mettende middag. Å bare spise knekkebrød virker litt kjipt, og utfordrende i sosiale sammenhenger i alle fall! Hvis du heller har ett egg om dagen så frigjør du plutselig over 400 kcal som du kan bruke til en stor salat med litt pastaskruer og kikerter feks, eller til fiskegrateng med gulrøtter og brokkoli til! Det er SÅ mange flere muligheter :) 

Sånn mtp sammensetting er det mye fett - og ikke den sunne typen fett heller. Gode kilder til sunt fett er fisk, avocado, nøtter. Man kan også spise mye mer i form av volum når det kommer til karbo- og proteinrik mat enn fettrik mat, fordi fett har mer energi per gram. Så selv om det ser lite ut på tallerkenen er feks et knekkebrød med kremost det samme i kcal som to knekkebrød med kokt skinke og masse grønnsaker. 

Syns det er vanskelig å vite hva som stemmer her. Lastet ned appen lifesum og den sier det jeg spiser i løpet av en dag inneholder rundt 1300 kcal, som noen her også har skrevet, men så har noen andre skrevet at det er 1800 kcal igjen. Legger jeg inn 4 egg og et knekkebrød i appen får jeg opp at det totalt blir 410 kcal, og da har jeg også valgt at det er store egg, mens du har regnet det til 600 kcal. Syns det her blir fryktelig vanskelig og forstå seg på, en begynner jo å lure på hva som faktisk stemmer 🙈

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er vanskelig å vite hva som stemmer her. Lastet ned appen lifesum og den sier det jeg spiser i løpet av en dag inneholder rundt 1300 kcal, som noen her også har skrevet, men så har noen andre skrevet at det er 1800 kcal igjen. Legger jeg inn 4 egg og et knekkebrød i appen får jeg opp at det totalt blir 410 kcal, og da har jeg også valgt at det er store egg, mens du har regnet det til 600 kcal. Syns det her blir fryktelig vanskelig og forstå seg på, en begynner jo å lure på hva som faktisk stemmer 🙈

Beklager, så på egg per 100 g ikke per egg! et middels - stort egg er ca 90 kcal ikke 155. :) Likevel er det ganske mange egg på en dag, ikke bare mtp kalorier med med tanke på nærings- og fett-sammensetningen. Så 4 blir rundt 410 kcal som du sier ikke 600. :) 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

R Beklager, så på egg per 100 g ikke per egg! et middels - stort egg er ca 90 kcal ikke 155. :) Likevel er det ganske mange egg på en dag, ikke bare mtp kalorier med med tanke på nærings- og fett-sammensetningen. Så 4 blir rundt 410 kcal som du sier ikke 600. :) 

Jeg får prøve å kutte ned litt på eggene og heller erstatte med grønnsaker 😄 er bare at egg er så fryktelig godt 🙈

Skrevet (endret)

Du spiser veldig ensformig og kommer til å bli fort lei av knekkebrød. Hva med å lage havregrøt? Jeg lager havregrøt slik: lettkokte havregryn, chiafrø, soyamelk, vann, sukrin gold og kanel. Veldig god.

Eller så lager jeg gode salater. Spiser også knekkebrød, men da bare til ett måltid. Jeg bryr meg ikke så mye om kcal inntak, da jeg vet jeg blir fort opphengt i det og trist hvis jeg ikke klarer å holde det. Jeg prøver å spise sunt og holde et normalt inntak. Inntaket er det jeg syns er vanskeligst. Jeg har også bestemt meg for at jeg skal spise det jeg får servert. Jeg skal ikke bli rigid. Jeg bytter heller til sunnere matvaner der jeg kan. Feks sukrin gold istedet for sukker. 

Jeg har også gått opp veldig mye etter svangerskap og sliter med å gå ned. Drikk mye vann! 

Endret av Sunstone
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil starte dette innlegget med at jeg ikke har noen form for spiseforstyrrelser. Jeg har gått opp i vekt etter flere graviditeter og sliter med å ned i vekt igjen da jeg har en enorm avhengighet for sukker. Kort fortalt er det ikke noe problem for meg å spise 2 store sjokoladeplater og en pose boller hver dag. Jeg jobber mye kveld og helg og har derfor utnyttet dette til å «kose meg ekstra». Jeg er 165 høy og har nå bikket 79 kg. Jeg har for noen dager siden kuttet ut snopet men er usikker på om jeg spiser for lite, det er sikkert en lur måte å regne ut dette på men foreløpig har jeg ikke fått satt meg nok inn i dette enda. De siste dagene mine har bestått av følgene: 

frokost: 4 egg som jeg lager til eggerøre og et knekkebrød 

lunsj: 3 knekkebrød med kremost med urter 

middag: enten 3 knekkebrød med kremost eller 2 barer med nutrilet peanøtt(altså en pakke)

kvelds: 2 knekkebrød med kremost.

jeg ser såklart at kostholdet er veldig ensidig men akkurat nå føler jeg dette fungerer tålig greit, derfor er jeg ute etter om jeg kanskje burde spist litt mer? 

Du spiser ikke for lite, men feil. 

Knekkebrød er bra det, men du må ha kjøtt/fisk og grønnsaker til middag. Aller helst ørret/laks et par ganger i uken. 

Ikke spis 4 egg, men 2 til frokost. Spis heller et mellommåltid i form av muslibar eller yoghurt. 

Erstatt kremost med magerost. 

Vil anbefale kaloritelling for da får du innblikk i hva som er mye kalorier i.  Og velg et sunt knekkebrød. 

Man skal ikke spise mye, men heller gå sulten. Den som blir veldig sulten og får blodsukkerfall vil kaste seg over søtsaker til slutt. Er du sulten så spis noe, men noe sunt. Har du lyst på søtt så spis appelsiner og vannmelon. Det finnes en kaffe som demper søtsug. Kaffe zero har jeg sett reklame for. Selv har jeg brukt ketokaffe fra itworks. Og det gjør faktisk det. Kaffen er 100kcal, men gir metthetsfølelse og demper søtsug. Bedre enn å lete etter godteri etter sengetid... 

Jeg tar tilskudd i form av omega3 kapsler, C og B12 vitaminer. Spiser du bare knekkebrød kan du bli forstoppet. 

Anonymkode: 7fb08...908

AnonymBruker
Skrevet

Reagerer vel mest på middagen din - spiser du ikke et varmtmåltid med grønnsaker, kjøtt, fisk eller veggis med familien din? Spiser barna dine også knekkebrød til middag?

Anonymkode: 27b30...07a

Skrevet

Hvilken kremost bruker du? 

Jeg bruker philadelfia light, naturell, som smør, og da bruker jeg gjerne 30 gr på to knekkebrød eller brødskiver, med kjøttpålegg, salat og agurk/tomat/paprika. Det gir 250-300 kcal på et måltid, men det metter godt og har god fordeling mellom næringsstoffene.

Enda enklere er knekkebrød med philadelfia light, agurk, tomat og pepper. Vær raus med pålegget. Det tar to min ekstra å skjære opp grønnsakene.

Hva med å bytte ut to egg med litt skinke, ost og grønnsaker? Vårløk, paprika, sopp, potetbiter osv er godt i eggerøren. 

Jeg driver selv å går ned i vekt etter svangerskap, og det er ikke alltid like enkelt, men det er viktig å ha energi også 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...